Marienburg.pl Strona Główna Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"


Poprzedni temat «» Następny temat
Nowy Staw - kolej cukrowni
Autor Wiadomość
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 12 Kwi, 2009 13:47   Nowy Staw - kolej cukrowni

Została wybudowana w celu transportu buraków cukrowych do cukrowni Nowy Staw, a także innych płodów
rolnych i zwierząt, pochodzących z gospodarstw leżących przy tej linii, których przewóz innymi środkami transportu był bardzo utrudniony z uwagi na grząskie i błotniste drogi.
Do Parszewa i Kącika linia dotarła w roku 1983, w roku 1912 przedłużoną ją do Brzózki, bocznicę do Pręgowa
oddano do użytku ok.1920 roku.
W styczniu roku 1945 linia ta została rozebrana na odcinku od Trępnowych do Parszewa i Brzózki wraz z przylegającymi bocznicami, a tory wraz z podkładami posłużyły budowie kolejce wojskowej na Mierzei Wiślanej.
Po II wojnie światowej odcinek ten nie został odbudowany.


Pierwsze ślady kolejki odnajdujemy w Nowym Stawie na zapleczu cukrowni.Jest to o tyle łatwe, że odcinek
Nowy Staw - Lichnowy służył jeszcze do połowy lat 90 XX wieku.

t5.jpg
Plik ściągnięto 6003 raz(y) 119,21 KB

t6.jpg
Plik ściągnięto 6003 raz(y) 82,31 KB

Ostatnio zmieniony przez Hagedorn Pon 28 Maj, 2012 09:49, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 12 Kwi, 2009 13:55   

Jeżeli z miejsca, gdzie robiłem zdjęcia do poprzedniego postu odwrócimy się, to zauważymy kolejowy
mostek nad rzeczką Święta.

m1.jpg
Plik ściągnięto 5993 raz(y) 91,02 KB

m2.jpg
Plik ściągnięto 5993 raz(y) 84,41 KB

m3.jpg
Plik ściągnięto 5993 raz(y) 82,42 KB

m4.jpg
Plik ściągnięto 5993 raz(y) 72,45 KB

m5.jpg
Plik ściągnięto 5993 raz(y) 71,08 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 12 Kwi, 2009 14:08   

Niedaleko za mostkiem znajduje się przejazd drogowy, następnie linia wyjeżdża z Nowego Stawu.

t1.jpg
Plik ściągnięto 5985 raz(y) 80,81 KB

t2.jpg
Plik ściągnięto 5985 raz(y) 85,74 KB

t3.jpg
Plik ściągnięto 5985 raz(y) 90,61 KB

tx.jpg
Plik ściągnięto 5985 raz(y) 60,23 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 12 Kwi, 2009 14:16   

Po drodze do miejscowości Trępnowy umiejscowiony jest jeszcze jeden mostek, który sfotografowałem
z oddali. Jak widać nie ma na nim części szyn, a linia dalej za nim praktyczne przestała istnieć.

1.jpg
Plik ściągnięto 5979 raz(y) 84,66 KB

Trępnowy2.jpg
Plik ściągnięto 5979 raz(y) 117,79 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 12 Kwi, 2009 14:30   

W miejscowości Trępnowy linia odchodziła od trasy Nowy Staw - Lichnowy. Ten odcinek nie został odbudowany
po roku 1945. Pierwszym namacalnym dowodem istnienia linii jest zachowany przejazd na drodze Nowy Staw -
Lichnowy.

tr1.jpg
Plik ściągnięto 5965 raz(y) 68,34 KB

tr2.jpg
Plik ściągnięto 5965 raz(y) 89,42 KB

tr3.jpg
Plik ściągnięto 5965 raz(y) 79,69 KB

tr4.jpg
Plik ściągnięto 5965 raz(y) 64,05 KB

tr5.jpg
Plik ściągnięto 5965 raz(y) 70,29 KB

Ostatnio zmieniony przez Kösternitz Nie 12 Kwi, 2009 14:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 12 Kwi, 2009 14:43   

Dalej linia podążała wzdłuż lewej strony widocznej drogi. Starotorze nie zachowało się, po prostu zostało
zaorane. Wiaty przystankowej, widniejącej na pierwszym zdjęciu oczywiście wówczas nie było.

tr6.jpg
Plik ściągnięto 5953 raz(y) 69,78 KB

tr7.jpg
Plik ściągnięto 5953 raz(y) 88,08 KB

tr8.jpg
Plik ściągnięto 5953 raz(y) 56,59 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 12 Kwi, 2009 14:49   

Nieco dalej w lewo odchodziła bocznica i tam znajdowała się ładownia, główna linia biegła prosto.

tr9.jpg
Plik ściągnięto 5945 raz(y) 63,36 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 12 Kwi, 2009 14:54   

Po ominięciu rozjazdu do Kącika i Brzózki linia dochodziła do Parszewa, gdzie znajdowały się dwie ładownie.

Parszewo2.jpg
Plik ściągnięto 5941 raz(y) 79,12 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 12 Kwi, 2009 15:02   

Znajdujemy się przed Parszewem. Tutaj, przed widniejącym skrzyżowaniem dróg, prostopadle do osi naszej
drogi, znadował się przed 1945 rokiem przejazd kolejowy.Żadne ślady po nim nie zachowały się.

pa0.jpg
Plik ściągnięto 5933 raz(y) 38,06 KB

 
 
Kösternitz 
Mistrz


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 12 Kwi, 2009 15:08   

Widok ze skrzyżowania w Parszewie w kierunku wjazdu linii kolejowej. Trasa przebiegała po prawej stronie,
nie przy samej drodze, ale za rowem melioracyjnym, gdzieś za linią widniejących drzew.

pa1.jpg
Plik ściągnięto 5928 raz(y) 55,04 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group