Marienburg.pl Strona Główna Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"


Poprzedni temat «» Następny temat
Pierwszy powojenny most kolejowy w Malborku
Autor Wiadomość
Porcellus 

Pomógł: 4 razy
Wysłany: Czw 15 Mar, 2007 16:31   Pierwszy powojenny most kolejowy w Malborku

Być może rzeczy, o których mam zamiar napisać są Wam, mieszkańcom Malborka bardzo dobrze znane i tylko wyskakuję jak filip z konopi. Przed orkiestrę. Jednak skoro przywiało mnie na to forum to wypada coś napisać.
Odbudowę mostu kolejowego w Malborku rozpoczęto 2 lutego 1946, poprzedni wysadzony przez Niemców zalegał w korycie rzeki tak, że obydwa stalowe przęsła znajdowały się w wodzie.
Filar środkowy był całkowicie zniszczony, zachodni w połowie a wschodni w 30%.
Odbudowy dokonywała prywatna firma LNW (nazwa firmy pochodziła od nazwisk współwłaścicieli i założycieli, absolwentów Politechniki Warszawskiej inżynierów Zbigniewa Leśniowskiego, Jana Nowickiego i Eugeniusza Wellmana. Pod kierownictwem inż Leśniowskiego
do czerwca usunięto z koryta rzeki 2166 ton stalowych wraków konstrukcji, które nie nadawały się do wykorzystania, odbudowę dwóch małych sklepionych przęseł i filarów ukończono w grudniu.
Do budowy ustroju nośnego wykorzystano po raz pierwszy w Polsce, uzyskane w ramach pomocy UNRRA wojskowe brytyjskiej produkcji przęsła ESTB (Emergency Steel Truss Bridges).
Była to jednotorowa konstrukcja skręcana na śruby o pasach równoległych z wykratowaniem typu X i jazdą dołem.
Identycznym przęsłem ESTB (chociaż trochę przedłużonym) jest drugie przęsło nurtowe drogowego mostu tczewskiego.
Prace montażowe zakończono 23 lutego 1947 roku. Ówczesna koncepcja podróży z Warszawy do Gdańska opierała się na tym, że w podobnym czasie planowano otwarcie mostu drogowego w Tczewie i podróżni dojeżdżali by do Lisewa, przechodzili pieszo most tczewski i wsiadali w Tczewie w pociąg do Gdańska. Na trzy tygodnie przed oddaniem malborskiego mostu powódź zerwała most w Tczewie, tak więc ta koncepcja podróży upadła.
Oficjalne otwarcie kolejowego mostu malborskiego nastąpiło dopiero 15 kwietnia 1947 roku.
Warto zapamiętać tę datę, gdyż tego samego dnia, tylko parę godzin wcześniej wiceminister komunikacji Józef Olewiński otwierał też most kolejowy w Toruniu. Pomimo trudnych czasów obydwa otwarcia połączone były z poświęceniem mostu.
Na początku lat siedemdziesiątych zapadła decyzja o całkowitej przebudowie mostu z jednotorowego na dwutorowy. Most objazdowy tymczasowy zbudował w cztery miesiące 3 warszawski pułk pontonowy. Most zaprojektował inżynier Aleksander Muczko na bazie mostu wojennego (obiekt KW), którego elementy składowane były do niedawna w Nowym Dworze Kwidzyńskim. Otwarcie mostu tymczasowego nastąpiło 5 kwietnia 1972 roku, kiedy to generał Brunon Marchewka jako przedstawiciel MON przekazał most PKP. Wstęgę na moście przecinał ówczesny minister komunikacji Kazimierz Jacukiewicz w towarzystwie dyrektora Okręgu Kolei Państwowych Stefana Michałowicza. O godzinie 14.56 spalinowa lokomotywa ST 44 przeprowadziła przez most skład kilkudziesięciu 80-tonowych cystern.
Następnie ekipy budowlane przystąpiły do demontażu przęseł ESTB.
Pomyśleć by można, że ciekawa historia brytyjskiej konstrukcji wojennej, która przez ćwierćwiecze służyła pod malborskim zamkiem zakończyła się gdzieś w wielkich piecach na Śląsku.
Nic bardziej mylnego, okazuje się że, po przeprowadzeniu badań zużycia elementów przęseł,
postanowiono dać im drugie (a w zasadzie trzecie życie). Zmontowano je ponownie na północnej nitce torów mostu drogowo- kolejowego w Modlinie na Narwi. Razem z dwoma identycznymi przęsłami „odzyskanymi” z kolejowego mostu w Tczewie służą tam do dnia dzisiejszego.
Niestety, stan ich jest dość kiepski i pewnie niedługo czeka je demontaż.
(c.d.n.)

Porcellus

Malborski most w Modlinie na Narwi 1.jpg
Plik ściągnięto 14064 raz(y) 55,44 KB

Malborski most w Modlinie na Narwi 2.jpg
Plik ściągnięto 14064 raz(y) 45,9 KB

Malborski most w Modlinie na Narwi 3. fot by Lyck.jpg
Plik ściągnięto 14064 raz(y) 54,58 KB

 
 
luanda 
Emerytowany Rycerz Jedi


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Czw 15 Mar, 2007 16:51   

Dzięki!
Świetny relacjo-opis!
 
 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Czw 15 Mar, 2007 18:33   

Widać wpływ Lycka :-D

Dzięki Porcellus
 
 
jarek 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Czw 15 Mar, 2007 21:04   

Porcellus

Rewelacja wielkie dzięki. Skąd masz ak dokładne informacje?
Pamiętam dokładnie budowę mostu przez wojsko, chodziłem wtedy często na spacery z rodzicami do parku.
Teraz dokładnie wiem w których to było miesiącach i wktórym roku. Miałem wtedy 9 lat.

