|
Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...
|
Ogłoszenie |
Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"
Chronimy Twoją prywatność Więcej informacji na ten temat znajdziesz w temacie o RODO |
Lipusz - stacja kolejowa |
Autor |
Wiadomość |
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 18:04 Lipusz - stacja kolejowa
|
|
|
Uroczyste otwarcie stacji w Lipuszu odbyło się 15 lipca 1900. Początkowo do stacji docierała tylko linia z Kościerzyny. Lipusz od początku był projektowany i budowany jako lokalny węzeł kolejowy, w którym krzyżowały się linie łączące trzy miasta powiatowe: Kościerzynę, Chojnice i Bytów. Dodatkowo w Lupuszu miała stacjonować drużyna manewrowa, która łączyła i dzieliła pociągi relacji łączonych. W 1901 roku otwarto linię do Bytowa a dnia 1 lipca 1902, po otwarciu linii do Chojnic, Lipusz stał się węzłem kolejowym. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości linia Lipusz-Bytów (obecnie Lipusz-Korzybie) została przecięta granicą polsko-niemiecką tuż przed stacją Róg. Lipusz znajdował się wówczas po stronie polskiej. W czerwcu 1920 roku linia została rozebrana aż do granicy, a stacja przestała spełniać funkcję węzła. W roku 1939, już po rozpoczęciu wojny, Niemcy odbudowali brakujący fragment linii.
1945-1989
Po II wojnie światowej Linia Lipusz- Korzybie w całości znalazła się po stronie polskiej. Przez cały okres PRL Lipusz był węzeł kolejowym obsługującym lokalne pociągi osobowe oraz pociągi towarowe. W latach 60. składano i rozkładano tu pociągi kursujące na trasie Kościerzyna-Bytów/Chojnice.
po 1990
W rozkładzie jazdy z 1990/92 przez Lipusz przejeżdżało 6 par pociągów Kościerzyna - Chojnice w tym jedna para w relacji wydłużonej aż do Gdyni Głównej, para pociągów Lipusz - Kościerzyna i Lipusz - Chojnice oraz 4 pary pociągów Lipusz - Bytów. W następnym rozkładzie 92/93 zmniejszono o 1 liczbę par pociągów Kościerzyna - Chojnice jednakże przedłożono jeszcze jedną do Gdyni, liczba pociągów do Bytowa się nie zmieniła, jednakże był to ostatni rozkład w którym występowały pociągi na tej trasie. W 1993 roku w czasie fali likwidacji lokalnych linii kolejowych zlikwidowano połączenie Bytów-Kościerzyna, od tej pory przy tabeli 381b występuje notatka Ruch pociągów wstrzymany do odwołania, która utrzymuje się aż do rozkładu 96/97. Od tej pory przez Lipusz przejeżdżają jedynie pociągi relacji Kościerzyna-Chojnic . Ze względu na bardzo słaby stan torowiska planowano również fizyczną likwidację linii do Bytowa, jednakże po interwencji samorządowców z gminy Bytów i przekazaniu linii w użytkowanie spółce Pol-Miedź Trans z Lubina zachowano ją przynajmniej dla ruchu towarowego.
Info - Wikipedia.
Na zdjęciu posterunek odgałęźny Lipusz R31,umożliwiający wraz z posterunkiem Lipusz R32 bezpośrednią
komunikację w relacji Kościerzyna - Bytów oraz fragment przejazdu drogi lokalnej Lipusz - Sulęczyno.
Tor na lewo do Lipusza i Chojnic, na prawo do Bytowa.jpg
|
|
Plik ściągnięto 391 raz(y) 90,29 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 18:07
|
|
|
Droga na dworzec i stojące przy nim domy mieszkalne pracowników kolei.
Dom mieszkalny pracowników kolei 1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 349 raz(y) 80,21 KB |
Dom mieszkalny pracowników kolei 2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 358 raz(y) 99,67 KB |
Dom mieszkalny pracowników kolei 3.jpg
|
|
Plik ściągnięto 335 raz(y) 89,13 KB |
Domy mieszkalne pracowników kolei - widok od strony torów.jpg
|
|
Plik ściągnięto 376 raz(y) 107,61 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 18:13
|
|
|
Budynek dworca.
Budynek dworca od strony południowej.jpg
|
|
Plik ściągnięto 360 raz(y) 69,73 KB |
Budynek dworca od strony wschodniej.jpg
|
|
Plik ściągnięto 354 raz(y) 101,59 KB |
Budynek dworca od strony północnej.jpg
|
|
Plik ściągnięto 344 raz(y) 84,69 KB |
Budynek dworca - magazyn od strony drogi.jpg
|
|
Plik ściągnięto 343 raz(y) 89,63 KB |
Budynek dworca - magazyn od strony placów ładunkowych.jpg
|
|
Plik ściągnięto 368 raz(y) 84,38 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 18:15
|
|
|
Perony.
Peron - widok w kierunku Chojnic.jpg
|
|
Plik ściągnięto 394 raz(y) 76,43 KB |
Perony - widok w kierunku Kościerzyny ( i Bytowa ).jpg
|
|
Plik ściągnięto 388 raz(y) 90,21 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 18:25
|
|
|
Drzwi wejściowe, wnętrze budynku i toalety dworcowe.
Budynek dworca - drzwi wejściowe do poczekalni.jpg
|
|
Plik ściągnięto 355 raz(y) 87,92 KB |
Budynek dworca - wnętrze poczekalni.jpg
|
|
Plik ściągnięto 356 raz(y) 53,64 KB |
Dawne toalety dworcowe.jpg
|
|
Plik ściągnięto 366 raz(y) 85,21 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 18:29
|
|
|
Place ładunkowe i znajdujący się przy nich budynek, prawdopodobnie dawny magazyn i ekspedycja towarowa.
