|
Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...
|
Ogłoszenie |
Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"
Chronimy Twoją prywatność Więcej informacji na ten temat znajdziesz w temacie o RODO |
Bytów - tajemnica Alter Bahnhof |
Autor |
Wiadomość |
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Czw 09 Lip, 2009 19:06 Bytów - tajemnica Alter Bahnhof
|
|
|
Tekst oparto na artykule "Bytów" autorstwa Krzysztofa Labuddy zamieszczonego w Świecie Kolei nr.9/2003.
Osobom poważnie zainteresowanym dyskusją wyślę skany artykułu na e-mail.
Pierwsza linia kolejowa do Bytowa został wybudowana w latach 1883-1884.Wyprowadzono ją z węzłowej
stacji w Korzybiu.W dniu 20.11.1883 roku oficjalnie otwarto odcinek między Korzybiem a Barnowem, a 15 sierpnia
następnego roku z Barnowa do Bytowa. Linię z Korzybia wprowadzono w Bytowie na stację zlokalizowaną na południowo - zachodnich peryferiach miasta. Budowaną kolej pomiędzy Dąbrówką Bytowską a Bytowem poprowadzono po północnych stokach doliny rzeki Borui, dopasowując jej przebieg do rzeźby terenu dla
zaoszczędzenia robót ziemnych.
Również lokalizacja samej stacji w Bytowie podyktowana była tymi względami.
W kilometrze 47,25 tor ostrym łukiem skierowano w kierunku północno - wschodnim.
Po wschodniej stronie istniejącego wniesienia wykonano półkę ziemną, częściowo zawieszoną nad dnem doliny
Borui, na obszarze której zlokalizowano stację Bytów.Była to pierwotnie stacja końcowa.
A oto zdjęcia dwóch najstarszych z wielu obiektów , którymi w kolejnych latach zabudowywano równię stacyjną.
Jest to tzw.budynek mieszkalny kierownictwa stacji oraz magazyn kolejowy.
Dołączam także zrzut z geoportalu, pokazujący aktualną zabudowę.
Budynek magazynu.jpg
|
|
Plik ściągnięto 27529 raz(y) 95,95 KB |
Budynek mieszkalny kierownictwa stacji od południa.jpg
|
|
Plik ściągnięto 27529 raz(y) 102,02 KB |
Budynek mieszkalny kierownictwa stacji od południowego wschodu.jpg
|
|
Plik ściągnięto 27529 raz(y) 70,92 KB |
1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 27529 raz(y) 80,35 KB |
|
|
|
|
|
Milek [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 09 Lip, 2009 19:08
|
|
|
Kösternitz napisał/a: | Budynek mieszkalny kierownictwa stacji od południa.jpg |
ładny budynek |
|
|
|
|
Dohler
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Czw 09 Lip, 2009 19:11
|
|
|
Zaplecze też niczego sobie (zagospodarowane). |
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Czw 09 Lip, 2009 19:13
|
|
|
Dla ułatwienia - zaznaczyłem obiekty na planie.
3.JPG
|
|
Plik ściągnięto 27534 raz(y) 110,65 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Czw 09 Lip, 2009 19:35
|
|
|
Następna wskazówka - cytat " Centralnym punktem stacji był parterowy budynek dworca, zlokalizowany w
km.47,75. Mieściły się w nim pomieszczenia administracji kolejowej oraz kasa biletowa i poczekalnia.Od strony
wjazdowej sąsiadowała z dworcem szopa ekspedycji towarowej ( chyba chodzi o tzw.magazyn ?).Bezpośrednio za nią znajdował się chlew i ustęp stacyjny. Najbardziej reprezentacyjną budowlą stacji był murowany,
piętrowy budynek, w którym mieściły się mieszkania kierownictwa stacji, położony kilkanaście metrów na
wschód od budynku dworcowego "
Czy mając te wskazówki, któryś z forumowiczów pokusiłby się o odtworzenia pierwotnego układu
stacji kolejowej ? |
|
|
|
|
nowmir
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Pią 10 Lip, 2009 00:22
|
|
|
Na bazie mapy z 1941 roku: http://igrek.amzp.pl/5032 Trochę niedokładne, ale na razie może być.