Czekam z niecierpliwością na ciąg dalszy.

PS. Jeżdząc często pociągiem z Warszawy do Malborka ( od 16 lat mieszkam w Warszawie) zastanawiałem się nad mostem w Modlinie (bardzo przypominał mi malborski). Ale skąd mogłem przypuszczać, że o dokładnie to nasz most. Teraz wiem.

Jeszce raz Dzięki.
_________________
Jarek
Marienburgczyk
 
 
Ruda 

Wysłany: Pią 16 Mar, 2007 09:24   

Witam wszystkich;)

Ja jako Malborżanka, która wyemigrowała do miasta stołecznego, z zaciekawieniem przeczytałam info o historii mostu;)

Szacunek dla Porcellus'a;)

Ruda
 
 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Pią 16 Mar, 2007 09:25   

Ruda napisał/a:
Szacunek dla Porcellus'a


Bo mu rogi wyrosną :evil: od komplementów ;-) to łobuz, że ho ho :lol: :-P ;-)
 
 
Ruda 

Wysłany: Pią 16 Mar, 2007 10:18   

:-D

myślę, że aż tak źle nie będzie..;)

nie chciałabym przyczynic się do takiego nieszczęścia:-)

Pozdrawiam i czekam na ciekawostki z grodu Marii..;)))

Ruda :-)
 
 
 
Porcellus 

Pomógł: 4 razy
Wysłany: Pią 16 Mar, 2007 11:34   

Poprzedni post zakończyłem na rozebraniu starego brytyjskiego mostu, niestety wkradł mi się mały błąd, otwarcie mostu tymczasowego nastąpiło nie 5 kwietnia 1972, a 5 października 1972 roku.
Nowy dwutorowy most kolejowy zaprojektowany został w zasadzie od podstaw. Zaprojektowano nowe dodatkowe podpory, wzmocniono stare. Głównym projektantem mostu był inżynier Konrad Kubiński z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku, powojenny absolwent Politechniki Gdańskiej.
Przy projektowaniu mostu były brane takie elementy jak zharmonizowanie kształtu mostu z bryłą zamku.
Stąd w myśl ówczesnych koncepcji, aby kratownice nie zasłaniały widoku w miastach należy generalnie projektować mosty z jazdą górą, aby nie kolidować z nadbrzeżną architekturą.
Zaprojektowany most kolejowy był pierwszym w Polsce mostem stalowym spawanym, o stykach poprzecznych łączonych śrubami sprężającymi o średnicy 24 mm. Wykorzystano 20 tysięcy takich śrub. Podczas budowy mostu malborskiego zastosowane nie tylko prekursorskie rozwiązania w zakresie konstrukcji ustroju nośnego ale również podczas budowy podpór zastosowano po raz pierwszy wiercenia wielkośrednicowe pod pale w osłonie płuczki bentonitowej. Pale pod fundamenty filarów mają 1220 mm średnicy i 21,5 m długości. Do ich wiercenia zbudowano specjalny pomost wzniesiony 3,70 m nad wodę. Za wykonanie palowania odpowiedzialny był inżynier Andrzej Jarominiak z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.
. Nowe przęsła oddzielne dla każdego toru są belkami ciągłymi, czteroprzęsłowymi, ortotropowymi, o przekroju skrzynkowym i wysokości 3,50 metra. Rozpiętości przęseł wynoszą kolejno
(20,50m+45m+59m+59m+45m+20,50m). Krótkie przęsła zewnętrzne wykonano z blachownic.
Budowę mostu rozpoczęto w styczniu 1973 roku przez Oddział Budowy Mostów w Warszawie Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych nr 15. Kierownikiem budowy był Tadeusz Chmielewski, kierownikiem obiektu był absolwent Politechniki Warszawskiej Marek Czerwiec, a mistrzami byli Józef Sadowski i Stanisław Więcka.
Most został przekazany użytkownikowi, czyli PKP 14 października 1975 roku. Praktycznie w dwie minuty po krótkiej ceremonii otwarcia przejechał rozkładowy pociąg osobowy relacji Tczew – Działdowo.
Most stoi do dzisiaj i jedynym zastrzeżeniem może być kolorystka farby antykorozyjnej zastosowanej na moście i zupełnie nie współgrającą z czerwienią murów zamkowych.
Gdyby zastosowano farby w kolorze ciemnoczerwonym most byłby naturalnym zamknięciem linii murów zamkowych od północy. Niestety widocznie władze malborskie odpowiedzialne za wizerunek miasta nie zauważają takich dysonansów kolorystycznych.

(c.d.n.)

Porcellus
 
 
Hagedorn 
Administrator



Pomógł: 28 razy
Wysłany: Pią 16 Mar, 2007 13:45   

Porcellus napisał/a:
widocznie władze malborskie odpowiedzialne za wizerunek miasta nie zauważają takich dysonansów kolorystycznych

a władze jakiego miasta w tym kraju przejmują się takimi "duperelami"? :-/
_________________

 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Pią 16 Mar, 2007 13:52   

Powracając do tematu mostów: wrzucę jako ciekawostkę ujęcie jak wyglądało miejsce gdzie jest obecnie most drogowy (białe spichlerze)

urzad_zamek_.jpg
Plik ściągnięto 14005 raz(y) 23,48 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group