Marienburg.pl Strona Główna Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"


Poprzedni temat «» Następny temat
Malborskie lokomotywy SP-47.
Autor Wiadomość
Seidel 
Seidel


Wysłany: Pią 25 Kwi, 2008 12:00   

Również myślę,że nie chodziło o wykoszenie konkurencji.Jaką konkurencją jest wyścigówka dla ciężarówki? Że ma podobną moc? Ale inne przeznaczenie.Myślę,że władze zakazały produkcji ze względu na przestawienie HCP na budowę lok. elektrycznych,oraz brak zrozumienia dla absolutnie nowatorskich rozwiązań,jakie zastosowano.Między innymi monoblokowe koła na dodatek oparte na łożyskach tocznych. Gdyby chodziło o robienie konkurencji,nie daliby nam produkować SM 31,tylko wciskali nam "Tamary".To są akurat lokomotywy podobne. Takie moje subiektywne zdanie.
_________________
Q.F.L.
 
 
Zoppoter 
Westpreuße

Wysłany: Pon 28 Kwi, 2008 20:09   

axn napisał/a:
Dlaczego mylisz dwie konstrukcje? SP-47 i SU-47? SU-47 jest zupełnie inną konstrukcją. SP-47 w wersji uniwersalnej nigdy nie wyjechała na tory. Jej żywot skończył się na desce kreślarskiej.

Właśnie ich NIE MYLĘ. Padło zdanie, że SP-47 nie weszła do produkcji ze względu na "konkurencję" ST-44. Zaprzeczyłem tej tezie.

To nie ja zacząłem dywagacje o uniwersalnej wersji tej lokomotywy (takie coś musiałoby mieć na PKP oznaczenie SU-47). SU-47 nie jest "zupełnie inną konstrukcją" niż SP-47, bo w ogóle nie jest żadną konstrukcją, nie zaistniała.
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.
 
 
 
rumpo9 

Wysłany: Czw 26 Cze, 2008 00:04   

Tragiczny koniec Sp47-002. Olsztyn 2001 rok.

koniec sp47-002b.jpg
Plik ściągnięto 9833 raz(y) 77,94 KB

 
 
lukazs
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Lip, 2008 23:16   

Zoppoter napisał/a:
Padło zdanie, że SP-47 nie weszła do produkcji ze względu na "konkurencję" ST-44. Zaprzeczyłem tej tezie.


Zbyt łatwo chcesz wszystko wytłumaczyć - ale w tym wypadku nie masz racji. SP47 była zagrożeniem dla ST44. Właśnie ze względu na swoją moc. Bo SP47, choć była planowana jako lokomotywa spalinowa do dużych (jak na ówczesne czasy na PKP) prędkości, to miała być też próbą dla wielu rozwiązań, przed wprowadzeniem do eksploatacji prototypów lokomotyw towarowych. Jak większość ludzi wie, wtedy masowo wycofywano parowozy a wprowadzano lokomotywy spalinowe. ST43 było zbyt mało jak na potrzeby przewozów towarowych w tamtych czasach, więc zakłady HCP podjęły prace nad projektami lokomotyw. SP47 była bardzo nowoczesna i o wiele doskonalsza od wszsytkich konstrukcji rumuńskich i radzieckich. Niestety, ZSRR wyczuło że dzieje się u nas za dobrze i wepchneło nam ST44 - toporne, dość prymitywne i paliwożerne konstrukcje. W ten sposób "zaspokojono" zapotrzebowanie na lokomotywy spalinowe dużych mocy. Największą głupotą w tej sytuacji stało się to że nie wyprodukowano części zamiennych, co zaważyło na losach serii.

Oryginalnym malowaniem jest zielone, takie, jak na odmalowanej ostatnio (wiosna 2008) kościerskiej SP47. Malowanie kremowo-czerwone było tylko na potrzeby pociągu rządowego na zjazd partii. Przez długi czas lokomotywa posiadała żółte czoło - symbol PKP lat 90-tych.

