|
Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...
|
Ogłoszenie |
Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"
Chronimy Twoją prywatność Więcej informacji na ten temat znajdziesz w temacie o RODO |
Opalenie - most na Wiśle |
Autor |
Wiadomość |
kolekcjoner
Mistrz
Pomógł: 57 razy
|
Wysłany: Sob 24 Sty, 2009 20:13
|
|
|
Milek45 napisał/a: | Dlaczego żywot owego mostu był tak krótki, niespełna 20 lat ? |
To była linia strategiczna budowana w czasach, gdy nie było Polski. M.in dzięki temu mostowi udało sie Niemcom przerzucić wojska w 1914 roku na bitwe wschodniopruską. Wtedy to w pośpiechu zbudowano dwutorową linię na wschód od Kwidzyna. Po powstaniu RP linia straciła znaczenie i została za obopólną zgodą RP i Rzeszy rozebrana (częściowo wykorzystano przęsła do budowy mostu drogowego w Toruniu ) |
_________________ Witam Malborżanki i Malborżan!
|
|
|
|
|
tplucinski
tplucinski
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Czw 29 Sty, 2009 12:07
|
|
|
W Grabówku był jeszcze jeden most - w częściach. Na potrzeby Paktu Warszawskiego. Przy okazji: na ile rozebrali go miejscowi, na złom?
Kilka zebranych wątków na temat innych linii kolejowych w okolicy: http://www.chem.univ.gda....toria-kolei.htm
Załączam zdjęcie z motoparalotni Roberta Machela.
Przeprawa była czynna jeszcze w 1946: Warszawa - Gdańsk
opaleniemost.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21555 raz(y) 104,99 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez Hagedorn Czw 29 Sty, 2009 12:16, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Tczewiak
Pomógł: 2 razy
|
Wysłany: Pią 01 Maj, 2009 20:42 Most na Wiśle w Opaleniu
|
|
|
"W latach 1905- 09 na linii kolejowej Smętowo- Kwidzyn wzniesiono na Wiśle most kolejowo- drogowy, na którym
położono jeden tor. Most miał długość 1058 m i posiadał 10 przęseł. Przyczółki zostały wyposażone w obronne
bramy. Na prawym brzegu znajdował się również dwupiętrowy blokhauz. Przed 1914 rokiem planowano położenie
drugiego toru kolejowego, z czego zrezygnowano po wybuchu wojny. Po 1921 roku na Wiśle przebiegała granica
państwowa między Polską a Niemcami, przy czym cały most znajdował się po polskiej stronie. W latach 1928- 31
użytkowany w niewielkim stopniu most rozebrano, a jego elementy użyto do budowy mostu drogowego w Toruniu i
mostu drogowego w Koninie nad odnogą Warty (2 przęsła). W czasie II wojny światowej wybudowano most
drewniany i zaczęto rekonstruować most stalowy. Oba mosty wysadzono w 1945 r. Odbudowany przez Rosjan most
drewniany istniał do 1947r.
Tory kolejowe dochodzące z obu stron Wisły do wałów przeciwpowodziowych były utrzymywane w dobrym stanie do
końca lat osiemdziesiątych (np. na odcinku Grabówko- Kwidzyn położone są szyny z lat sześćdziesiątych). W
razie wybuchu wojny miał być tu położony most składany (składowany na pobliskiej stacji Nowy Dwór), po
którym miały jechać transporty wojskowe z ZSRR na zachód."
To cytat ze strony:
http://kaczorek.easyisp.pl/pisz/ - spis treści - szukać Most na Wiśle w Opaleniu
Tam też więcej informacji na temat nieistniejącego już mostu.
Można tam znaleźć interesujące informacje rownież na temat innych ufortyfikowanych mostów,
w tym również o mostach tczewskim i knybawskim.
Stan obecny pozostałości po moście w Opaleniu przedstawiam na kilku fotografiach z dzisiejszej wycieczki.
Nie wierzyłem własnym oczom: w pobliże dawnego przyczółka mostu nadal dochodzą nienaruszone, chociaż
zarośnięte trawą, tory. Czyżby gminni złomiarze wymarli...?
