|
Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...
|
Ogłoszenie |
Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"
Chronimy Twoją prywatność Więcej informacji na ten temat znajdziesz w temacie o RODO |
Tczew - architektura mostu |
Autor |
Wiadomość |
Milek [Usunięty]
|
Wysłany: Sro 18 Cze, 2008 20:52
|
|
|
Kilka ujęć mostu w Tczewie
foto : www.ak-ansichtskarten.de
1941 gesprengte Brücke und neue Notbrücke.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18644 raz(y) 52,29 KB |
neue Weichselbrücke.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18644 raz(y) 54,42 KB |
alte Weichselbrücke um 1900.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18644 raz(y) 44,41 KB |
1915 die Weichselbrücken.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18644 raz(y) 45,26 KB |
|
|
|
|
|
Milek [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 21 Cze, 2008 16:44
|
|
|
Kilka ciekawszych fotek mostu w Tczewie
więcej na: www.kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/spis.htm
tcz060.jpg Wysadzenie mostów 01.09.1939 roku |
|
Plik ściągnięto 18616 raz(y) 9,62 KB |
tcz065.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18616 raz(y) 13,12 KB |
tcz068.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18616 raz(y) 17,07 KB |
tcz069.jpg Odbudowany przez Niemców fragment mostu kolejowego |
|
Plik ściągnięto 18616 raz(y) 17,35 KB |
tcz071.jpg Odbudowany przez Niemców fragment mostu kolejowego |
|
Plik ściągnięto 18616 raz(y) 12,58 KB |
|
|
|
|
|
Kumkacz1
Pomógł: 6 razy
|
|
|
|
|
Linka
Mistrz Bride of Francula
Pomogła: 8 razy
|
Wysłany: Czw 10 Lip, 2008 21:32
|
|
|
A tu parę historycznych napisów - po kroju pisma widać, że być może nawet przedwojennych:
inskrypcja01.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18529 raz(y) 53,89 KB |
inskrypcja02.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18529 raz(y) 53,7 KB |
inskrypcja03.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18529 raz(y) 53,57 KB |
|
|
|
|
|
konto_usunięte [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 12 Lip, 2008 19:29
|
|
|
...
most2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18502 raz(y) 52,37 KB |
most.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18502 raz(y) 130,53 KB |
|
|
|
|
|
kolekcjoner
Mistrz
Pomógł: 57 razy
|
Wysłany: Czw 17 Lip, 2008 00:33
|
|
|
z minionej niedzieli ...
Obraz 129.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18455 raz(y) 116,56 KB |
Obraz 142.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18455 raz(y) 113,04 KB |
Obraz 140.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18455 raz(y) 111,54 KB |
Obraz 156.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18455 raz(y) 116,05 KB |
Obraz 164.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18455 raz(y) 116,21 KB |
|
_________________ Witam Malborżanki i Malborżan!
|
|
|
|
|
mefistofeles
|
Wysłany: Pią 15 Sie, 2008 21:37
|
|
|
Mam pytanie o most obecny kolejowy. Co się stało z oryginalnymi przęsłami (z tym charakterystycznym jajem)? Wydaje mi się, że część przetrwałą wysadzenie.
Skąd też wzieto przesła obecnego mostu. Sądzac po konstrukcji są mocno przedwojenne, więc podejrzewam, że wzieto je z jakiegoś innego mostu - jakiego?
A aportem w ramach przywitania kilka zdjęć sprzed tygodnia i link do tekstu:
http://mefistofeles.salon24.pl/88763,index.html |
|
|
|
|
feyg
Pomógł: 1 raz
|
Wysłany: Sob 16 Sie, 2008 17:54
|
|
|
mefistofeles napisał/a: | Mam pytanie o most obecny kolejowy. Co się stało z oryginalnymi przęsłami (z tym charakterystycznym jajem)? Wydaje mi się, że część przetrwałą wysadzenie. |
Soczewkowe przęsła mostu kolejowego częściowo przetrwały wysadzenie w 1939 roku, ale nie przetrwały ponownego wysadzenia w 1945 roku. Generalnie okazały się o wiele mniej sztywne od przęseł starego mostu - po wysadzeniu filarów zamieniały się w kłębowisko stali, gdy tamte tylko się łamały!
mefistofeles napisał/a: | Skąd też wzięto przęsła obecnego mostu. Sądząc po konstrukcji są mocno przedwojenne, więc podejrzewam, że wzięto je z jakiegoś innego mostu - jakiego?
|
Tu się mylisz - przęsła paraboliczne są stosunkowo "młode" i pochodzą z przełomu lat 50-60-tych XX w. Wyjątkiem jest drugie (licząc od Tczewa) przęsło o odmiennej konstrukcji - jest pamiątką po niemieckiej odbudowie ukończonej w roku 1940.
