Marienburg.pl Strona Główna Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"

Chronimy Twoją prywatność
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w temacie o RODO


Poprzedni temat «» Następny temat
Felbinger - ryciny mistrzów krzyżackich
Autor Wiadomość
Aida 
Homeisterynn


Pomogła: 7 razy
Wysłany: Wto 23 Gru, 2008 20:28   Felbinger - ryciny mistrzów krzyżackich

Zbieram ryciny mistrzów krzyżackich autorstwa Caspara Felbingera (m.in. w "Alt and Neues Preussen" Hartknocha wyd. 1684). Karola Ciesielska w "W zasięgu krzyżackiego miecza" podaje, że ryciny Felbingera powstały w 1561 kiedy pracował on w Królewcu. Miały być wzorowane na wizerunkach mistrzów w tamtej katedrze. No i teraz pytania moje na ten temat:
1. Kiedy freski w katedrze w Królewcu powstały (dziś nie istnieją, ale powinno być wiadomo).
2. Czy prawdą jest, że powstały dwie wersje rycin, ale niewiele różniące się od siebie (tak czytałam nie wiem czy to prawda)?
3. Dotyczy załączonej ilustracji. Przedstawia ona dwie ryciny. Ta po lewej jest Felbingera, ta na środku nie wiem, ale wygląda na to, że też. Pytanie teraz czy są to dwie, bardzo różniące się wersje rycin (a nie sądzę) czy też jest to dwóch różnych Plauenów, tylko środkowy jest błędnie podpisany jako Reuss. Skłaniam się ku drugiej tezie ale nie wiem, może zachodzą jeszcze jakieś inne okoliczności. Dla porównania zamieściłam wizerunek Heinricha von Plauena Nie-Reussa (czyli Henryka V von Plauena) z katedry w Kwidzynie.

No i prośba, jak ktoś ma gdzieś reprodukcje tych rycin w jakiejś przyzwoitej rozdzielczości to bardzo proszę, bo mam same maleństwa, znośne tylko wizerunki Jungingenów, Erlischausena, grubego Reussa i Kuchmeistra. Z góry dzięki!

plauen_2_wersje.jpg
2 wersje czy 2 osoby?
Plik ściągnięto 2044 raz(y) 83,46 KB

_________________
z wiatrem ale pod prąd!
Ludzka praca naprawia skutki ludzkich błędów.
Ostatnio zmieniony przez Aida Wto 23 Gru, 2008 20:32, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Aida 
Homeisterynn


Pomogła: 7 razy
Wysłany: Pią 26 Gru, 2008 17:53   

Znalazłam coś ciekawego. W kronice Grunaua pisanej ok. 1510-29 Plauen rządzący w latach 1410-13 opisany jest jako Reuss.
Jeśli Felbinger opierał się na nazewnictwie zbliżonym do interpretacji Grunaua, to mógł obydwu Plauenów sobie jako Reuss podpisać. :)
Niewykluczone, że sobie sama odpowiedziałam na pytanie. :-P
Trzeba dorwać jakiegoś speca i się dowiedzieć czy mam rację.

Czyli ten po prawej to by był ten z fresku z Kwidzyna (n.b. inna numeracja znowu).

plaw.jpg
fragment z kroniki
Plik ściągnięto 2011 raz(y) 54,19 KB

_________________
z wiatrem ale pod prąd!
Ludzka praca naprawia skutki ludzkich błędów.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group