Marienburg.pl Strona Główna Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"

Chronimy Twoją prywatność
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w temacie o RODO


Poprzedni temat «» Następny temat
Tczew - architektura mostu
Autor Wiadomość
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Sro 18 Cze, 2008 20:52   

Kilka ujęć mostu w Tczewie
foto : www.ak-ansichtskarten.de

1941 gesprengte Brücke und neue Notbrücke.jpg
Plik ściągnięto 18646 raz(y) 52,29 KB

neue Weichselbrücke.jpg
Plik ściągnięto 18646 raz(y) 54,42 KB

alte Weichselbrücke um 1900.jpg
Plik ściągnięto 18646 raz(y) 44,41 KB

1915 die Weichselbrücken.jpg
Plik ściągnięto 18646 raz(y) 45,26 KB

 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Sob 21 Cze, 2008 16:44   

Kilka ciekawszych fotek mostu w Tczewie
więcej na: www.kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/spis.htm

tcz060.jpg
Wysadzenie mostów 01.09.1939 roku
Plik ściągnięto 18618 raz(y) 9,62 KB

tcz065.jpg
Plik ściągnięto 18618 raz(y) 13,12 KB

tcz068.jpg
Plik ściągnięto 18618 raz(y) 17,07 KB

tcz069.jpg
Odbudowany przez Niemców fragment mostu kolejowego
Plik ściągnięto 18618 raz(y) 17,35 KB

tcz071.jpg
Odbudowany przez Niemców fragment mostu kolejowego
Plik ściągnięto 18618 raz(y) 12,58 KB

 
 
Kumkacz1 

Pomógł: 6 razy
Wysłany: Czw 10 Lip, 2008 16:40   Znalezione w sieci

http://ww1.dfv.pl/gallery/best?g2_itemId=478741
_________________
Kumkacz1
 
 
Linka 
Mistrz
Bride of Francula


Pomogła: 8 razy
Wysłany: Czw 10 Lip, 2008 21:32   

A tu parę historycznych napisów - po kroju pisma widać, że być może nawet przedwojennych:

inskrypcja01.jpg
Plik ściągnięto 18531 raz(y) 53,89 KB

inskrypcja02.jpg
Plik ściągnięto 18531 raz(y) 53,7 KB

inskrypcja03.jpg
Plik ściągnięto 18531 raz(y) 53,57 KB

 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Sob 12 Lip, 2008 19:29   

...

most2.jpg
Plik ściągnięto 18504 raz(y) 52,37 KB

most.jpg
Plik ściągnięto 18504 raz(y) 130,53 KB

 
 
kolekcjoner 
Mistrz


Pomógł: 57 razy
Wysłany: Czw 17 Lip, 2008 00:33   

z minionej niedzieli ...

Obraz 129.jpg
Plik ściągnięto 18457 raz(y) 116,56 KB

Obraz 142.jpg
Plik ściągnięto 18457 raz(y) 113,04 KB

Obraz 140.jpg
Plik ściągnięto 18457 raz(y) 111,54 KB

Obraz 156.jpg
Plik ściągnięto 18457 raz(y) 116,05 KB

Obraz 164.jpg
Plik ściągnięto 18457 raz(y) 116,21 KB

_________________
Witam Malborżanki i Malborżan!
 
 
mefistofeles 


Wysłany: Pią 15 Sie, 2008 21:37   

Mam pytanie o most obecny kolejowy. Co się stało z oryginalnymi przęsłami (z tym charakterystycznym jajem)? Wydaje mi się, że część przetrwałą wysadzenie.

Skąd też wzieto przesła obecnego mostu. Sądzac po konstrukcji są mocno przedwojenne, więc podejrzewam, że wzieto je z jakiegoś innego mostu - jakiego?


A aportem w ramach przywitania kilka zdjęć sprzed tygodnia i link do tekstu:





http://mefistofeles.salon24.pl/88763,index.html
 
 
feyg 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Sob 16 Sie, 2008 17:54   

mefistofeles napisał/a:
Mam pytanie o most obecny kolejowy. Co się stało z oryginalnymi przęsłami (z tym charakterystycznym jajem)? Wydaje mi się, że część przetrwałą wysadzenie.