Tczew most odbudowa.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18284 raz(y) 32,83 KB |
|
|
|
|
|
Hagedorn
Administrator
Pomógł: 28 razy
|
Wysłany: Wto 26 Sie, 2008 12:14
|
|
|
rzadszy widoczek, z eBay...
dirschau.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18224 raz(y) 47,81 KB |
|
_________________
|
|
|
|
|
StormChaser
Administrator Łowca...
Pomógł: 25 razy
|
Wysłany: Nie 28 Wrz, 2008 00:01
|
|
|
Portal lisewski stan przed 1939
skanowanie0004.jpg
|
|
Plik ściągnięto 18135 raz(y) 112,5 KB |
|
_________________ "Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób”
|
|
|
|
|
Hagedorn
Administrator
Pomógł: 28 razy
|
Wysłany: Pon 06 Paź, 2008 17:56
|
|
|
widok mostu od strony Rynku (a raczej uliczki wiodącej z Rynku nad Wisłę)
most.jpg
|
|
Plik ściągnięto 15762 raz(y) 91,49 KB |
|
_________________
|
|
|
|
|
konto_usunięte [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 11 Paź, 2008 00:21
|
|
|
Bardzo fajny tekst o mostach w Tczewie
fragment: http://www.portalpomorza.pl/aktualnosci/8/6239
Cytat: | „Świadectwo” wiaduktów bez promocji na następny rok
Jedna „czwórka”, dwie „trójki”, dwie „dwójki” i cztery całe „zera” według szkolnych ocen – oto obraz „chluby i zakały” Tczewa, czyli mostów i wiaduktów.
Obiekty mostowe (wiadukty): ul. Wojska Polskiego - 49,9 m długości, nośność 20 t, ogólny stan zły, planowana przebudowa (albo obniżenie nośności lub zamknięcie); ul. 1 Maja (bliżej ul. Łąkowej) – 113,56 m, nośność 2,5 t (!), bardzo zły stan ogólny, konieczność przebudowy; most tczewski – 1052,34 m, nośność 3,5 t (!), ogólny stan zły, do generalnej naprawy nadają się wszystkie elementy mostu; ul. Nowy Rynek (ul. Mostowa) - 53,82 m, nośność 15 t, ogólny stan dostateczny, ale w katastrofalnym stanie np. poprzecznice podporowe, bez remontu dojdzie do przeciążenia konstrukcji i znacznego obniżenia nośności; ul. Łąkowa (nad kanałem Młyńskim) – 8,22 m, nośność 30 t, stan ogólny dostateczny, kwalifikacja do remontu w krótkim czasie (albo obniżenie nośności lub całkowite wyłączenie z eksploatacji); ul. 30 Stycznia – 36,58 m, nośność 15 t, stan bardzo zły, najlepsze rozwiązanie: całkowita przebudowa obiektu; ul. Rokicka – 14,5 m, nośność 42 t, zły stan, planowana wymiana (budowa od nowa – 2009 r.), jest gotowy projekt techniczno-wykonawczy; ul. Gdańska (wiadukt 800-lecia, rok budowy 1998) - 114 m, nośność 40 t, ogólny stan konstrukcji dobry; ul. 1 Maja (bliżej hospicjum) – 47,5 m, nośność 20 t (znak drogowy - zakaz wjazdu powyżej 15 t!), ogólny stan zły (grozi katastrofą budowlaną). |
|
|
|
|
|
zet48
Krzysztof 1987
Pomógł: 7 razy
|
Wysłany: Pon 13 Paź, 2008 19:02
|
|
|
Ja do tego wszystkiego dodam również kilka ciekawych fotek mostów...mam nadzieje ze komuś się spodobają
Tczew fotografia nr (460).jpg
|
|
Plik ściągnięto 15677 raz(y) 7,06 KB |
Tczew fotografia nr (425).jpg
|
|
Plik ściągnięto 15677 raz(y) 62,36 KB |
Tczew fotografia nr (352).jpg
|
|
Plik ściągnięto 15676 raz(y) 112,49 KB |
Tczew fotografia nr (227).jpeg
|
|
Plik ściągnięto 15676 raz(y) 55,88 KB |
1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 15677 raz(y) 51,02 KB |
Tczew fotografia nr (6).jpg
|
|
Plik ściągnięto 15676 raz(y) 16,96 KB |
Tczew fotografia nr (4).jpg
|
|
Plik ściągnięto 15676 raz(y) 14,06 KB |
Tczew fotografia nr (2).jpg
|
|
Plik ściągnięto 15676 raz(y) 8,14 KB |
|
|
|
|
|
Linka
Mistrz Bride of Francula
Pomogła: 8 razy
|
Wysłany: Pon 13 Paź, 2008 19:07
|
|
|
Są OK, dzięki |
_________________ ............................................. |
|
|
|
|
Kuglow
Pomógł: 3 razy
|
Wysłany: Pon 13 Paź, 2008 19:08
|
|
|
zet48 napisał/a: | mam nadzieje ze komuś się spodobają | Rewelacyjne foty!!! |
|
|
|
|
StormChaser
Administrator Łowca...
