Marienburg.pl Strona Główna Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"


Poprzedni temat «» Następny temat
Elbląg - statki, stateczki, łodzie, barki itp.
Autor Wiadomość
daroelbing 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Wto 19 Sty, 2010 09:36   Elbląg - statki, stateczki, łodzie, barki itp.

Witam.
Może wiecie jaki to jest typ łodzi ta z dwoma okienkami na rufie. Dośc popularna w tamtych czasach na wielu fotkach jest obecna.
Jest wersja 1 masztowa i dwumasztowa. Ta z jednym masztem mnie najbardziej interesuje.
Gdzie można zobaczyć replikę. Bądz opracowanie na ten temat.
Znalazłem opracowanie Barkasy, fotkę kureny, żakówki itp. ale ciagle to nie ten typ?
Piękna rufa i gdzieś jeszcze widziałem boczne miecze do tego typu ale nie wiem czy napewno nie myle to z innymi jednostkami.

W dobie pary drewniany po prawej.jpg
Plik ściągnięto 605 raz(y) 46,23 KB

Rufa po lewej.jpg
Plik ściągnięto 569 raz(y) 61,83 KB

Po prawej.jpeg
Plik ściągnięto 518 raz(y) 35,12 KB

Po lewej w dolnym rogu.jpg
Plik ściągnięto 487 raz(y) 72,54 KB

Ostatnio zmieniony przez Hagedorn Pią 04 Sty, 2013 11:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
kolekcjoner 
Mistrz


Pomógł: 57 razy
Wysłany: Wto 19 Sty, 2010 19:58   

Ten statek to loma. jest to żaglowiec kabotażowy pływający po wodach przybrzeżnych Bałtyku, ale i Morza Północnego, także po Zalewie Wiślanym czy Nogacie. Były to jednostki 1 - 3 masztowe z ożaglowaniem gaflowym, za rufą ciągnęły one łódź do komunikacji z brzegiem. Bardzo popularne. Płaskie dno pozwalało podchodzić blisko do brzegu w miejscach gdzie nie było urządzeń przeładowczych. Żadna taka jednostka nie zachowała się. Elementy lomy eksponowane są w muzeum w Kątach Rybackich.

04a.jpg
Lomy w Malborku
Plik ściągnięto 561 raz(y) 87,52 KB

_________________
Witam Malborżanki i Malborżan!
Ostatnio zmieniony przez kolekcjoner Wto 19 Sty, 2010 19:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
daroelbing 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Sro 20 Sty, 2010 00:36   

Dzięki wielkie "lomy" tej nazwy brakowało.
I klucząc wśród wysepek w sieci wyszperałem opisy i fotki.

"...Lomy budowane były od około 1870 na całym wybrzeżu Zalewu. Miały tylko jeden maszt. Około roku 1900 cieśla okrętowy Modersitzki w Tolkmicku budował także większe lomy, tak zwane frachtowe, z dwoma masztami..."
...Lomy były statkami specyficznymi dla Prus Wschodnich. Wykorzystywano je w różnych celach, od transportu po stawianie sieci. Kadłuby o poszyciu listwowym, były wykonywane z drewna dębowego...

Galeas to loma z dwoma masztami.
Długość całkowita: 20,35 m.
Szerokość: 6,76 m.

loma spalinowa.JPG
I to cos z kroniki używane widać na Żuławach przypomina rufą lome ale inny kadłub. Może sie myle jakość
Plik ściągnięto 813 raz(y) 20,48 KB

loma 1maszt.jpg
Loma 1 maszt ale ma inną rufę zaokrąglona gdzie indziej robiona inna szkutnia
Plik ściągnięto 579 raz(y) 61,13 KB

loma 1maszt Wyspa Spichrzów.jpg
Piękna jak dla mnie.
Plik ściągnięto 573 raz(y) 89,37 KB

loma kadłub.jpg
Plik ściągnięto 541 raz(y) 30,27 KB

loma w Pilawie.jpg
Plik ściągnięto 496 raz(y) 19,38 KB

 
 
Robin Hood 


Pomógł: 2 razy
Wysłany: Sro 20 Sty, 2010 11:23   

Można znaleźć dosyć dużo ciekawych informacji na ten temat. Lomy z Tolkmicka – z takimi określeniami najczęściej się spotkałem. Nie sądzę jednak by tylko w Tolkmicku były budowane. Może jednak zakład szkutniczy założony przez Gottfrieda Modersitzki i później prowadzony przez syna Heinricha. miał na swoim koncie najwięcej zbudowanych jednostek tego typu. Stocznia Modersitzki działa do dzisiaj lecz niestety już nie w Tolkmicku a w Maasholm. Teraz znana jako Bootswerft Modersitzki, której właścicielami są Anna i Lotte Hedda Modersitzki nadal produkuje łodzie, jachty i kutry z tradycyjnych materiałów i w sposób będący wynikiem doświadczeń czterech pokoleń tej rodziny. Zdjęcia tego miasteczka przywodzą na myśl przedwojenne Tolkmicko. Wiele podobieństw, położenie nad Zalewem połączonym z Bałtykiem, stara przedwojenna stocznia produkująca kutry rybackie prawdopodobnie skłoniły do osiedlenia szkutnika Heinricha z Tolkmicka wraz z synami Erichem i Wernerem. Historia i zdjęcia współcześnie wykonywanych w tej stoczni kutrów i jachtów na stronie: http://www.bootswerft-modersitzki.de/index2.html
Oglądając zdjęcia jestem pewien, że zbudowanie repliki lomy nie sprawiłoby im najmniejszej trudności.
Jako ciekawostka – Modersitzki w Tolkmicku oprócz kutrów i żaglowych frachtowców budował również łodzie dla marynarki wojennej, m.in. dwie ciężkie łodzie szturmowe (Sturmboot 42) oznaczone numerami 1094 i 1095.