Opalenie_most2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21581 raz(y) 58,7 KB |
Opalenie_most3.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21581 raz(y) 55,25 KB |
Opalenie_most4.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21581 raz(y) 74,4 KB |
Opalenie_most5.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21581 raz(y) 62,86 KB |
Opalenie_most6.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21581 raz(y) 71,27 KB |
|
|
|
|
|
Tczewiak
Pomógł: 2 razy
|
Wysłany: Pią 01 Maj, 2009 20:48
|
|
|
C.d.
Jeszcze kilka fotografii..
Opalenie_most1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21574 raz(y) 76,67 KB |
Opalenie_most8.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21574 raz(y) 53,07 KB |
Opalenie_most7.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21574 raz(y) 74,36 KB |
|
|
|
|
|
Cayenka
Pomogła: 2 razy
|
Wysłany: Sro 29 Lip, 2009 20:49
|
|
|
Tych zdjęć tutaj nie widziałam
pocztówka - zbiory prywatne
skany zdjęć to część większej kolekcji (wybrałam te ciekawe)
Zmiana rozmiarumost.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21471 raz(y) 50,65 KB |
Zmiana rozmiarumost13.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21471 raz(y) 42,96 KB |
Zmiana rozmiarumost42.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21471 raz(y) 64,88 KB |
Zmiana rozmiarumost46.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21471 raz(y) 53,98 KB |
Zmiana rozmiarumost09.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21471 raz(y) 53,5 KB |
|
|
|
|
|
Cayenka
Pomogła: 2 razy
|
Wysłany: Sro 29 Lip, 2009 20:53
|
|
|
i jeszcze 5 bo tyle się mieści
Zmiana rozmiarumost24.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21467 raz(y) 56,7 KB |
Zmiana rozmiarumost27.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21467 raz(y) 73,73 KB |
Zmiana rozmiarumost29.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21467 raz(y) 75,42 KB |
Zmiana rozmiarumost34.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21467 raz(y) 62,75 KB |
Zmiana rozmiarumost39.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21467 raz(y) 39,52 KB |
|
|
|
|
|
konto_usunięte [Usunięty]
|
Wysłany: Sro 29 Lip, 2009 21:00
|
|
|
Jak ja pragnę tego mostu |
|
|
|
|
KrzysztofW
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sro 29 Lip, 2009 22:31
|
|
|
Co to za akcja na "Zmiana rozmiarumost29.jpg". Jakaś katastrofa? Czy tylko most jest używany jako "dźwig" do ustawienia tego parowozu(?), kotła(?) na barce? |
|
|
|
|
Cayenka
Pomogła: 2 razy
|
Wysłany: Sro 29 Lip, 2009 22:45
|
|
|
Most jest rozbierany. Nazwałabym to wypadkiem przy pracy. Lokomotywa spadła i tyle z niej zostało :
P.S.
Czy zdjęcie "most 39" nie przedstawia czasem Torunia?
Zmiana rozmiarumost37.jpg
|
|
Plik ściągnięto 21441 raz(y) 48,9 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez Cayenka Sro 29 Lip, 2009 22:50, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
KrzysztofW
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sro 29 Lip, 2009 23:01
|
|
|
To nie parowóz spadł z mostu, a całe przęsło spadło, razem z parowozem |
|
|
|
|
Lewarek
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Czw 30 Lip, 2009 00:19
|
|
|
Cayenka napisał/a: | P.S.
Czy zdjęcie "most 39" nie przedstawia czasem Torunia? |
Toruń na 100%. Swoją drogą świetne zdjęcia, poniżej zdjęcie z montażu mostu w Toruniu (znalezione w internecie)
mosttorun.jpg Budowa mostu w Toruniu |
|
Plik ściągnięto 12012 raz(y) 68,33 KB |
|
|
|
|
|
Hagedorn
Administrator
Pomógł: 28 razy
|
Wysłany: Czw 30 Lip, 2009 07:30
|
|
|
większa część konstrukcji mostu z Opalenia została wykorzystana w Toruniu właśnie, gdzie służy do dziś... |
_________________
|
|
|
|
|
Cayenka
Pomogła: 2 razy
|
Wysłany: Czw 30 Lip, 2009 16:52
|
|
|
Jeżeli to jest Toruń to gmatwanina tych zdjęć wyjaśniła się. Do tej pory nie potrafiłam ich do siebie dopasować.
Przedstawiają demontaż mostu w Opaleniu i jego montaż w Toruniu. Super
Jeszcze jedno z Toruniem w tle..
