Marienburg.pl Strona Główna Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"

Chronimy Twoją prywatność
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w temacie o RODO


Poprzedni temat «» Następny temat
Elbląg - Myślice - linia kolejowa
Autor Wiadomość
lukazs
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Lip, 2008 14:55   Elbląg - Myślice - linia kolejowa

Baza kolejowa wykazuje ją jako rozebraną w 45 roku, bez dokładnej daty, ale jednak świadczy to o tym że została ukradziona przez sowietów. Jednak pozostał po niej most nad jakimś kanałem oraz znaczny fragment torów, wszystko znajduje sie na odcinku równoległym do linii 204 pomiędzy stacją Gronowo a podg Tropy. Czy jest możliwe aby ta linia, choćby jej fragment, była wykorzystywana po wojnie?
Ostatnio zmieniony przez Hagedorn Sro 01 Lip, 2009 16:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
StormChaser 
Administrator
Łowca...



Pomógł: 25 razy
Wysłany: Pią 25 Lip, 2008 16:49   

http://www.chem.univ.gda....toria-kolei.htm
Cytat:
(...)Po wieloletnich przygotowaniach rozpoczęto wiosną 1891 roku budowę linii kolejowej Elbląg - Zalewo - Ostróda - Olsztynek - a także krzyżującej się z nią trasy Malbork - Myślice - Małdyty. Jedno z biur budowy mieściło się w Zalewie, drugie w Ostródzie. Budowniczym odcinka z Elbląga do Zalewa był Teichgrüber a pomocnikami Wieckman w Zalewie i Bergman w Myślicach. Dwa lata później, 17.VI.1893 na stacji w Janikach Wielkich nastąpiło spotkanie budowniczych odcinków zalewskiego i ostródzkiego. Na zaaranżowanej z tej okazji uroczystości wbicia złotego gwoździa zjawiło się sporo okolicznych mieszkańców. Tego samego dnia zalewski kupiec Adolf Preuss podejmował jeszcze przybyłych oficjeli i towarzystwo w swoim majątku w Janikach Wielkich, nad brzegiem malowniczo położonego Jez. Młyńskiego. Oficjalne otwarcie ruchu pociągów na tym szlaku nastąpiło w dniu 1.IX.1893 roku (*8).
(...)
Połączenie kolejowe Elbląg-Ostróda stanowiło ważną łącznicę poprzeczną, która wiązała dwie wielkie magistrale: Elbląg-Królewiec i Iława-Wystruć. Linia ta wraz z trasą Malbork-Małdyty, obie o dużym znaczeniu strategicznym, miały funkcjonować w roli rokad w przyfrontowym pasie po Olsztyn i Nidzicę (*15). Odcinek elbląsko-olsztynecki zapewniał bowiem możność przerzucenia mas wojskowych w najkrótszym możliwie czasie z północy (silny garnizon elbląski) na południe, w kierunku granicy polskiej (*16) (w sierpniu 1914 roku linia kolejowa Elbląg-Ostróda-Olsztynek została częociowo zajęta przez Rosjan na odcinku Olsztynek-Mielno).

Na początku XX wieku uruchomiono jeszcze w okolicy kilka linii, a mianowicie: w 1902 roku z Iławy do Nowego Miasta Lubawskiego i Brodnicy (*17) a w 1909 roku z Miłomłyna do Morąga (*18). Natomiast w latach pierwszej wojny światowej (1916) uruchomiono połączenie z Myślic do Prabut (*19) (32 km). W krótkim więc okresie powstała dość gęsta sieć kolei, która wywierała coraz to większy wpływ na życie gospodarcze w tej części Prus Wschodnich. Inwestycje w zakresie komunikacji nie wzmogły jednak w sposób znaczny tętna życia gospodarczego. Dzięki nim na tutejszy rynek zwaliła się ogromna masa towarów produkowanych przez przemysł zachodnich Niemiec, tańszych i lepszych od tych, które mogło wytwarzać tutejsze rzemiosło. Poczęło więc ono podupadać, a jego miejsca nie zajęły lokalne przedsiębiorstwa przemysłowe (*20).