Place ładunkowe - widok od budynku dworca.jpg
|
|
Plik ściągnięto 376 raz(y) 96,29 KB |
Budynek przy placu ładunkowym od wschodu.jpg
|
|
Plik ściągnięto 325 raz(y) 73,76 KB |
Budynek przy placu ładunkowym od zachodu.jpg
|
|
Plik ściągnięto 341 raz(y) 90,4 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 18:33
|
|
|
Lokomotywownia i wieża wodna.
Na lewo wyjazd do Bytowa, pośrodku wjazd do lokomotywowni, na prawo wyjazd do Kościerzyny.jpg
|
|
Plik ściągnięto 440 raz(y) 81,09 KB |
Lokomotywownia od południa.jpg
|
|
Plik ściągnięto 415 raz(y) 104,9 KB |
Lokomotywownia i wieża wodna od zachodu.jpg
|
|
Plik ściągnięto 369 raz(y) 111,91 KB |
Wieża wodna od wschodu.jpg
|
|
Plik ściągnięto 357 raz(y) 61,16 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 06 Wrz, 2009 18:37
|
|
|
Pozostałe widoki z terenu stacji.
Naprężacz, w tle lokomotywownia.jpg
|
|
Plik ściągnięto 360 raz(y) 78,39 KB |
Widok na teren stacji od lokomotywowni.jpg
|
|
Plik ściągnięto 402 raz(y) 107,08 KB |
Wjazd na stację z kierunku Bytowa.jpg
|
|
Plik ściągnięto 386 raz(y) 100,73 KB |
Wyjazd ze stacji w kierunku Bytowa.jpg
|
|
Plik ściągnięto 355 raz(y) 91,69 KB |
Wyjazd ze stacji w kierunku Kościerzyny.jpg
|
|
Plik ściągnięto 385 raz(y) 89,59 KB |
|
|
|
|
|
Hamburger
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sro 09 Wrz, 2009 11:18
|
|
|
Warto jeszcze dodać że niewiele brakowało, by stacja w Lipuszu sto lat temu stała się węzłem 4-ro kierunkowym. Otóż w 1907 r. powstały plany budowy linii Pomysk Wielki - Sulęczyno - Sierakowice, które miejscowy samorząd chciał uzupełnić przez budowę odcinka Lipusz - Sulęczyno. Niestety, sprzeciwił się temu minister robót publicznych w Berlinie, uznając ten 18 km odcinek (biegnący przez las) za mało rentowny i wniosek odrzucił.
W okresie międzywojennym pozostawiono trójkąt który służył do obracania lokomotyw. Wtedy przez stację w Lipuszu przejeżdżały bezpośrednie pociągi m.in. relacji Gniezno - Nakło n/Not.- Chojnice - Kościerzyna - Skarszewy - Smętowo/Kartuzy - Gdynia.
Po wojnie przez kilka lat można było bez przesiadek dojechać m.in. do Tczewa, a póżniej przez wiele lat (od 1961 r.) Lipusz był interesującą stacją, gdzie wczesnym rankiem łączono dwa składy pociągów pasażerskich (Chojnice - Lipusz - Kościerzyna - Gdynia i Bytów - Lipusz - Kościerzyna - Gdynia), prowadzone wagonami motorowymi SN61. Wieczorem, po przybyciu pociągu z Gdyni, analogicznie odbywało się dzielenie składu i po kilku minutach ze stacji odjeżdżały dwa pociągi motorowe - jeden do Chojnic, drugi do Bytowa. Tak więc przez kilka dziesięcioleci Bytów posiadał bezpośrednie połączenie z Gdynią.
Dodać jeszcze trzeba że kilka lat temu były już "zamachy" na ruch pasażerski Chojnice - Kościerzyna. Obecnie kilka razy dziennie linię przemierza autobus szynowy. |
Ostatnio zmieniony przez Hamburger Sro 09 Wrz, 2009 11:26, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Hamburger
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sro 09 Wrz, 2009 12:07
|
|
|
Parę pamiątkowych fotek sprzed 11 lat.
Ol49-71, Lipusz 24.05.1998.jpg
|
|
Plik ściągnięto 17750 raz(y) 59,74 KB |
Ol49-71 z poc. Costerina, Lipusz 24.05.1998.jpg
|
|
Plik ściągnięto 17750 raz(y) 46,65 KB |
|
|
|
|
|
Hamburger
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sro 09 Wrz, 2009 12:09
|
|
|
I dwie fotografie sprzed 10 lat.
SM42-1081 + SM42-900 z pociagiem papieskim do Bytowa, 6.06.1999.jpg
|
|
Plik ściągnięto 10397 raz(y) 46,42 KB |
Ol49-23 z poc. Costerina, w tyle pociag papieski do Bytowa, 6.06.1999.jpg
|
|
Plik ściągnięto 10397 raz(y) 50,31 KB |
|
|
|
|
|
Hamburger
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Czw 10 Wrz, 2009 15:19
|
|
|
Sprawdziłem w starych rozkładach jazdy - pociągi bezpośrednie Gdynia - Bytów - Gdynia kursowały tylko do 1974 r. Tak więc ten komfort nie trwał tak długo jak pierwotnie sądziłem....
rozklad jazdy 1973-4 (2).jpg
|
|
Plik ściągnięto 338 raz(y) 91,4 KB |
rozklad jazdy 1973-4 (1).jpg
|
|
Plik ściągnięto 295 raz(y) 73,4 KB |
|
|
|
|
|
Kösternitz
Mistrz
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 06 Lut, 2011 21:59
|
|
|
Pocztówka z obiegu 1912 roku.
Lippusch.jpg
|
|
Plik ściągnięto 281 raz(y) 83,91 KB |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|