Zmiana rozmiarumost40.jpg
|
|
Plik ściągnięto 11975 raz(y) 53,09 KB |
|
|
|
|
|
MrKłosik
Mistrz Inwestycji
Pomógł: 3 razy
|
Wysłany: Pią 28 Sie, 2009 11:12
|
|
|
http://polskajestfajna.wp...,wiadomosc.html
Cytat: | Pokonać Wisłę!
wp.pl | dodane 2009-08-27 (11:25)
Rzeka w wielu przypadkach jest bardzo pomocna. Służy do transportu, dobrze wykorzystana może być także źródłem energii. W dzisiejszych czasach przysparza jednak chyba więcej kłopotów niż korzyści. Pojawiające się co kilka lat powodzie potrafią zniszczyć ogromne tereny i zabrać ze sobą setki gospodarstw. W dobie rozwoju cywilizacji, ludzie coraz częściej i coraz dalej poruszają się, jednak czasem natrafiają na naturalne bariery, jakimi są koryta rzek. Niestety w niektórych miejscach wraz z postępem motoryzacyjnym nie nastąpiła dobudowa mostów i Wisła stanowi ogromną przeszkodę w codziennym życiu.
W Polsce wciąż brakuje mostów, które umożliwiłyby sprawne poruszanie, bez konieczności nadrabiania kilkudziesięciu kilometrów w celu przeprawienia się przez rzekę. Przekonaliśmy się o tym na własnej skórze, dlatego postanowiliśmy głębiej zbadać sprawę.
We wtorkowy wieczór przemierzaliśmy naszą Skodą jeden z ostatnich odcinków trasy. Dzień był bardzo emocjonujący i długi, więc zmęczenie dawało się we znaki. Nie ukrywaliśmy, że pragniemy już dotrzeć do celu, jakim tym razem był Gniew, zwłaszcza, że pora była już późna, a za oknem ciemno. Gdy na horyzoncie pojawił się tamtejszy zamek odetchnęliśmy z ulgą, jednak jak się za chwilę okazało nieco przedwcześnie. Na naszej drodze stanęła Wisła. Zazwyczaj istnieje tu możliwość skorzystania z promu, który przewozi jednorazowo kilka aut, jednak tym razem poziom wody był zbyt niski i taka przeprawa okazała się niemożliwa.
Początkowo nie wierzyłam, gdy Maciek przekazał mi informację od miejscowego strażnika, że będziemy musieli nadrobić prawie 100 kilometrów, by przez najbliższy most dostać się do Gniewu. Jednakże musieliśmy przegryźć tę informację, gdyż okazała się jak najbardziej prawdziwa i trzeba było się jej podporządkować. Nasza trasa momentalnie wydłużyła się o godzinę mimo, że przed oczami mieliśmy już zamek.
Następnego dnia postanowiłam lepiej zbadać sprawę i dowiedzieć się jak z taką sytuacją radzą sobie tutejsi mieszkańcy. Okazało się, że istniał kiedyś w okolicy most, jednakże rozebrano go i dziś pozostały po nim jedynie filary tkwiące w wodzie Wisły. Historia obiektu z Opaleni jest bardzo długa i skomplikowana. Jak się później okazało most istniał tu już sześć razy.
Pierwsza pontonowa przeprawa powstała już w XVII wieku. Kolejna pojawiła się niemal sto lat później. Następnie Napoleon zlecił wykonanie w tym miejscu mostu. W 1909 roku powstała stała konstrukcja umożliwiająca przeprawę zarówno samochodom jak i kolei i miała długość 1059 metrów. Niestety budowla ta nie wpisała się na stałe w krajobraz okolic Opalenia i w latach 1928-1931 została rozebrana i częściowo przeniesiona do Torunia, gdzie służy do dziś dnia. To jednak nie był koniec walki o drogową przeprawę w tamtej okolicy.
W roku 1944 powstał prowizoryczny most z drewna, który po wojnie był jedynym czynnym mostem w dolnym biegu Wisły. Jednocześnie w tym samym roku została ukończona obok budowa stalowej konstrukcji, która jednak zanim została oddana do użytku została wysadzona w powietrze, a jej części wywieźli Rosjanie. Drewniana przeprawa przetrwała do 1947 roku. Niestety od ponad sześćdziesięciu lat nie udało się postawić nowej budowli.