bytów3.jpg Pierwotny przebieg linii kolejowej Korzybie - Bytów. |
|
Plik ściągnięto 27478 raz(y) 119,93 KB |
bytów2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 27478 raz(y) 119,08 KB |
bytów1.JPG Żółtym krzyżykiem zaznaczyłem miejsce gdzie był dworzec a linią tory. |
|
Plik ściągnięto 27478 raz(y) 111,76 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Pią 10 Lip, 2009 17:27
|
|
|
Zaznaczony przez Nowmira budynek istnieje do dzisiaj. Prawdopodobnie znajdowały się tam tylko magazyny.
Budynek dworca znajdował się na zachód od budynku mieszkalnego kierownictwa stacji i obecnie nie istnieje.
Ponieważ nie zachowały się plany układu torowego z tego okresu, a autor nie podaje źródła informacji o lokalizacji budynku dworca, trudno jego informację traktować jako ścisłą.
Strona zachodnia w kierunku południowym.jpg
|
|
Plik ściągnięto 27438 raz(y) 78,41 KB |
Strona zachodnia w kierunku południowym2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 27438 raz(y) 61,02 KB |
Strona zachodnia w kierunku północnym.jpg
|
|
Plik ściągnięto 27438 raz(y) 81,79 KB |
byt.5.jpg
|
|
Plik ściągnięto 27438 raz(y) 112,48 KB |
|
|
|
|
|
Milek [Usunięty]
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Pią 10 Lip, 2009 22:56
|
|
|
To nie ten dworzec, ale temat wkrótce będzie zainicjowany |
|
|
|
|
feyg
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 01:36
|
|
|
Kösternitz napisał/a: | Zaznaczony przez Nowmira budynek istnieje do dzisiaj. Prawdopodobnie znajdowały się tam tylko magazyny.
Budynek dworca znajdował się na zachód od budynku mieszkalnego kierownictwa stacji i obecnie nie istnieje.
. |
Na jakiej podstawie tak sądzisz? Właśnie budynek zaznaczony przez Nowmira zdecydowanie bardziej pasuje bryłą do prawdopodobnego pierwszego bytowskiego dworca (parterowy barak z "pruskiego muru" połączony z magazynem), Polecam lekturę tego wątku |
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 09:26
|
|
|
feyg napisał/a: | Kösternitz napisał/a: | Zaznaczony przez Nowmira budynek istnieje do dzisiaj. Prawdopodobnie znajdowały się tam tylko magazyny.
Budynek dworca znajdował się na zachód od budynku mieszkalnego kierownictwa stacji i obecnie nie istnieje.
. |
Na jakiej podstawie tak sądzisz? Właśnie budynek zaznaczony przez Nowmira zdecydowanie bardziej pasuje bryłą do prawdopodobnego pierwszego bytowskiego dworca (parterowy barak z "pruskiego muru" połączony z magazynem), Polecam lekturę tego wątku |
Może za bardzo sugeruję się podaną przez autora artykułu relacją położenia względem tzw. budynku
mieszkalnego kierownictwa stacji. |
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 10:24
|
|
|
Znajdujący się przy drodze do miasta, w bezpośrednim otoczeniu dworca, budynek mieszkalny pracowników
kolejowych. Prawdopodobnie należy do najstarszej zabudowy.
Budynek mieszkalny1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24057 raz(y) 95,29 KB |
Budynek mieszkalny2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24057 raz(y) 84,77 KB |
4.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24057 raz(y) 110,17 KB |
|
|
|
|
|
Cayenka
Pomogła: 2 razy
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 10:43
|
|
|
Głowy nie dam, bo nigdy tam nie byłam, ale na mój rozum (całkiem laicki w tych sprawach), patrząc na mapę, postawiłabym na ten czerwony prostokąt tuż nad napisem rzec (dworzec) |
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 11:53
|
|
|
Cayenka napisał/a: | Głowy nie dam, bo nigdy tam nie byłam, ale na mój rozum (całkiem laicki w tych sprawach), patrząc na mapę, postawiłabym na ten czerwony prostokąt tuż nad napisem rzec (dworzec) |
Wskazany budynek jest w rzeczywistości wielorodzinnym, szeregowym budynkiem mieszkalnym pracowników kolejowych ( wraz z budyneczkami gospodarczymi ).
