|
Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...
|
Ogłoszenie |
Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"
Chronimy Twoją prywatność Więcej informacji na ten temat znajdziesz w temacie o RODO |
Elektryczne zespoły trakcyjne EW90 / ET165 |
Autor |
Wiadomość |
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Pon 15 Cze, 2009 22:58 Elektryczne zespoły trakcyjne EW90 / ET165
|
|
|
Od początku lat 50-ych XX wieku do końca roku 1976 w Trójmieście kursowały MODRAKI czyli trójmiejska "kolejka elektryczna". W ramach reparacji wojennych PKP otrzymały m.in. 189 wagonów berlińskiej kolei miejskiej (S-Bahn), należących do trzech serii: ET165, ET166 i ET167, które trafiły do Gdańska jako tabor projektowanej kolei miejskiej.
Wagony S-Bahn były zasadniczo odbudowywane w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) w Lubaniu Śląskim, częściowo też w ZNTK Mińsk Mazowiecki, a od 1957 roku - remontowane wyłącznie w ZNTK Gdańsk. Tam też, jako ostatnie, przywrócono do ruchu wagony serii EW91 i EW92.
W stosunku do pociągów używanych w Berlinie, w wagonach które trafiły do Gdańska zmieniono system poboru prądu z sieci: berlińska S-Bahn oraz metro do dzisiaj korzystają z systemu zasilania tzw. "trzecią szyną" biegnącą wzdłuż torów, natomiast w projekcie kolei elektrycznej dla Gdańska przyjęto, że pociągi będą zasilane napowietrzną siecią trakcyjną o napięciu 800 V prądu stałego, które obowiązywało w Berlinie.
Udało się odbudować 80 elektrycznych zespołów trakcyjnych:
* 54 dwuwagonowe (wagon silnikowy z kabiną maszynisty + wagon doczepny bez kabiny, za wyjątkiem kilku egzemplarzy), według nomenklatury kolei niemieckich "ćwierćpociągi" serii ET165 z lat 1927-1930, oznaczone od 1958 roku serią PKP EW90;
* 20 "ćwierćpociągów" serii ET 167 z roku 1936-go (EW 91) oraz
* 6 - serii ET 166 z lat 1938 - 1941 (oznaczenie PKP: EW92).
Wszystkie ww. typy pociągów mogły być łączone ze sobą i kursowały w składach liczących 8, rzadziej 6 wagonów. Do roku 1958-go wagony nosiły numerację według systemu przedwojennych PKP: literę E, lub EN i numery jak dla wagonów osobowych - od 92600 do 92680.
Ważniejsze dane techniczne elektrycznych zespołów trakcyjnych zasilanych prądem stałym o napięciu 800 V:
Prędkość maksymalna 80 km/h
Moc godzinna 440 kW
Moc ciągła 308 kW
Maksymalne przyspieszenie 0,4 m/s2
Największy nacisk na oś 12,5 t
Dla EW91-12,3 t
Ciężar służbowy: wagon silnikowy + doczepny 38,3 + 27,2 t Dla EW91-38,4 + 29,0 t
Średnica kół 900 mm
Długość wagonów (s+d) 2 x 17 730 mm - EW90 17 605 + 17 995 mm - EW91 i 92
Ilość miejsc siedzących 165-185 Kilka wersji wykonania wnętrza wagonów
Ilość miejsc stojących 283-304 jw., także w ramach jednej serii wagonów
Źródło : http://as.rumia.edu.pl/tt/plany/EW/
Przód.jpg
|
|
Plik ściągnięto 7774 raz(y) 83,7 KB |
Prawa strona.jpg
|
|
Plik ściągnięto 7774 raz(y) 92,2 KB |
Lewa strona.jpg
|
|
Plik ściągnięto 7774 raz(y) 91,05 KB |
Tył i bok.jpg
|
|
Plik ściągnięto 7774 raz(y) 98,77 KB |
Tył.jpg
|
|
Plik ściągnięto 7774 raz(y) 105,38 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Pon 15 Cze, 2009 23:10
|
|
|
Ciekawy detal - klamki "starego" typu, pod koniec funkcjonowania kolejki prawie wszystkie były wymienione
na nowe. Pozwalały one na otworzenie drzwi w trakcie jazdy, po ich automatycznym zamknięciu.
Co " odważniejsi " otwierali drzwi w trakcie jazdy, wychodzili na zewnątrz i zamykali je za sobą, stojąc na
niewielkim stopniu i trzymając się tejże klamki z drugiej strony. Był to szczyt głupoty, ale wówczas byli
podziwiani za "odwagę".
Klamka 1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 7765 raz(y) 80,79 KB |
Klamka 2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 7765 raz(y) 81,23 KB |
|
|
|
|
|
konto_usunięte [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 16 Cze, 2009 21:09
|
|
|
Ależ wygladają antycznie jak na kolej. Super fotki. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|