Mieszkańcy okolicznych miasteczek od kilkunastu lat walczą o wybudowanie połączenia z druga stroną Wisły. W roku 2002 po latach pracy powstał pierwszy projekt nowego mostu, który jednak został uznany za zbyt drogi i nie znaleziono środków na jego realizację, a plan trafił do kosza. Sześć lat później kolejna wizja mostu trafiła na ministerskie biurka. Zadecydowano, że w okolicach Kwidzyna powstanie most typu „extradosed”. Budowa miała być rozpoczęta w bieżącym roku jednak tym razem na drodze stanęli ekolodzy. Chcą oni, by powstał most innej konstrukcji (kablobetonowy), który nie przeszkadzałby wędrującym tu ptakom. Niestety taki projekt jest prawie dwa razy droższy od poprzedniego i ciężko będzie znaleźć środki na jego budowę. Sprawa wciąż jest nierozstrzygnięta, a budowa nierozpoczęta. Warto podkreślić, że odcinek, na którym planowane jest stworzenie mostu, jest najdłuższym w Polsce, który nie posiada takiej przeprawy.
Mieszkańcy Opalenia z nadzieją spoglądają na każde nowe oświadczenia w ich sprawie. Wielu z nich pracuje po drugiej stronie rzeki i codziennie zmaga się z przeprawą. Niekiedy, aby przedostać się na druga stronę tracą kilka godzin. Wczoraj sami byliśmy świadkami sytuacji, gdy prom z powodu niskiego stanu wód utknął pośrodku Wisły. Uczestnicy przeprawy zdradzili nam, że takie sytuacje pojawiają się bardzo często, a cała sprawa pogarsza się zimą, gdy na Wiśle znajduje się lód.
Okoliczni mieszkańcy walczą o most, bo mają dość zmagań z kaprysami Wisły. Niewielkie wciąż zacinające się promy, choć w wielu sytuacjach pomocne, należałoby w końcu wysłać na przymusową emeryturę. Stała przeprawa drogowa jest niezbędna, by ułatwić życie nie tylko mieszkającym tu ludziom, ale także turystom poruszającym się po rejonie. Gotowe projekty mostu leżą już w urzędniczych teczkach. Liczymy na to, że znajda się na to środki i Wisła w tym miejscu przestanie być barierą, a tkwiące w niej ślady po starych mostach będą tylko wspomnieniem obok nowoczesnej budowli.
Emilia Hałas, Wirtualna Polska
Podziękowania dla UMiG Gniew. |
|
_________________
"Nie to, co już wiemy, lecz to, co chcemy wiedzieć - świadczy o naszej mądrości." - Władysław Grzeszczyk
"Co ludzi najchętniej nazywają głupotą? Mądrość, której nie rozumieją." - Marie von Ebner-Eschenbach |
|
|
|
|
StormChaser
Administrator Łowca...
Pomógł: 25 razy
|
Wysłany: Pon 04 Sty, 2010 23:08
|
|
|
Budowa
opalenie.JPG
|
|
Plik ściągnięto 256 raz(y) 191,73 KB |
|
_________________ "Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób”
|
|
|
|
|
And102
Pomógł: 2 razy
|
Wysłany: Sob 16 Sty, 2010 16:03
|
|
|
Zdjęcia z Narodowego Archiwum Cyfrowego w wyszukiwarce wystarczy wpisać Opalenie..
Opalenie granica-2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 272 raz(y) 80,07 KB |
Opalenie Granica.jpg
|
|
Plik ściągnięto 337 raz(y) 72,77 KB |
Most w Opaleniu z przed rozbiórki.jpg
|
|
Plik ściągnięto 1348 raz(y) 48,82 KB |
|
|
|
|
|
wacek
wacek
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Nie 05 Cze, 2011 20:15
|
|
|
Dla miłośników mostu
2 kadry na zachętę oraz blisko 9 min. film z budowy
http://www.youtube.com/wa...feature=related
bez tytułu11221.JPG
|
|
Plik ściągnięto 11202 raz(y) 24,72 KB |
bez tytułu1121.JPG
|
|
Plik ściągnięto 11202 raz(y) 25,05 KB |
|
|
|
|
|
StormChaser
Administrator Łowca...
Pomógł: 25 razy
|
Wysłany: Nie 05 Cze, 2011 21:00
|
|
|
Odbudowa w zasadzie... |
_________________ "Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób”
|
|
|
|
|
KrzysztofW
Pomógł: 1 raz
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|