Wybudowano go w latach 20 - 30 tych ( ? ), gdy stacja przestała już pełnić swoją rolę. Chodziło o zagospodarowanie terenu, będącego w posiadaniu kolei.
A.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24028 raz(y) 70,45 KB |
B.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24028 raz(y) 80 KB |
C.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24028 raz(y) 107,49 KB |
D.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24028 raz(y) 69,99 KB |
E.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24028 raz(y) 76,94 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 21:43
|
|
|
Nie tylko we wspomnianym w poprzednim poście miejscu wybudowano budynki mieszkalne. Stało się to również
w północno - wschodniej części, na skraju równi stacyjnej.
1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23997 raz(y) 72,32 KB |
2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23997 raz(y) 90,89 KB |
3.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23997 raz(y) 91,19 KB |
4.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23997 raz(y) 79,4 KB |
5.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23997 raz(y) 78,36 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 21:44
|
|
|
Jeszcze kilka zdjęć.
12.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23993 raz(y) 110,26 KB |
13.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23993 raz(y) 99,57 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez Sob 22 Sie, 2009 15:33, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 21:47
|
|
|
Ten sam zespół budynków, sfotografowany z drugiej strony.
6.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23989 raz(y) 83,79 KB |
7.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23989 raz(y) 97,66 KB |
8.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23989 raz(y) 94,47 KB |
9.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23989 raz(y) 89,03 KB |
10.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23989 raz(y) 83,95 KB |
|
|
|
|
|
nowmir
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 11 Lip, 2009 23:52
|
|
|
Kösternitz napisał/a: | feyg napisał/a: | Kösternitz napisał/a: | Zaznaczony przez Nowmira budynek istnieje do dzisiaj. Prawdopodobnie znajdowały się tam tylko magazyny.
Budynek dworca znajdował się na zachód od budynku mieszkalnego kierownictwa stacji i obecnie nie istnieje.
. |
Na jakiej podstawie tak sądzisz? Właśnie budynek zaznaczony przez Nowmira zdecydowanie bardziej pasuje bryłą do prawdopodobnego pierwszego bytowskiego dworca (parterowy barak z "pruskiego muru" połączony z magazynem), Polecam lekturę tego wątku |
Może za bardzo sugeruję się podaną przez autora artykułu relacją położenia względem tzw. budynku
mieszkalnego kierownictwa stacji. |
Po obejrzeniu zdjęć, jestem przekonany, że budynek znajdujący się w zaznaczonym przeze mnie miejscu jest dawnym dworcem. Widać to wyraźnie po charakterystycznym wyglądzie, oraz ulicy Stary Dworzec skręcającej pod parterowy budynek (plac dworcowy) a następnie na ładownię. Położony jest on na południowy zachód od budynku mieszkalnego kierownictwa stacji.
Dla przykładu Gardeja:
http://www.kolej.one.pl/i...1&photoid=32017
http://www.kolej.one.pl/i...-1&photoid=8023
oraz pobliski Ugoszcz:
http://www.kolej.one.pl/i...1&photoid=13365
Kösternitz masz może zdjęcie tego parterowego budynku (dworca) od strony wschodniej? |
Ostatnio zmieniony przez nowmir Nie 12 Lip, 2009 00:03, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 12 Lip, 2009 01:08
|
|
|
Chyba tylko to.
Budynek kolejowy od strony północno - wschodniej.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23964 raz(y) 62,66 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 12 Lip, 2009 01:17
|
|
|
Ten sam budynek, a raczej zespół budynków z drugiego szczytu.
