Marienburg.pl Strona Główna Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"


Poprzedni temat «» Następny temat
50 lat komunikacji miejskiej w powojennym Malborku
Autor Wiadomość
Krzycholek 

Wysłany: Pon 15 Kwi, 2013 22:14   

Świetne zdjęcia, szczególnie te środkowe z autosanami o buraczkowo - kremowej kolorystyce. Te dwa pierwsze z lewej to - o ile dobrze pamiętam - autobusy z ostatniej dostawy, w której miały jeszcze te małe, podłużne szybki przy krawędzi dachu... Oczywiście logo AUTOSAN już w docelowym, ostatecznym miejscu - znikła dodatkowa listwa ozdobna w centralnej części atrapy i inne pierwotne ozdobne kratki... Następna dostawa to były autosany w kolorystyce jasno czerwono (prawie pomarańczowo) - kremowej i nie miały już tych malutkich okienek w suficie. A jeszcze następna dostawa, to już były pierwsze egzemplarze z najbardziej rozpowszechnioną "dwudzielną" kolorystyką - tj.: ciemny dół w odcieniu koloru czerwonego i jasna góra w kolorze kremowo-piaskowym. Pamiętam, że wnętrza tych pojazdów też systematycznie ewoluowały i zmieniały się np. takie detale, jak kolor plastikowych złączek przy poręczach - z jasnego, prawie przezroczystego szarego plastiku na czarny :->
_________________
Krzycholek
 
 
Krzycholek 

Wysłany: Pon 15 Kwi, 2013 22:35   

Jeszcze jeden komentarz, który od dawna chciałem dodać, dotyczy linii nr 11, jeżdżącej z Dworca PKP na Os. Południe (ul. Sucharskiego). Napisał ktoś wcześniej, że uruchomiono ją na początku lat 80-tych. Tymczasem moja pamięć podpowiada mi, że było to raczej bliżej połowy tamtej dekady.
Potwierdza to inny post tego wątku, gdzie podano statystykę malborskiej komunikacji m.in. z lat 1982 i 1984.
Zgodnie z tymi danymi, w 1982 roku WPK Zakład w Malborku miał tylko 10 linii, a dopiero w 1984 linii było 11. O ile pamiętam, to w 1982 roku linia nr 10 jeszcze jeździła, więc "jedenastki" według tej statystyki nie mogło być.
Myślę też, że pierwotna linia 10 zniknęła już w momencie zamknięcia wiaduktu na Piaski w związku z elektryfikacją linii kolejowej. No i ta "dziesiątka" z jeżdżeniem do Starego Pola nie miała nic wspólnego. Poza tym, od kiedy tylko zacząłem jeździć autobusami, jedynka kończyła trasę na Dworcu i nie docierała do Piasków. A więc to skrócenie nie miało raczej nic wspólnego z zamknięciem lub przebudową wiaduktu w kierunku Piasków, a raczej z ewolucją i rozwojem dwójki i powstaniem dziesiątki. O ile pamiętam, to dziesiątka jeździła tylko w szczycie i często po prostu wypadała :-( To był taki ekspres na Piaski.
_________________
Krzycholek
 
 
StormChaser 
Administrator
Łowca...



Pomógł: 25 razy
Wysłany: Wto 16 Kwi, 2013 21:21   

11 mogła powstać około 1983 - 84 roku - ul.Wybickiego była jeszcze z jedną jezdnią, autobus już jeździł...
_________________
"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób”

 
 
Krzycholek 

Wysłany: Czw 18 Kwi, 2013 15:58   

[quote="bogdan"]Typowy przystanek aż do początku lat 90.
Stary wzór rozkładu jazdy. W latach 70 i 80 rozklady wypełniano na maszynie do pisania, a przez ostatnie lata, zanim je wycofano, pisano odręcznie czarnym flamastrem.

Wydaje mi się, że nie tylko wersje rozkładów wypisywane na maszynie, ale i wersje pisane ręcznie zdarzały się już wcześniej i stosowano je zamiennie. Znamienne jest, że te papierowe tabelki rozkładowe były używane przez około 20 lat. Ciekawe, czy był to pomysł malborski, czy ktoś inny wymyślił taki wzór rozkładów przystankowych. O ile pamiętam, to w sąsiednich miastach (Tczew, Starogard) rozkłady pisało się podobnie, ale wzór tabeli był nieco inny...

> Szkoda, że tak póżno ktoś wpadł na tak prosty pomysł, cyfry były większe, wyrażne i bardziej czytelne. Rozkład umieszczony w metalowej ramce ze szkłem i na zewnątrz siatka klatki. O takim zabezpieczeniu przed wandalami już kiedyś pisałem.

Na początku nie było żadnego zabezpieczenia. Każdy rozkład miał swoją indywidualną oszkloną ramkę, którą mocowano do metalowych zaczepów wystających prostopadle ze słupka przystankowego. Dopiero później - być może w wyniku zwiększenia się liczby dewastacji - ramki z rozkładami zamknięto w takiej specyficznej metalowej kasecie za siatką, o czym pisze Bogdan...

> Wydaje mi się, że w latach 70 słupki i wiaty malowano co roku, a w latach 80 chyba trochę rzadziej. Tarcze z literą ‘A’ były odkręcane i malowano je w zajezdni.