Soczewkowe przęsła mostu kolejowego częściowo przetrwały wysadzenie w 1939 roku, ale nie przetrwały ponownego wysadzenia w 1945 roku. Generalnie okazały się o wiele mniej sztywne od przęseł starego mostu - po wysadzeniu filarów zamieniały się w kłębowisko stali, gdy tamte tylko się łamały!

mefistofeles napisał/a:
Skąd też wzięto przęsła obecnego mostu. Sądząc po konstrukcji są mocno przedwojenne, więc podejrzewam, że wzięto je z jakiegoś innego mostu - jakiego?

Tu się mylisz - przęsła paraboliczne są stosunkowo "młode" i pochodzą z przełomu lat 50-60-tych XX w. Wyjątkiem jest drugie (licząc od Tczewa) przęsło o odmiennej konstrukcji - jest pamiątką po niemieckiej odbudowie ukończonej w roku 1940.

Tczew most odbudowa.jpg
Plik ściągnięto 18286 raz(y) 32,83 KB

 
 
Hagedorn 
Administrator



Pomógł: 28 razy
Wysłany: Wto 26 Sie, 2008 12:14   

rzadszy widoczek, z eBay...

dirschau.jpg
Plik ściągnięto 18226 raz(y) 47,81 KB

_________________

 
 
StormChaser 
Administrator
Łowca...



Pomógł: 25 razy
Wysłany: Nie 28 Wrz, 2008 00:01   

Portal lisewski stan przed 1939

skanowanie0004.jpg
Plik ściągnięto 18137 raz(y) 112,5 KB

_________________
"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób”

 
 
Hagedorn 
Administrator



Pomógł: 28 razy
Wysłany: Pon 06 Paź, 2008 17:56   

widok mostu od strony Rynku (a raczej uliczki wiodącej z Rynku nad Wisłę)

most.jpg
Plik ściągnięto 15763 raz(y) 91,49 KB

_________________

 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Sob 11 Paź, 2008 00:21   

Bardzo fajny tekst o mostach w Tczewie :roll:

fragment: http://www.portalpomorza.pl/aktualnosci/8/6239

Cytat:
„Świadectwo” wiaduktów bez promocji na następny rok
Jedna „czwórka”, dwie „trójki”, dwie „dwójki” i cztery całe „zera” według szkolnych ocen – oto obraz „chluby i zakały” Tczewa, czyli mostów i wiaduktów.
Obiekty mostowe (wiadukty): ul. Wojska Polskiego - 49,9 m długości, nośność 20 t, ogólny stan zły, planowana przebudowa (albo obniżenie nośności lub zamknięcie); ul. 1 Maja (bliżej ul. Łąkowej) – 113,56 m, nośność 2,5 t (!), bardzo zły stan ogólny, konieczność przebudowy; most tczewski – 1052,34 m, nośność 3,5 t (!), ogólny stan zły, do generalnej naprawy nadają się wszystkie elementy mostu; ul. Nowy Rynek (ul. Mostowa) - 53,82 m, nośność 15 t, ogólny stan dostateczny, ale w katastrofalnym stanie np. poprzecznice podporowe, bez remontu dojdzie do przeciążenia konstrukcji i znacznego obniżenia nośności; ul. Łąkowa (nad kanałem Młyńskim) – 8,22 m, nośność 30 t, stan ogólny dostateczny, kwalifikacja do remontu w krótkim czasie (albo obniżenie nośności lub całkowite wyłączenie z eksploatacji); ul. 30 Stycznia – 36,58 m, nośność 15 t, stan bardzo zły, najlepsze rozwiązanie: całkowita przebudowa obiektu; ul. Rokicka – 14,5 m, nośność 42 t, zły stan, planowana wymiana (budowa od nowa – 2009 r.), jest gotowy projekt techniczno-wykonawczy; ul. Gdańska (wiadukt 800-lecia, rok budowy 1998) - 114 m, nośność 40 t, ogólny stan konstrukcji dobry; ul. 1 Maja (bliżej hospicjum) – 47,5 m, nośność 20 t (znak drogowy - zakaz wjazdu powyżej 15 t!), ogólny stan zły (grozi katastrofą budowlaną).
 
 
zet48 
Krzysztof 1987


Pomógł: 7 razy
Wysłany: Pon 13 Paź, 2008 19:02   

Ja do tego wszystkiego dodam również kilka ciekawych fotek mostów...mam nadzieje ze komuś się spodobają