Inne informacje historyczne oraz modele lomy na stronach:
http://www.elblag-moje-miasto.pl/Tolkmicko.htm
http://www.tolkemit-online.de/lommen.htm
http://www.arbeitskreis-h...ard/richard.htm
http://westpreussen.we.fu...1/tolkemit1.htm

Ciekawym źródłem informacji może być również ta książka:
http://books.google.pl/bo...page&q=&f=false
Niestety na polskim rynku wydawniczym nieobecna.

P.S.daroelbing - zamieszczając fotografie i informacje zaczerpnięte z innych stron do dobrego zwyczaju (i obowiązku) należy podanie źródła :-)
_________________
Liber is est existimandus, qui nulli turpitudini seruit.
Cave me, Domine, ab renegatus, ab inimico vero me ipse cavebo.
Ostatnio zmieniony przez Robin Hood Sro 20 Sty, 2010 11:26, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
kolekcjoner 
Mistrz


Pomógł: 57 razy
Wysłany: Sro 20 Sty, 2010 21:43   

W uzupełnieniu poprzedniego postu - mam w kolekcji kilkadziesiąt, może nawet ponad 100 widokówek z lomami. Poniżej wykaz (w nawiasach ilość masztów) miejscowości. Hamburg (2), Goleniów (2), Szczecin (2), Świnoujście (1, 3), Kamień pomorski (2), Kołobrzeg (2), Darłówko (2, 3), Hel (2), Gdańsk (2), Nowy Port (2), Elbląg (1, 2), Tolkmicko (1, 2), Frombork (2), Braniewo (1), Tylża (2), Pilawa (2), Królewiec (2), ale i Wiborg w Szwecji (2).
I jeszcze jedna uwaga - wyróżnikiem lom wśród innych jednostek żaglowych jest ster burtowy. Taki ster eksponowany jest w Muzeum Żeglugi w Kątach Rybackich.

barka1.JPG
barka żaglowa na Wiśle w Grudziądzu
Plik ściągnięto 555 raz(y) 97,95 KB

barka i loma.jpg
rufy barki i lomy pod zamkiem w Malborku na kałdowskim brzegu
Plik ściągnięto 493 raz(y) 87,52 KB

barki.jpg
rufa barki podobna do lomy
Plik ściągnięto 527 raz(y) 73,83 KB

Frombork1.jpg
port we Fromborku
Plik ściągnięto 586 raz(y) 91,71 KB

_________________
Witam Malborżanki i Malborżan!
 
 
Robin Hood 


Pomógł: 2 razy
Wysłany: Czw 21 Sty, 2010 22:53   

kolekcjoner napisał/a:
...I jeszcze jedna uwaga - wyróżnikiem lom wśród innych jednostek żaglowych jest ster burtowy. Taki ster eksponowany jest w Muzeum Żeglugi w Kątach Rybackich...


Nie jestem żeglarzem ani szkutnikiem ale wg mnie lomy mają klasyczny ster rufowy mocowany do pawęży. Na niektórych zdjęciach widać szczegóły zawiasowego połączenia płetwy steru oraz rumpel umieszczony centralnie na rufie powyżej pokładu. Według różnych źródeł ster burtowy mocowany był najczęściej w jarzmie na prawej burcie (charakterystyczny dla nefów i knar). W niektórych łodziach był też łączony z krótkim rumplem. Dobrze to jest widoczne m.in. na zdjęciach łodzi "Welet" stanowiącej replikę wzorowaną na słowiańskiej łodzi znalezionej w Gdańsku Oruni.