Budynek kolejowy od strony południowo - zachodniej.jpg
|
|
Plik ściągnięto 23961 raz(y) 83,93 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 12 Lip, 2009 01:26
|
|
|
A teraz zbliżenie do budynku i można zauważyć chyba jedyny autentyczny fragment brukowanej drogi dworcowej.
Droga dworcowa.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24147 raz(y) 66,1 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 12 Lip, 2009 17:00
|
|
|
Wróćmy jeszcze raz do magazynu o drewniano - kamiennej konstrukcji. Prawdopodobnie służył on
do ekspedycji zwierząt żywych.
Budynek magazynu od południa.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24128 raz(y) 87,59 KB |
Budynek magazynu od północy.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24128 raz(y) 69,77 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Pon 13 Lip, 2009 22:08
|
|
|
Koniec równi stacyjnej i wylot dawnego toru szlakowego w kierunku Korzybia.
Starotorze.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24098 raz(y) 88,41 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sro 15 Lip, 2009 12:29
|
|
|
Autor artykułu podjął próbę odtworzenia zasadniczego układu torowego stacji na początku jej funkcjonowania.
O ile dobrze zrozumiałem jego opis to wyglądał on mniej więcej tak :
Plan.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24058 raz(y) 112,93 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Czw 16 Lip, 2009 19:04
|
|
|
Zauważmy jednak że w przypadku powyższego rozwiązania wejście do budynku mieszkalnego kierownictwa
stacji wychodzi wprost na tory.
Dzieci ówczesnych kolejarzy nudziły się i bawiły w chowanego przed nadjeżdżającym parowozem
Nie uważam za możliwe aby usytuowano budynek mieszkalny na międzytorzu.
A więc jak było ?
Budynek mieszkalny kierownictwa stacji.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24026 raz(y) 96,74 KB |
Budynek mieszkalny od strony zachodniej.jpg
|
|
Plik ściągnięto 24026 raz(y) 86,38 KB |
|
|
|
|
|
feyg
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Czw 16 Lip, 2009 23:58
|
|
|
Kösternitz napisał/a: |
Nie uważam za możliwe aby usytuowano budynek mieszkalny na międzytorzu. |
I słusznie |
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
|
|
|
|
KrzysztofW
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Pią 17 Lip, 2009 20:28
|
|
|
Kösternitz napisał/a: | Autor artykułu podjął próbę odtworzenia zasadniczego układu torowego stacji na początku jej funkcjonowania. |
A czy ten autor, jakoś wyjaśnia, skąd takie przypuszczenie, bo:
feyg napisał/a: | Kösternitz napisał/a: |
Nie uważam za możliwe aby usytuowano budynek mieszkalny na międzytorzu. |
I słusznie |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Pią 17 Lip, 2009 20:46
|
|
|
KrzysztofW napisał/a: | Kösternitz napisał/a: | Autor artykułu podjął próbę odtworzenia zasadniczego układu torowego stacji na początku jej funkcjonowania. |
A czy ten autor, jakoś wyjaśnia, skąd takie przypuszczenie, bo:
feyg napisał/a: | Kösternitz napisał/a: |
Nie uważam za możliwe aby usytuowano budynek mieszkalny na międzytorzu. |
I słusznie |
|
Na podany e-mail każdemu wyślę skany artykułu, można więc będzie przeanalizować myśl autora |
|
|
|
|
nowmir
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Pią 17 Lip, 2009 23:12
|
|
|
Aby odtworzyc układ torów na stacji Bytów trzeba by przeanalizować inne "ślepe" stacje z tego okresu: Świecie 1888, Nowy Dwór Gdański 1886, Łasin 1886, Łeba 1899, Nowe 1904, Gniew 1905. Trzy pierwsze posiadały parterowy dworzec typu barakowego z doklejonym magazynem.
A najlepiej to poszukać planu w Archiwum Państwowym w Gdańsku - Oddział w Gdyni, ul Hutnicza 42, lub w Archiwach w Koszalinie i Szczecinie. Z tego co mi wiadomo Bytów nie należał do Dyrekcji Gdańskiej. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|