Tczew fotografia nr (460).jpg
Plik ściągnięto 15678 raz(y) 7,06 KB

Tczew fotografia nr (425).jpg
Plik ściągnięto 15678 raz(y) 62,36 KB

Tczew fotografia nr (352).jpg
Plik ściągnięto 15677 raz(y) 112,49 KB

Tczew fotografia nr (227).jpeg
Plik ściągnięto 15677 raz(y) 55,88 KB

1.jpg
Plik ściągnięto 15678 raz(y) 51,02 KB

Tczew fotografia nr (6).jpg
Plik ściągnięto 15677 raz(y) 16,96 KB

Tczew fotografia nr (4).jpg
Plik ściągnięto 15677 raz(y) 14,06 KB

Tczew fotografia nr (2).jpg
Plik ściągnięto 15677 raz(y) 8,14 KB

 
 
 
Linka 
Mistrz
Bride of Francula


Pomogła: 8 razy
Wysłany: Pon 13 Paź, 2008 19:07   

Są OK, dzięki :ok: :piwo:
_________________
.............................................
 
 
Kuglow 


Pomógł: 3 razy
Wysłany: Pon 13 Paź, 2008 19:08   

zet48 napisał/a:
mam nadzieje ze komuś się spodobają
Rewelacyjne foty!!! :clap: :ok:
 
 
 
StormChaser 
Administrator
Łowca...



Pomógł: 25 razy
Wysłany: Wto 21 Paź, 2008 23:31   

z ebaya

tczewmost1.jpg
Plik ściągnięto 16015 raz(y) 105,01 KB

tczewmost1939.jpg
Plik ściągnięto 16015 raz(y) 117,47 KB

_________________
"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób”

 
 
Powiślanin 
Mistrz


Pomógł: 9 razy
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008 13:02   

Zdjęcie z lotu ptaka.

Tczew mosty.JPG
Plik ściągnięto 15969 raz(y) 83,22 KB

_________________
Pozdrawiam
 
 
kolekcjoner 
Mistrz


Pomógł: 57 razy
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008 17:44   

Powiślanin napisał/a:
Zdjęcie z lotu ptaka.

A ja myślałem, że zlotu samolotem :oops: :ot: :hahaha:
_________________
Witam Malborżanki i Malborżan!
 
 
Powiślanin 
Mistrz


Pomógł: 9 razy
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008 19:26   

kolekcjoner napisał/a:
Powiślanin napisał/a:
Zdjęcie z lotu ptaka.

A ja myślałem, że zlotu samolotem :oops: :ot: :hahaha:

Zdjęcie jest ze zlotu motolotni w Tczewie :-D
_________________
Pozdrawiam
 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 28 Paź, 2008 20:20   

Czy z samolotu, czy motolotni czy z ptaka zdjęcie jest wyjątkowe :clap:
 
 
zapała 

Pomógł: 8 razy
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008 23:05   

co to za "pole" po lewej stronie za mostem ?
 
 
kolekcjoner 
Mistrz


Pomógł: 57 razy
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008 23:08   

zapała napisał/a:
co to za "pole" po lewej stronie za mostem ?

... tczewskie lotnisko :hahaha: a tak naprawdę to taki skwer zrobiony (jak się nie mylę) z funduszy unijnych
_________________
Witam Malborżanki i Malborżan!
Ostatnio zmieniony przez kolekcjoner Wto 28 Paź, 2008 23:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Wto 28 Paź, 2008 23:13   

zapała napisał/a:
co to za "pole" po lewej stronie za mostem ?


jaki warszawski slang, no, no, prawie jak z Pragi ;-)
 
 
zapała 

Pomógł: 8 razy
Wysłany: Sro 29 Paź, 2008 00:37   

Azaziz napisał/a:
zapała napisał/a:
co to za "pole" po lewej stronie za mostem ?


jaki warszawski slang, no, no, prawie jak z Pragi ;-)


nie z Pragi, tylko z Bielan a właściwie Piasków, tyle że już nie malborskich - tak to moje perygrynacje zatoczyły koło, z Piasków na Piaski (chociaż dobrze, że nie na Wielbark) :ops: :hahaha:
 
 
mefistofeles 


Wysłany: Czw 30 Paź, 2008 23:04   

zapała napisał/a:
co to za "pole" po lewej stronie za mostem ?


