Marienburg.pl Strona Główna Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"

Chronimy Twoją prywatność
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w temacie o RODO


Poprzedni temat «» Następny temat
Projekt kolei: Iława-Zalewo-Gumniska Wlk
Autor Wiadomość
Ewingi 
Ewingi

Pomógł: 2 razy
Wysłany: Nie 08 Mar, 2009 13:10   Projekt kolei: Iława-Zalewo-Gumniska Wlk

W Archiwum Państwowym w Gdańsku, pod sygnaturą 10/7/0/173 znajduje się intrygujący zespół dokumentów „Ausbau einer Eisenbahnverbindung von Deutsch - Eylau über Saalfeld nach Gr. Rüpperswalde (Maldeuten)” (Budowa połączenia kolejowego z Iławy przez Zalewo do Gumnisk Wielkich/Małdyty) http://baza.archiwa.gov.p...ator=and&word2= Datowane są one na lata 1895-1913. Prędzej czy później dotrą do nich pasjonaci kolei, ale warto byłoby już teraz poświęcić trochę uwagi tej zaniechanej inwestycji z przełomu XIX i XX wieku, która być może umożliwiłaby bezpośrednie połączenie kolejowe Warszawy z Królewcem, przez Iławę i Zalewo.

Pierwsza droga żelazna w naszej krainie, łącząca Malbork z Królewcem, przez Elbląg, Bogaczewo i Braniewo, powstała już w latach 1852-1853, w 1873r. nastąpiło otwarcie magistrali Toruń-Iława-Olsztyn-Korsze-Wystruć. W 1876 r. powstał odcinek kolei łączący Malbork z Iławą.
Okres najintensywniejszej rozbudowy sieci kolejowej w Prusach Wschodnich wypada jednak na lata 1881-1886. Wówczas też kolej żelazna zawitała na obszar powiatu morąskiego. Pierwszą drogą żelazną przebiegającą przez powiat była linia Bogaczewo-Małdyty-Morąg-Olsztyn, oddana do użytku 1 września 1882 r. (do Olsztyna 15 sierpnia 1883 r.).
Dziesięć lat później, 1 września 1893 r. nastąpiło oficjalne otwarcie ruchu pociągów na trasie Elbląg-Myślice-Ostróda. W tym samym czasie co linia elbląsko-ostródzka, to jest 1 września 1893 r., został włączony do ruchu kolejowego szlak Malbork-Myślice-Małdyty. Dokładnie rok później (1 IX 1894 r.), przedłużono linię kolejową Elbląg-Ostróda do Olsztynka. Odcinek ten stanowił ważną łącznicę poprzeczną, która wiązał dwie wielkie magistrale: Elbląg-Królewiec i Iława-Wystruć. Linia ta wraz z trasą Malbork-Małdyty (obie posiadały duże znaczenie strategiczne), miała funkcjonować w roli rokady, w pasie po Olsztyn i Nidzicę. Odcinek elbląsko-olsztynecki zapewniał bowiem możność przerzucenia wojsk, w możliwie najkrótszym, czasie z północy (silny garnizon elbląski) na południe, w kierunku granicy polskiej.
W krótkim więc okresie, przed końcem XIX w. powstała dość gęsta sieć kolei, która co prawda wywierała wpływ na gospodarkę tej części Prus Wschodnich, ale nie spowodowała znacznego jej rozwoju.
Zapewne czynniki ekonomiczne zadecydowały ostatecznie o zaniechaniu projektowanego odcinka drogi żelaznej z Iławy przez Zalewo do Gumnisk k. Małdyt. Intencją projektodawców tego odcinka (nie znamy na razie szczegółów) było zapewne połączenie ważnego już węzła kolejowego jakim była Iława z odcinkiem Morag-Małdyty-Bogaczewo, skąd to wspomniana na początku magistrala kolejowa podążała w kierunku północnym, do Królewca. Poza tym, zgodnie z ówczesną koncepcją rozwoju sieci dróg żelaznych, trasa ta miała ożywić i przybliżyć do gospodarki rynkowej tereny rolnicze położone nad Jeziorakiem. Wydaje się, ale trzeba byłoby to jeszcze sprawdzić w zachowanych dokumentach archiwalnych, że odcinek iławsko-zalewski kolei biegł by przez tereny by na wschód od jez. Jeziorak. Tereny te były bardziej zaludnione, na których rozwija się gospodarka rolna. Ale z drugiej strony, nie należałoby też lekceważyć wpływów Finckensteinów z Szymbarka czy Dohnów z Kamieńca. Aby zapewnić bezpośrednie przedłużenie tego planowanego odcinka w kierunku na Bogaczewo i Królewiec, linia ta musiałaby w Gumniskach Wielkich odbijać na północ w kierunku Sambrodu. Raczej to nie w chodziło w rachubę, ze względu na konieczność poniesienia dodatkowych nakładów związanych z budową przeprawy przez kanał Elbląski (zobacz mapka okolic Gumnisk).

Linie kolejowe 1899.jpg
Rozwój kolei żelaznych do roku 1899.

-czarny kolor: do 1880r.
-szary kolor - w latach 1881-1889

Projektowany odcinek Iława-Zalewo-Gumniska naniesiono dodatkowo
Plik ściągnięto 4173 raz(y) 46,03 KB

Gumniska Wlk.jpg
Okolice Gumnisk Wielkich na współczesnej mapie
Plik ściągnięto 4173 raz(y) 98,81 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group