Marienburg.pl Strona Główna Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
 Ogłoszenie 

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce dotyczącej "cookies"

Chronimy Twoją prywatność
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w temacie o RODO


Poprzedni temat «» Następny temat
Opalenie - most na Wiśle
Autor Wiadomość
StormChaser 
Administrator
Łowca...



Pomógł: 25 razy
Wysłany: Nie 26 Sie, 2007 10:02   Opalenie - most na Wiśle

Przeprawa wiślana w okolicach Kwidzyna - uruchomiona została w 1909 roku, a zbudowana z dużym rozmachem, lecz i z poźniejszym ruchem zupełnie nieadekwatnym do poniesionych nakładów. W zamyśle miała to jednak być przeprawa strategiczna i główną przesłanką jej powstania była planowana wojna Niemiec z Rosją. Na moście znajdował się jeden tor kolejowy oraz szeroka jezdnia. Jednak linie kolejowe prowadzące do mostu od strony Smętowa (na lewym brzegu) i od strony Kwidzyna (na prawym brzegu) przygotowane były do położenia drugiego toru, również na moście po demontażu części jezdni można było szybko dobudować drugi tor.
Po pierwszej wojnie światowej w wyniku międzynarodowych ustaleń cały most przypadł Odrodzonej Polsce. Przez blisko 10 lat służył w zasadzie pieszym - mieszkańcom polskiej enklawy na "niemieckim" prawym brzegu. Ruch kolejowy był minimalny - np. w rozkładzie z 1922 roku były dwie pary pociągów osobowych kursujących między Smętowem i Kwidzynem. Tranzytowe pociągi towarowe też pojawiały się bardzo rzadko, bo jakby nie patrzeć ta przeprawa leżała nieco na uboczu głównych ciągów komunikacyjnych. Ponieważ jednak w tym czasie zaszła pilna potrzeba budowy mostu drogowego w Toruniu, a młodego państwa polskiego nie stać było jeszcze wtedy na tak ogromny wydatek, postanowiono do budowy wykorzystać elementy mostu z pod Kwidzyna. Przeprowadzka zaczęła się w 1928 roku, a most uroczyście otwarto dla ruchu 11-go listopada 1934, chociaż sama konstrukcja zmontowana została ponad rok wcześniej, a już 22-go grudnia 1933 pierwsi pasażerowie przemierzyli most tramwajami. Przy przeprowadzce dobudowano chodniki dla pieszych, leżące przy dolnych pasach dzwigarów po przeciwnych stronach przęseł, poza obrysem kratownicy. Poza tym prawdopodobnie nieco wzmocniono konstrukcję przęseł parabolicznych, wstawiając dodatkowe belki. We wrześniu 1939 roku most w Toruniu został wysadzony.
Pod Kwidzynem most miał 5 przęseł parabolicznych i 5 prostokątnych, natomiast w Toruniu oprócz kompletu parabolicznych, znajdują się 3 prostokątne. Gdzie się zatem podziały pozostałe dwa przęsła? Pojechały jeszcze dalej do Konina i połączyły brzegi Warty.

Źródła:
"Historia mostu pod Opaleniem" - "Świat Kolei" nr 8 z 2001 r.

opalenie1915.jpg
Plik ściągnięto 26998 raz(y) 41,46 KB

torun39.jpg
Plik ściągnięto 27002 raz(y) 79,15 KB

torun.jpg
Plik ściągnięto 27002 raz(y) 96,29 KB

konin4.jpg
Plik ściągnięto 27002 raz(y) 82,65 KB

_________________
"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób”

Ostatnio zmieniony przez Hagedorn Nie 05 Lip, 2009 17:39, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
lyck 

Pomógł: 3 razy
Wysłany: Pon 27 Sie, 2007 07:30   

uzupełnienie:
http://www.ruciane-nida.o...topic.php?t=571
 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Nie 23 Gru, 2007 21:38   

na temat mostu http://www.chem.univ.gda....toria-kolei.htm
 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Sty, 2008 00:07   

na temat tego mostu i innych sporo fotek http://www.forum.dawnygdansk.pl/files/opalenie.jpg
Ostatnio zmieniony przez konto_usunięte Czw 24 Sty, 2008 00:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
malgos 
Znawca
Depresję leczę wsią...