Pomógł: 25 razy
|
Wysłany: Wto 21 Paź, 2008 23:31
|
|
|
z ebaya
tczewmost1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 16014 raz(y) 105,01 KB |
tczewmost1939.jpg
|
|
Plik ściągnięto 16014 raz(y) 117,47 KB |
|
_________________ "Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób”
|
|
|
|
|
Powiślanin
Mistrz
Pomógł: 9 razy
|
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008 13:02
|
|
|
Zdjęcie z lotu ptaka.
Tczew mosty.JPG
|
|
Plik ściągnięto 15968 raz(y) 83,22 KB |
|
_________________ Pozdrawiam |
|
|
|
|
kolekcjoner
Mistrz
Pomógł: 57 razy
|
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008 17:44
|
|
|
Powiślanin napisał/a: | Zdjęcie z lotu ptaka. |
A ja myślałem, że zlotu samolotem |
_________________ Witam Malborżanki i Malborżan!
|
|
|
|
|
Powiślanin
Mistrz
Pomógł: 9 razy
|
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008 19:26
|
|
|
kolekcjoner napisał/a: | Powiślanin napisał/a: | Zdjęcie z lotu ptaka. |
A ja myślałem, że zlotu samolotem |
Zdjęcie jest ze zlotu motolotni w Tczewie |
_________________ Pozdrawiam |
|
|
|
|
Milek [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008 20:20
|
|
|
Czy z samolotu, czy motolotni czy z ptaka zdjęcie jest wyjątkowe |
|
|
|
|
zapała
Pomógł: 8 razy
|
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008 23:05
|
|
|
co to za "pole" po lewej stronie za mostem ? |
|
|
|
|
kolekcjoner
Mistrz
Pomógł: 57 razy
|
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008 23:08
|
|
|
zapała napisał/a: | co to za "pole" po lewej stronie za mostem ? |
... tczewskie lotnisko a tak naprawdę to taki skwer zrobiony (jak się nie mylę) z funduszy unijnych |
_________________ Witam Malborżanki i Malborżan!
|
Ostatnio zmieniony przez kolekcjoner Wto 28 Paź, 2008 23:08, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
konto_usunięte [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 28 Paź, 2008 23:13
|
|
|
zapała napisał/a: | co to za "pole" po lewej stronie za mostem ? |
jaki warszawski slang, no, no, prawie jak z Pragi |
|
|
|
|
zapała
Pomógł: 8 razy
|
Wysłany: Sro 29 Paź, 2008 00:37
|
|
|
Azaziz napisał/a: | zapała napisał/a: | co to za "pole" po lewej stronie za mostem ? |
jaki warszawski slang, no, no, prawie jak z Pragi |
nie z Pragi, tylko z Bielan a właściwie Piasków, tyle że już nie malborskich - tak to moje perygrynacje zatoczyły koło, z Piasków na Piaski (chociaż dobrze, że nie na Wielbark) |
|
|
|
|
mefistofeles
|
Wysłany: Czw 30 Paź, 2008 23:04
|
|
|
zapała napisał/a: | co to za "pole" po lewej stronie za mostem ? |
Parking i skatepark. Fajna jest ściezka dla rowerów. Można zjechac (lub podjechać) serpentynami albo zjechac na wprost na pysk (ale podjazd tamtędy dla twardzieli) |
|
|
|
|
Milek [Usunięty]
|
|
|
|
|
zet48
Krzysztof 1987
Pomógł: 7 razy
|
Wysłany: Czw 19 Mar, 2009 14:43
|
|
|
...Kontynuując serie mostów z "lotu ptaka" :)
(302).jpg
|
|
Plik ściągnięto 15035 raz(y) 49,48 KB |
|
_________________ Henryk V do swoich rycerzy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"
|
|
|
|
|
zet48
Krzysztof 1987
Pomógł: 7 razy
|
Wysłany: Sob 21 Mar, 2009 23:05
|
|
|
...Chciałbym jeszcze dodać jedno ciekawe zdjęcie ...przedstawia mosty, gdy przedłużono je o parę przęseł w kierunku Lisewa ...stare wschodnie portale wjazdowe pełniły role zwykłych wieżyczek