Dworzec kolejowy w Zalewie wybudowano na północny - zachód od centrum miasta w pobliżu rozwidlenia dróg do Dzierzgonia i Pasłęka. W latach dwudziestych XX wieku komunikacja między stacją a miastem utrzymywana była za pomocą dorożek i samochodowych taxi. Dodatkowo do dyspozycji gości hotelowych były dwa omnibusy (*21).

W 1927 roku podróż koleją ze stolicy Rzeszy - Berlina do Zalewa, w zależności od wyboru połączenia trwała około 9 - 10 godzin (*22). Z pobliskiej Iławy, dokąd prowadziła z Zalewa linia autobusowa były 4 pociągi do Berlina, 1 do Warszawy, 1 do Wrocławia, 9 do Olsztyna, 8 do Malborka (*23). Z chwilą wybudowania mauzoleum Hindenburga w Olsztynku, nasilenie ruchu osobowego na linii przebiegającej przez Zalewo następowało zwykle w końcu sierpnia, w czasie uroczystości tannenberskich. Jeszcze w sierpniu 1939 roku władze powiatowe rozprowadzały bilety kolejowe na tę uroczystość. Odwołano ją potem jednak ze względu na zbliżającą się wojnę (*24). W okresie II wojny światowej dochodziło do częstych ograniczeń w ruchu pociągów, szczególnie osobowych ze względu na transporty wojskowe. W maju 1941 roku doszło na przykład nawet do całkowitego zamknięcia ruchu osobowego na kolejach wschodniopruskich (przed agresją na ZSRR) (*25).

Ostatni niemiecki pociąg z zalewskiego dworca odjechał w kierunku Elbląga w dniu 22.I.1945 roku około godziny 10 rano. Był to pociąg z Ostródy, zajęty do ostatniego miejsca przez uciekinierów (*26). Niewiele zresztą zalewian, w obawie przed nacierającą Armią Czerwoną, zdołało opuścić tym transportem miasto, zdobyte przez Rosjan jeszcze tego samego dnia późnym wieczorem.

W okresie władzy Radzieckich Komendantur Wojennych, to jest do czerwca 1945 roku nastąpił demontaż szyn na linii Elbląg - Zalewo - Olsztynek oraz wywiezienie ich do ZSRR (*27). Była to tak zwana "zdobycz wojenna" przysługująca zwycięskiej armii (*28). W 1946 roku w trakcie opracowywania trzyletniego planu inwestycyjnego na lata 1947 - 1949 projektowano odbudowę linii kolejowej Myślice - Zalewo - Miłomłyn (*29). I tak w roku 1947 przewidywano m.in. odbudowę połączenia Myślic z Zalewem (10 km). Dałoby to połączenie stacji Myślic z siecią dróg wodnych i tartakami w Zalewie. W następnym roku planowano zaś odbudowę linii z Zalewa do Miłomłyna długości 20 km. Plany te, nie przewidujące zresztą odbudowy całego szlaku Elbląg - Olsztynek, nie zostały jednak potem realizowane. Z biegiem lat postępowało niszczenie ocalałej jeszcze infrastruktury kolejowej. Budynki dworca zalewskiego przerobione zostały na mieszkania. Położona obok wieża ciśnień pełniła funkcje stodoły. Pomysł "Kuriera Polskiego" z lat siedemdziesiątych, wykorzystania tej wieży na uroczą kawiarenkę nie doczekał się realizacji.

Piasek z nasypów kolejowych służy mieszkańcom wsi jako materiał budowlany. Nie jest już zapewne możliwa wycieczka rowerowa, nasypem kolejowym z Zalewa do Elbląga. A jeszcze w latach sześćdziesiątych podróżował w ten sposób do Elbląga, jeden z mieszkańców Zalewa.