Parking i skatepark. Fajna jest ściezka dla rowerów. Można zjechac (lub podjechać) serpentynami albo zjechac na wprost na pysk (ale podjazd tamtędy dla twardzieli)
 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Nie 02 Lis, 2008 16:54   

Podobne jak Powiślanina, ale nieco starsze http://portalwiedzy.onet....czasopisma.html

tczew_d.jpg
Plik ściągnięto 15244 raz(y) 20,33 KB

 
 
zet48 
Krzysztof 1987


Pomógł: 7 razy
Wysłany: Czw 19 Mar, 2009 14:43   

...Kontynuując serie mostów z "lotu ptaka" :)

(302).jpg
Plik ściągnięto 15036 raz(y) 49,48 KB

_________________
Henryk V do swoich rycerzy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"
 
 
 
zet48 
Krzysztof 1987


Pomógł: 7 razy
Wysłany: Sob 21 Mar, 2009 23:05   

...Chciałbym jeszcze dodać jedno ciekawe zdjęcie ...przedstawia mosty, gdy przedłużono je o parę przęseł w kierunku Lisewa ...stare wschodnie portale wjazdowe pełniły role zwykłych wieżyczek 8-)

1.jpg
Plik ściągnięto 15002 raz(y) 56,91 KB

_________________
Henryk V do swoich rycerzy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"
 
 
 
Gdańszczanka 
Zwiedzacz


Wysłany: Wto 24 Mar, 2009 20:31   

Jeśli było, to proszę usunąć :
http://www.tczew.pl/index...1b4cee29bb93a05

Akcja dopiero się zaczyna – na ratunek Mostowi Tczewskiemu
Poniedziałek, 23 marca 2009

Most Tczewski, jeden z najcenniejszych zabytków inżynierii budowlanej na świecie, woła o ratunek. Chociaż coraz większe grono osób, instytucji jest przekonanych, że most trzeba ratować, kolejne dyskusje kończą się tym samym stwierdzeniem: nie ma pieniędzy. Pieniędzy brakuje na remont, ale co więcej… gdyby most się zawalił, nie byłoby nawet za co go rozebrać.


Konferencję poświęconą przyszłości mostu zorganizowała Grupa Inicjatywna Odbudowy Mostu Tczewskiego „Bridge” przy współpracy Starostwa Powiatowego i Urzędu Miejskiego w Tczewie. Wśród gości byli m.in. Roman Zaborowski, wojewoda pomorski, Janusz Lewandowski,europoseł, prof. Andrzej Chodubski z Uniwersytetu Gdańskiego, samorządowcy miasta i powiatu i osoby zainteresowane ratowaniem mostu.

- Most woła o ratunek - powiedział Kazimierz Ickiewicz, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Tczewie. Radny przypomniał ponad 150-letnią historię mostu i smutną prawdę, że obiekt który Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa uznało za międzynarodowy zabytek inżynierii budowlanej i postawiło w jednym szeregu z paryską wieżą Eiffela, Kanałem Panamskim czy nowojorską Statuą Wolności, nie przeszedł poważnego remontu od czasów wojny. – To wymarzone miejsce dla studentów budownictwa mostowego – tłumaczył K. Ickiewicz. – To światowy skansen mostowy, łączący wszystkie możliwe rozwiązania techniczno - konstrukcyjne stosowane w sztuce budowlanej mostów od XIX wieku.

Prof. Andrzej Chodubski mówił o cywilizacyjnym znaczeniu mostów. – Wielkie cywilizacje powstawały nad wodami, to woda dzieliła kraje, ale most był zawsze elementem który łączył społeczności żyjące po obu brzegach.
Po II wojnie światowej most tczewski połączył prawy brzeg Wisły z ziemiami odzyskanymi – zwrócił uwagę Ludwik Kiedrowski, kierownik Biura Promocji w Urzędzie Miejskim.
Po zniszczeniach wojennych most miał jeszcze 8 wieżyczek – widać to było wyraźnie na zaprezentowanym filmie dokumentalnym z 1947 r., do dzisiaj pozostały jedynie cztery. Co się stało? – Wieżyczki rozebrano, a cegłę przekazano na odbudowę Warszawy – wytłumaczył L. Kiedrowski. – Planowano rozebrać wszystkie wieżyczki, ale tczewianie nie dopuścili do tego.
L. Kiedrowski mówił też o wielu możliwościach wykorzystania mostu w promocji Tczewa. Most to symbol miasta, jednoznacznie się z nim kojarzący, ale to także miejsce, które można wykorzystać na imprezy kulturalne, rekreacyjne, artystyczne. Przykładem może być wykorzystanie zabytku w 2000 r. jako scenografii do „Mostu Farenheita”, spektaklu Jerzego Kaliny, realizowanego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Działań Teatralnych i Plastycznych ZDARZENIA Tczew-Europa. Przejazd rowerami przez most był też jedną z atrakcji ubiegłorocznego ”Dnia bez samochodu”. Wreszcie wizerunek mostu to element najnowszego logo Tczewa.