Natomiast to co jest widoczne po obydwu bokach każdej lomy, to miecze.
To jednak też nie jest wyróżnikiem lom wśród innych jednostek pływających pod żaglami. Pływające m.in. w dawnych czasach na Odrze i Zalewie Szczecińskim drewniane żaglowe barki tzw. Oderkahn były również wyposażane w boczne miecze zapobiegające dryfowi. Holenderskie tjalki budowane w tym samym czasie co lomy też były wyposażone w boczne miecze. Pływające do dzisiaj po Tamizie drewniane żaglowe barki np. „Cabby” - zbudowana jako ostatnia drewniana w stoczni Rochester w 1928r. czy też największa z drewnianych barek „Hydrogen” zbudowana w 1906r. lub najstarsze jeszcze pływające po Tamizie „Victor” i „Kitty” z 1895r. również są wyposażone w boczne miecze.
_________________
Liber is est existimandus, qui nulli turpitudini seruit.
Cave me, Domine, ab renegatus, ab inimico vero me ipse cavebo.
Ostatnio zmieniony przez Robin Hood Czw 21 Sty, 2010 22:54, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
daroelbing 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Pią 22 Sty, 2010 17:26   

Dzieki Robin Hood za linki i pouczenie poczytałem poogladałem rzeczywiście drewniane jednostki wychodzace ze stoczni Bootswerft Modersitzki maja budowa kadłuba troche podobnych cech do tych starych lom. Tradycja widac istniej i sie opłaca.
Z tego samego tematu ale inny wątek BARKI.
Jadac słuzbowo na Mierzeje Wiślana zabrałem z Rybiny na stopa dziadka myśle bedzie dziadzio marzł a mnie nie ubedzie. Zagadałem ze zarasta Wisła Królewiecka nic nie pływa tylko kajaki a nawet i tych mało. Bardzo Starszy Pan sie rozkręcił i zaczą opowiadać ze po wojnie to jego ojciec, potem i on pływał takimi nieduzymi barkami wozili wszystko od buraków do zboza, świnie i piach no co tylko sie dało. Potem jak przyszła mechanizacja to wszystko upadło. Dużo sie nie dowiedziałem wysiadał w Sztutowie. Ale mówił panie wtedy to był ruch na wodzie. Slady przystani - wnęki w torach wodnych itp. jeszcze widoczne. Ale po barkach ani śladu.
Znalazłem w sieci jedynie : Pchacze, barki, pasażerki.....Żegluga szuwarowo-bagienna ;-)
http://www.zegluga.info/thumbnails.php?album=24
I tam ciekawostke ze Świetą pływano aż do Nowego Stawu na peweno i dalej alllle dzis to raczej nie możliwe Jedna ekipa z Ega próbowała i nie dała rady ze wzgl na zabagnienie.
Myśle ze mniejsze jednostki tez były, może coś posiadasz i jeszcze mógłbys wrzucić na stronę.

Dzieki Wielkie.

Warmijka Nr 1 podczas załadunku w Nowym Stawie. Zbiór. Waldemar Danielewicz.jpg
Plik ściągnięto 462 raz(y) 21,05 KB

Barka_motorowa_Warmijka.jpg
Plik ściągnięto 504 raz(y) 24,79 KB

 
 
kolekcjoner 
Mistrz


Pomógł: 57 razy
Wysłany: Pią 22 Sty, 2010 20:16   

Robin Hood napisał/a:
Natomiast to co jest widoczne po obydwu bokach każdej lomy, to miecze.

W muzeum w Kątach Rybackich jest model lomy, tam też można zobaczyć ten kontrowersyjny przedmiot - ster lub miecz - w oryginale. I porozmawiać ze specjalistą w tym zakresie. Z tego co udało mi się przed laty usłyszeć to niekiedy, ale rzadko, lomy miewały ster rufowy. Związane to było by może z przebudowami, ale jednostki wielomasztowe, pływające po otwartych akwenach morskich, sterowniejsze były zapewne ze sterem rufowym. I taki ster widoczny jest na materiale ikonograficznym. Natomiast te do żeglugi przybrzeżnej miały stery burtowe. To też widzimy na ikonografii. To co widać na zdjęciach nie jest mieczem.
I jeszcze jedno - barki rzeczne z XIX wieku na zdjęciach często przypominają lomy. Mają podobna rufę, maszt - ale jest on składany, w odróżnieniu od tego na lomie, zawsze mają ster rufowy - w dwu typach, w zależności od kształtu rufy. A ta jednostka z youtube to raczej na pewno barka a nie loma.
_________________
Witam Malborżanki i Malborżan!
 
 
And102 


Pomógł: 2 razy
Wysłany: Sob 23 Sty, 2010 13:17   

Zdjęcia kiedyś wystawione na aukcji Ebay..

2005-09-02-006D.jpg
Plik ściągnięto 471 raz(y) 61,33 KB

2005-09-02-006C.jpg
Plik ściągnięto 454 raz(y) 65,41 KB

2005-09-02-006B.jpg
Plik ściągnięto 468 raz(y) 76,49 KB

 
 
kolekcjoner 
Mistrz


Pomógł: 57 razy
Wysłany: Sob 23 Sty, 2010 20:23   

Jeszcze w temacie - rufa XIX wiecznej drewnianej, lomopodobnej barki ze złożonym masztem o żaglu rozprzowym (jak na barce z Grudziądza powyżej) oraz dziób barki o poszyciu metalowym (taka ponad 110-letnia stoi dzisiaj przy nabrzeżu w Malborku jako restauracja).

barki fragment.jpg
Plik ściągnięto 476 raz(y) 51,53 KB

_________________
Witam Malborżanki i Malborżan!
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group