Godna naśladowania była inicjatywa władz ostródzkich z drugiej dekady lat dziewięćdziesiątych, dostosowania dawnego nasypu kolejowego wiodącego z Ostródy w kierunku Góry Dylewskiej i Olsztynka, na scieżkę rowerową. Trasa ta mogłaby być przedłużona przez Miłomłyn i Zalewo w kierunku Elbląga.

Nadzieje na odbudowę linii kolejowej przebiegającej niegdyś przez Zalewo można było wiązać z rozpoczęciem w latach siedemdziesiątych budowy Lubelskiego Zagłębia Węglowego. Najkrótsze połączenie kolejowe Lubelszczyzny z portami morskimi, omijające węzeł warszawski prowadzi między innymi przez Ostrołękę - Wielbark - Olsztyn - Malbork. W przypadku odbudowy odcinków Olsztynek - Ostróda i Miłomłyn - Myślice nastąpiłoby skrócenie szlaku węglowego. Odcinek Wielbark - Myślice zostałby zdublowany. Miałoby to istotne znaczenie z punktu widzenia przelotowości, gdyż oba odcinki byłyby jednotorowe.


bahn1919.jpg
Plik ściągnięto 15178 raz(y) 112,99 KB

_________________
"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób”

 
 
Hamburger 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Sob 26 Lip, 2008 18:46   

Dosc wyczerpujace wiadomosci, dzieki. Linia bardzo ciekawa, przecinala kilka kanalow a kolo Starego Dolna znajdowal sie stromy podjazd na Wysoczyzne Elblaska. W latach 1929 - 42 dosc czesto podrozowal nia moj ojciec gdyz czesc naszej rodziny mieszkala w Markushof, Alt Dollstädt i Königsblumenau. Na zalaczonym zdjeciu wykonanym we wrzesniu 1940 r., parowoz 37 066 prowadzi pociag osobowy nr 1109 na odcinku Markusy - Stare Dolno.

37 066 z pociagiem, Markusy 1940.jpg
Plik ściągnięto 15149 raz(y) 57,65 KB

 
 
lukazs
[Usunięty]

Wysłany: Sob 26 Lip, 2008 21:10   

Tylko jakim cudem przetrwały tory i most na fragmencie tej linii?
 
 
Hamburger 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Nie 27 Lip, 2008 06:00   

Watpliwe by przetrwal tor chyba ze jakis krotki kawalek szyn. Mosty i wiadukty, jesli nie byly wysadzone w powietrze, zazwaczaj zostawaly gdyz Rosjanie nie mieli zbyt duzo czasu. Zdecydowana wiekszosc rozbiorek linii odbyla sie w okresie kwiecien - sierpien 1945 r. Wowczas wszystkie piec linii kolejowych wychodzacych z Myslic przestalo istniec !
 
 
StormChaser 
Administrator
Łowca...



Pomógł: 25 razy
Wysłany: Pon 18 Sie, 2008 23:19   

Fragment mapy z 1947 r

MAPA_POLSKI_1_500_000_GDANSK_2.jpg
Plik ściągnięto 15036 raz(y) 110,77 KB

_________________
"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób”

 
 
feyg 

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Sob 23 Sie, 2008 11:02   

Hamburger napisał/a:
Watpliwe by przetrwal tor chyba ze jakis krotki kawalek szyn. Mosty i wiadukty, jesli nie byly wysadzone w powietrze, zazwaczaj zostawaly gdyz Rosjanie nie mieli zbyt duzo czasu. Zdecydowana wiekszosc rozbiorek linii odbyla sie w okresie kwiecien - sierpien 1945 r. Wowczas wszystkie piec linii kolejowych wychodzacych z Myslic przestalo istniec !

W Markusach przy dawnym przejeździe obok stacji zachowało się to:






źródło
 
 
kolekcjoner 
Mistrz


Pomógł: 57 razy
Wysłany: Sob 23 Sie, 2008 11:30   

Dołożę urzędowy wykaz stacji na linii Elbląg - Myślice - Olsztynek z 1939 roku.

Image-07a.jpg
Plik ściągnięto 14970 raz(y) 100,13 KB

_________________
Witam Malborżanki i Malborżan!
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group