Jest to obiekt wspaniały, ale… niechciany. Od lat trwają starania, aby most przekazać skarbowi państwa. Starostwo Powiatowe, nawet przy wsparciu budżetu miasta i województwa nie jest w stanie mostu wyremontować. Jak powiedział wicestarosta Adam Kucharek, aby utrzymać most w stanie historycznym potrzeba ok. 200 mln zł. Jeśli nie uda się uzyskać wsparcia, za dwa lata most trzeba będzie zamknąć…
Przeglądy techniczne wykazują jednoznacznie, że most jest w bardzo złym stanie - potwierdza Maria Witkowska, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg. – Remontu wymagają wszystkie jego elementy. Most nie spełnia wymogów nośności nawet najniższej klasy. Pozostawienie go w obecnym stanie prowadzi do bardzo szybkiej degradacji.
Co rusz pojawiają się społeczne inicjatywy zmierzające do ratowania mostu. Podejmowane są próby organizowania publicznej zbiórki pieniędzy, temat często pojawia się w mediach. – Uczniowie dawnego Zespołu Szkół Kolejowych zbudowali makietę, która była eksponowana w Muzeum Techniki w Warszawie wraz z wystawą fotograficzną przygotowaną przez Uniwersytet Techniczny z Kaiserslautern oraz Politechnikę Gdańską – przypomniał Stanisław Ackerman, radny powiatowy. - Makieta trafiła także do Muzeum Techniki w Berlinie, dzisiaj można ją oglądać na dziedzińcu Centrum Wystawienniczo-Regionalnego Dolnej Wisły.
– Mosty tczewskie powinny stać się wreszcie przedmiotem najwyższego zainteresowania władz centralnych – powiedział Roman Liebrecht z Grupy Inicjatywnej Odbudowy Mostu Tczewskiego. - Celem grupy jest lobbowanie na rzecz odbudowy mostu, jego promocja.
- Nieco bardziej optymistyczne było wystąpienie Janusza Lewandowskiego. Europoseł namawiał do współpracy z Niemcami, być może uda się tutaj wykorzystać pewne sentymenty naszych zachodnich sąsiadów, wszak most zawdzięczamy królowi pruskiemu Fryderykowi Wilhelmowi IV. Zdaniem J. Lewandowskiego należy szukać wszelkich możliwych sposobów dofinansowania , także wśród programów unijnych. Nie będzie to sprawa prosta, choćby z tej racji, że Unia wymaga wkładu własnego, a nawet 25 proc. kosztów inwestycji to dla powiatu zbyt duża kwota. – Uszy do góry, jedziemy dalej. Akcja dopiero się zaczyna – zagrzewał do działania europoseł.
- Naszym obowiązkiem jest zachować dziedzictwo poprzednich pokoleń – powiedział Zenon Odya, prezydent Tczewa. - Może warto doprowadzić do zmiany charakteru drogi, w ciągu której znajduje się most. Może wówczas, podobnie jak w Kwidzynie, łatwiej byłoby zdobyć fundusze zewnętrzne.
Wojewoda Roman Zaborowski tłumaczył, że ważne jest podnoszenie wartości mostu nie tylko aspekcie historycznym, ale także współcześnie. – To bardzo ważny most dla mieszkańców gminy Lichnowy, jego brak oznaczałby, że chcąc dotrzeć do Tczewa musieliby codziennie nadkładać kilkanaście kilometrów. – Nie zatrzymujmy się w połowie drogi. Zdarza się, że z pozoru nierealne pomysły udaje się realizować. Gdy jest dobra grupa lobbystów i grono pasjonatów, można sprawę doprowadzić do szczęśliwego zakończenia.

M.M.
_________________
...ze słońcem w kieszeni i chmurą gradową...
...i mściwym toporem krzyżackim....
 
 
 
Gdańszczanka 
Zwiedzacz


Wysłany: Nie 05 Kwi, 2009 20:49   

Poranne mosty

PICT0007.JPG
Plik ściągnięto 14924 raz(y) 61,93 KB

_________________
...ze słońcem w kieszeni i chmurą gradową...
...i mściwym toporem krzyżackim....
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group