1.jpg
|
|
Plik ściągnięto 15001 raz(y) 56,91 KB |
|
_________________ Henryk V do swoich rycerzy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"
|
|
|
|
|
Gdańszczanka
Zwiedzacz
|
Wysłany: Wto 24 Mar, 2009 20:31
|
|
|
Jeśli było, to proszę usunąć :
http://www.tczew.pl/index...1b4cee29bb93a05
Akcja dopiero się zaczyna – na ratunek Mostowi Tczewskiemu
Poniedziałek, 23 marca 2009
Most Tczewski, jeden z najcenniejszych zabytków inżynierii budowlanej na świecie, woła o ratunek. Chociaż coraz większe grono osób, instytucji jest przekonanych, że most trzeba ratować, kolejne dyskusje kończą się tym samym stwierdzeniem: nie ma pieniędzy. Pieniędzy brakuje na remont, ale co więcej… gdyby most się zawalił, nie byłoby nawet za co go rozebrać.
Konferencję poświęconą przyszłości mostu zorganizowała Grupa Inicjatywna Odbudowy Mostu Tczewskiego „Bridge” przy współpracy Starostwa Powiatowego i Urzędu Miejskiego w Tczewie. Wśród gości byli m.in. Roman Zaborowski, wojewoda pomorski, Janusz Lewandowski,europoseł, prof. Andrzej Chodubski z Uniwersytetu Gdańskiego, samorządowcy miasta i powiatu i osoby zainteresowane ratowaniem mostu.
- Most woła o ratunek - powiedział Kazimierz Ickiewicz, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Tczewie. Radny przypomniał ponad 150-letnią historię mostu i smutną prawdę, że obiekt który Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa uznało za międzynarodowy zabytek inżynierii budowlanej i postawiło w jednym szeregu z paryską wieżą Eiffela, Kanałem Panamskim czy nowojorską Statuą Wolności, nie przeszedł poważnego remontu od czasów wojny. – To wymarzone miejsce dla studentów budownictwa mostowego – tłumaczył K. Ickiewicz. – To światowy skansen mostowy, łączący wszystkie możliwe rozwiązania techniczno - konstrukcyjne stosowane w sztuce budowlanej mostów od XIX wieku.
Prof. Andrzej Chodubski mówił o cywilizacyjnym znaczeniu mostów. – Wielkie cywilizacje powstawały nad wodami, to woda dzieliła kraje, ale most był zawsze elementem który łączył społeczności żyjące po obu brzegach.
Po II wojnie światowej most tczewski połączył prawy brzeg Wisły z ziemiami odzyskanymi – zwrócił uwagę Ludwik Kiedrowski, kierownik Biura Promocji w Urzędzie Miejskim.
Po zniszczeniach wojennych most miał jeszcze 8 wieżyczek – widać to było wyraźnie na zaprezentowanym filmie dokumentalnym z 1947 r., do dzisiaj pozostały jedynie cztery. Co się stało? – Wieżyczki rozebrano, a cegłę przekazano na odbudowę Warszawy – wytłumaczył L. Kiedrowski. – Planowano rozebrać wszystkie wieżyczki, ale tczewianie nie dopuścili do tego.
L. Kiedrowski mówił też o wielu możliwościach wykorzystania mostu w promocji Tczewa. Most to symbol miasta, jednoznacznie się z nim kojarzący, ale to także miejsce, które można wykorzystać na imprezy kulturalne, rekreacyjne, artystyczne. Przykładem może być wykorzystanie zabytku w 2000 r. jako scenografii do „Mostu Farenheita”, spektaklu Jerzego Kaliny, realizowanego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Działań Teatralnych i Plastycznych ZDARZENIA Tczew-Europa. Przejazd rowerami przez most był też jedną z atrakcji ubiegłorocznego ”Dnia bez samochodu”. Wreszcie wizerunek mostu to element najnowszego logo Tczewa.