Pomogła: 7 razy
Wysłany: Czw 24 Sty, 2008 22:54   

Zaś jeszcze więcej tutaj :->
 
 
StormChaser 
Administrator
Łowca...



Pomógł: 25 razy
Wysłany: Czw 24 Sty, 2008 23:07   

malgos napisał/a:
Zaś jeszcze więcej tutaj
Hmmm "Zaloguj" :-(
_________________
"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób”

 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Czw 24 Sty, 2008 23:15   

Feuchtwangen napisał/a:
malgos napisał/a:
Zaś jeszcze więcej tutaj
Hmmm "Zaloguj" :-(
najpierw "zarejestruj" :mrgreen:
 
 
malgos 
Znawca
Depresję leczę wsią...

Pomogła: 7 razy
Wysłany: Pią 25 Sty, 2008 09:12   

napioo napisał/a:
najpierw "zarejestruj" :mrgreen:


Nie ma lekko :mrgreen: Za dużo tam "skarbów" na których "niektórzy kw-cy" chcą zarabiać :mrgreen: W szczególności w stan wściekłości co niektórych wprawiają "stopklatki" z pewnego filmu :hahaha:
Ostatnio zmieniony przez malgos Pią 25 Sty, 2008 09:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
StormChaser 
Administrator
Łowca...



Pomógł: 25 razy
Wysłany: Pią 25 Sty, 2008 09:15   

Ehh wszędzie są ludzie i... (sorry za OT)
_________________
"Cmentarze można zburzyć, pamięci zniszczyć nie sposób”

 
 
Hagedorn 
Administrator



Pomógł: 28 razy
Wysłany: Pią 25 Sty, 2008 09:24   

napioo napisał/a:
Feuchtwangen napisał/a:
malgos napisał/a:
Zaś jeszcze więcej tutaj
Hmmm "Zaloguj" :-(
najpierw "zarejestruj" :mrgreen:

w czym problem? ja z Azazizem jesteśmy tam zarejestrowani, malgos ze swoimi ludźmi są zarejestrowani tutaj - wszyscy jesteśmy jedną wielką rodziną... maniaków! :peace:
_________________

 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Sty, 2008 11:52   

malgos napisał/a:
napioo napisał/a:
najpierw "zarejestruj" :mrgreen:


Nie ma lekko :mrgreen: Za dużo tam "skarbów" na których "niektórzy kw-cy" chcą zarabiać :mrgreen: W szczególności w stan wściekłości co niektórych wprawiają "stopklatki" z pewnego filmu :hahaha:
schować do szafy i oglądać po kryjomu :mrgreen: po to jest forum aby dzielić się swoimi zbiorami :peace:
 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Pią 25 Sty, 2008 11:56   

Forum e-kwidzyn.pl ma inne zasady udostępniania informacji niż marienburg.pl... :kij: ;-)

więc koniec :ot:

:mrgreen: :ok:
 
 
malgos 
Znawca
Depresję leczę wsią...

Pomogła: 7 razy
Wysłany: Pią 25 Sty, 2008 19:14   

napioo napisał/a:
po to jest forum aby dzielić się swoimi zbiorami


dzielić tak ale nie pozwalać się okradać co niestety u nas się zdarza :->
Żeby nie było że poza tematem to na "zachętę" dwa zrzuty z tamtego :mrgreen:

sprzet_dzwig_kolejowy_110.jpg
Plik ściągnięto 26273 raz(y) 40,77 KB

most_calosc_opalenie_438.jpg
Plik ściągnięto 26273 raz(y) 38,67 KB

 
 
francula 
Mr Bimler


Pomógł: 11 razy
Wysłany: Pią 17 Paź, 2008 15:03   Opalenie - pozostałości mostu

Tyle zostało z mostu w Opaleniu.