O wyższości lokomotyw HCP świadczy fakt że dziś Niemcy nie chcą wpuszczać ST43 ani ST44 do siebie, stąd znaczna ilość SU46 obsługuje pociągi do Horki. Kolejnym dowodem jest to, że z ponad tysiąca gagarinów pozostała liczba porównywalna z SU46, któych na PKP było 20 razy mniej.
 
 
Zoppoter 
Westpreuße

Wysłany: Sob 26 Lip, 2008 08:44   

lukazs napisał/a:
Niestety, ZSRR wyczuło że dzieje się u nas za dobrze i wepchneło nam ST44 - toporne, dość prymitywne i paliwożerne konstrukcje.

Słusznie użyłes słowa "wepchnęło". I ja właśnie o tym mówię: sowieci nie musieli sie bać żadnej konkurencji w podległych krajach satelickich. Im było ganz egal, czy w Polsce produkuje sie jakieś lepsze lokomotywy, czy nie - oni i tak wpychali swoje nie pytając nikogo o zdanie. PKP nie miały możliwości wyboru, to nie były czasy przetargów tylko nakazów. "Gagariny" trafiłyby na PKP w tej ilości, jaką sowieci chcieliby wcisnąć nawet, gdyby żaden z nich nie miałby wyjechać na tory, bo PKP miałyby lepsze lokomotywy.

Rany, jak to trudno wytłumaczyć tamten absurdalny system komuś, kto zna go tylko z opowiadań i historii.


lukazs napisał/a:
Oryginalnym malowaniem jest zielone, takie, jak na odmalowanej ostatnio (wiosna 2008) kościerskiej SP47. Malowanie kremowo-czerwone było tylko na potrzeby pociągu rządowego na zjazd partii.

No tutaj to nie jestem pewny, może masz rację, jakkolwiek wiem, ze w latach 70-ych zaistniał projekt (szybko zarzucony) malowania i lokomotyw i wagonów w kolorze innym niz zielony, miałem kiedyś nawet reklamowe ulotki Kolmexu ze zdjęciami.

lukazs napisał/a:
O wyższości lokomotyw HCP świadczy fakt że dziś Niemcy nie chcą wpuszczać ST43 ani ST44 do siebie, stąd znaczna ilość SU46 obsługuje pociągi do Horki.

Tu raczej chodzi o względy ekologiczne (wycieki oleju?). Wszak ci sami Niemcy wpuszczają na swoje tory lokomotywy dawnej serii 120, należące obecnie do prywatnych przewoźników, wyremontowane często w polskich firmach, niekiedy pochodzące właśnie z PKP.
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.
Ostatnio zmieniony przez Zoppoter Sob 26 Lip, 2008 08:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
superfan 


Pomógł: 2 razy
Wysłany: Pon 21 Gru, 2009 14:55   Lokomotywa SP47-001

Lokomotywa spalinowa serii SP47 przeznaczona była do prowadzenia pociągów pasażerskich. Wyposażona w dwie kabiny sterownicze dla maszynisty. Lokomotywy tej serii w ilości 2 sztuk wyprodukowane były przez Zakład Przemysłu Metalowego H.Cegielskiego w Poznaniu.

Karta charakterystyki :
Data oddania do eksploatacji: 05.04.1978
Producent parowozu: H.C.P. Cegielski Poznań
Numer fabryczny: 270
Szerokość toru: 1435 mm
Silnik: H.C.P. Fiat - 3000KM (2116SSF)
Największa dopuszczalna prędkość: 120 km/h
Moc ciągła: 2140 kW
Układ osi: CoCo
Typ przekładni: elektryczna
Typ hamulca: Oerlikon
Całkowity ciężar lokomotywy: 116 t
Całkowita długość: 20 180 mm
Średnica kół napędowych: 1100 mm

Przebieg służby:
07.04.1978-23.11.1982 Warszawa Odolany
24.11.1982-25.10.1994 Malbork
26.10.1994-21.12.1998 Olsztyn
30.06.2000 Kościerzyna(skansen)

Źródło

SP47-001.jpg
Plik ściągnięto 569 raz(y) 140,82 KB

przód.jpg
Plik ściągnięto 472 raz(y) 136,92 KB

Ostatnio zmieniony przez superfan Pon 21 Gru, 2009 14:58, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group