Jest to obiekt wspaniały, ale… niechciany. Od lat trwają starania, aby most przekazać skarbowi państwa. Starostwo Powiatowe, nawet przy wsparciu budżetu miasta i województwa nie jest w stanie mostu wyremontować. Jak powiedział wicestarosta Adam Kucharek, aby utrzymać most w stanie historycznym potrzeba ok. 200 mln zł. Jeśli nie uda się uzyskać wsparcia, za dwa lata most trzeba będzie zamknąć…
Przeglądy techniczne wykazują jednoznacznie, że most jest w bardzo złym stanie - potwierdza Maria Witkowska, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg. – Remontu wymagają wszystkie jego elementy. Most nie spełnia wymogów nośności nawet najniższej klasy. Pozostawienie go w obecnym stanie prowadzi do bardzo szybkiej degradacji.
Co rusz pojawiają się społeczne inicjatywy zmierzające do ratowania mostu. Podejmowane są próby organizowania publicznej zbiórki pieniędzy, temat często pojawia się w mediach. – Uczniowie dawnego Zespołu Szkół Kolejowych zbudowali makietę, która była eksponowana w Muzeum Techniki w Warszawie wraz z wystawą fotograficzną przygotowaną przez Uniwersytet Techniczny z Kaiserslautern oraz Politechnikę Gdańską – przypomniał Stanisław Ackerman, radny powiatowy. - Makieta trafiła także do Muzeum Techniki w Berlinie, dzisiaj można ją oglądać na dziedzińcu Centrum Wystawienniczo-Regionalnego Dolnej Wisły.
– Mosty tczewskie powinny stać się wreszcie przedmiotem najwyższego zainteresowania władz centralnych – powiedział Roman Liebrecht z Grupy Inicjatywnej Odbudowy Mostu Tczewskiego. - Celem grupy jest lobbowanie na rzecz odbudowy mostu, jego promocja.
- Nieco bardziej optymistyczne było wystąpienie Janusza Lewandowskiego. Europoseł namawiał do współpracy z Niemcami, być może uda się tutaj wykorzystać pewne sentymenty naszych zachodnich sąsiadów, wszak most zawdzięczamy królowi pruskiemu Fryderykowi Wilhelmowi IV. Zdaniem J. Lewandowskiego należy szukać wszelkich możliwych sposobów dofinansowania , także wśród programów unijnych. Nie będzie to sprawa prosta, choćby z tej racji, że Unia wymaga wkładu własnego, a nawet 25 proc. kosztów inwestycji to dla powiatu zbyt duża kwota. – Uszy do góry, jedziemy dalej. Akcja dopiero się zaczyna – zagrzewał do działania europoseł.
- Naszym obowiązkiem jest zachować dziedzictwo poprzednich pokoleń – powiedział Zenon Odya, prezydent Tczewa. - Może warto doprowadzić do zmiany charakteru drogi, w ciągu której znajduje się most. Może wówczas, podobnie jak w Kwidzynie, łatwiej byłoby zdobyć fundusze zewnętrzne.
Wojewoda Roman Zaborowski tłumaczył, że ważne jest podnoszenie wartości mostu nie tylko aspekcie historycznym, ale także współcześnie. – To bardzo ważny most dla mieszkańców gminy Lichnowy, jego brak oznaczałby, że chcąc dotrzeć do Tczewa musieliby codziennie nadkładać kilkanaście kilometrów. – Nie zatrzymujmy się w połowie drogi. Zdarza się, że z pozoru nierealne pomysły udaje się realizować. Gdy jest dobra grupa lobbystów i grono pasjonatów, można sprawę doprowadzić do szczęśliwego zakończenia.
M.M. |
_________________ ...ze słońcem w kieszeni i chmurą gradową...
...i mściwym toporem krzyżackim.... |
|
|
|
|
Gdańszczanka
Zwiedzacz
|
Wysłany: Nie 05 Kwi, 2009 20:49
|
|
|
Poranne mosty
PICT0007.JPG
|
|
Plik ściągnięto 14923 raz(y) 61,93 KB |
|
_________________ ...ze słońcem w kieszeni i chmurą gradową...
...i mściwym toporem krzyżackim.... |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|