Wypada również podkreślić, że co jakiś czas wymieniano słupki i znaki "A". Oprócz klasycznych słupków "rurowych" w latach 80. zastosowano takie niższe "słupki" wykonane z dwóch zespawanych ze sobą elementów metalowych. Wyglądało to tak, że z przodu i z tyłu słupek miał taką półokrągłą, pozaginaną powierzchnię, a po bokach od dołu do góry przebiegała pionowa szczelina pomiędzy dwoma ściankami "słupka".

Wcześniej, w latach 70. zamontowano bardziej wykwintne znaki przystankowe, w których tarcze "A" były wypukłe i oszklone, a słupki na dole były rozszerzone i miały chyba możliwość podświetlenia znaku "A". Podobne rozwiązanie w tym czasie stosowano przy innych znakach drogowych. Taki "wypukły" przystanek był na pewno przy "Wudecie" na ul. VIII Plenum (Sikorskiego). To ten przystanek do wysiadania dla 2 i 9 wracających z Piasków i dla 5 na Nową Wieś.
_________________
Krzycholek
 
 
StormChaser 
Administrator
Łowca...



Pomógł: 25 razy
Wysłany: Sob 08 Mar, 2014 19:44   

http://pomorskie.fotopolska.eu/515676,foto.html

Fotopolska_515676.jpg
Plik ściągnięto 2594 raz(y) 96,73 KB

_________________
"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób”

 
 
JacekB 

Pomógł: 4 razy
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014 10:44   

To zdjęcie to jest absolutna rewelacja! :-)
Nie spodziewałem się, że ktokolwiek utrwalił dla potomności Sana H100B z tczewską numeracją boczną 73 i tczewskim numerem linii 21, tak krótko trwał ten epizod historii malborskiej komunkacji miejskiej. Zwłaszcza numery linii 21-25 miały krótki żywot, niecały rok bodajże. Numery na autobusach z tczewskich 71-93 na elbląskie 2042-2064 po zmianie podziału administracyjnego kraju i podporządkowaniu pod WPK Elbląg przemalowywano sukcesywnie i nie od razu. Na niektórych pojazdach utrzymały się nieco dłużej, około dwa lata.

Fotografię wykonano prawdopodobnie w okolicy święta 1 Maja (koniec kwietnia?), na co wskazują flagi na budynku dworca, wiosenne ubrania ludzi i brak liści na drzewie. Na 17 marca ludzie byliby cieplej ubrani, bo wtedy zimy były prawdziwsze niż obecnie. :mrgreen: Innych świąt państwowych o tej porze roku nie było, a jesienią to zdaje się, że już były przywrócone normalne numery linii.

O gustach wprawdzie nie należy dyskutować, ale dla mnie pod względem estetycznym ten jednolicie czerwony San z prostymi i funkcjonalnymi emblematami to jest niedościgniony wzór piękna malowania autobusu miejskiego w porównaniu z koszmarkami ostatnich 25 lat. Nawet nowe Solarisy nie dorastają mu do pięt pod tym względem.
Ostatnio zmieniony przez JacekB Sob 22 Mar, 2014 11:01, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
piter 


Wysłany: Pią 11 Sie, 2017 16:41   

Panie i Panowie ! Po trzech latach nic ? Nikt nic nie ma do powiedzenia ? Napisania ?
 
 
piter 


Wysłany: Pią 11 Sie, 2017 16:54   

Mam propozycje. @ Bogdan wiem ze autosany pierwszej trojki mialy przygody do samego konca swojego zywota . Co powiesz na cos co moze zmienic ich historie. Mysle ze powiazane jest to z rokiem produkcji 2067. Napisalem kiedys ze ma rok produkcji 1977. Pamietam jak dzisiaj w dowodzie rej bylo jak wol 1977 !. Po poprawkach zmieniles w swoim spisie na 1976 tak jak pozotala trojke. Po rozmowie z naocznymi swiadkami ktorzy to widzieli. Ok. Mysle ze przyczyna tego bylo to ze 2065 i 2067 mialy na poczatku swojej sluzby wypadek i pozar silnika. Nie pamietam kto co ? Ale mysle ze po przeprowadzce na nowa zajezdnie dosc dlugo stal 2065 z zmasakrowanym przodem i w tym wlasnie czasie wrocil do sluzby 2067 z wyremontowanym tylem lub zrekonstruowanym . Moglo byc to w 1977 roku. W zwiazku z tym dostal nowy rok produkcji patrz odtworzenia w dowodzie rejestracyjnym.
Swojego czasu mialem reczne kopie wszystkich dowodow rejestacyjnych naszych autobusow
 
 
piter 


Wysłany: Pią 11 Sie, 2017 16:55   

Nie moge sie mylic.
 
 
piter 


Wysłany: Pią 11 Sie, 2017 17:00   

Druga sprawa . Tablice kierunkowe. Do dzisiaj pamietam jak byly dzielone litery na szablonach. Moze ktos jeszcze pamieta co na nich bylo? zaczelem boczna linii nr 1 . Ktos wie cos wiecej? Napiszcie. Przeciez to historia wczesniej nie bylo wyswietlaczy i dlatego mozemy miec wspaniale wspomnienia jak np KMKM z Warszawy.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group