Opalenie.jpg
Plik ściągnięto 25758 raz(y) 105,71 KB

P1060302.jpg
Plik ściągnięto 25758 raz(y) 98,75 KB

P1060306.jpg
Plik ściągnięto 25758 raz(y) 106,07 KB

P1060329.jpg
Plik ściągnięto 25758 raz(y) 90,79 KB

P1060330.jpg
Plik ściągnięto 25758 raz(y) 107,33 KB

 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Pią 17 Paź, 2008 16:49   

i moje
 
 
Linka 
Mistrz
Bride of Francula


Pomogła: 8 razy
Wysłany: Pią 17 Paź, 2008 21:30   

To i ja wrzucę od siebie :-)

most01.jpg
Plik ściągnięto 25617 raz(y) 91,6 KB

most02.jpg
Plik ściągnięto 25617 raz(y) 90,42 KB

 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Sob 24 Sty, 2009 12:13   Grabówko - most

Foto znalezione na http://www.jugendzeit-ost.../impressum.html przedstawiające most i punkt graniczny, oraz pozostałości z 1999r z http://kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/opale001.htm

opa003.jpg
Plik ściągnięto 25596 raz(y) 19,98 KB

Wschodnia brama mostu, częściowo już rozebrana, w maju 1928.jpg
Plik ściągnięto 25596 raz(y) 15,48 KB

Stan prac wyburzeniowych w sierpniu 1929.jpg
Plik ściągnięto 25596 raz(y) 9,33 KB

Rozbiórka wschodniej bramy mostu 1928.jpg
Plik ściągnięto 25596 raz(y) 21,2 KB

Most na Wiśle koło Grabówka tuż po ukończeniu prac budowlanych w 1909.jpg
Plik ściągnięto 25596 raz(y) 16,76 KB

 
 
kolekcjoner 
Mistrz


Pomógł: 57 razy
Wysłany: Sob 24 Sty, 2009 19:50   

Gdzieś w necie znalazłem dawno temu takie zdjęcie "wnętrza" mostu.
Na linii kolejowej z Kwidzyna do Smętowa, na której znajduje się ten most znajdują się jeszcze następujęce obiekty mostowe:
1. wiadukt w Rozpędzinach gmina Kwidzyn
- most na Kanałem Sadliński i Palemona na Żuławie oraz
- wiadukt w Grabówku

most 1.jpg
Widok na przęsło mostowe od środka
Plik ściągnięto 25575 raz(y) 118,05 KB

Grabówko most1.jpg
Widok na dolinę Wisły w rejonie mostu
Plik ściągnięto 25575 raz(y) 116,76 KB

Grabówko most2.jpg
Filary w nurcie Wisły
Plik ściągnięto 25575 raz(y) 65,01 KB

_________________
Witam Malborżanki i Malborżan!
 
 
kolekcjoner 
Mistrz


Pomógł: 57 razy
Wysłany: Sob 24 Sty, 2009 19:53   

cd

Grabówko wiadukt.jpg
Wiadukt w Grabówku nad drogą do Sadlinek
Plik ściągnięto 25569 raz(y) 114,67 KB

Grabówko wiadukt 1.jpg
Most przez Kanały Sadliński i Palemona
Plik ściągnięto 25569 raz(y) 75,37 KB

Grabówko wiadukt 4.jpg
Plik ściągnięto 25569 raz(y) 107,19 KB

Rozpędziny wiadukt a2.jpg
Dwa widoki wiaduktu w Rozpędzinach
Plik ściągnięto 25569 raz(y) 111,2 KB

Rozpędziny wiadukt a1.jpg
Plik ściągnięto 25569 raz(y) 108,1 KB

_________________
Witam Malborżanki i Malborżan!
 
 
Milek
[Usunięty]

Wysłany: Sob 24 Sty, 2009 20:05   

Dlaczego żywot owego mostu był tak krótki, niespełna 20 lat ?
 
 
kolekcjoner 
Mistrz


Pomógł: 57 razy
Wysłany: Sob 24 Sty, 2009 20:13   

Milek45 napisał/a:
Dlaczego żywot owego mostu był tak krótki, niespełna 20 lat ?

To była linia strategiczna budowana w czasach, gdy nie było Polski. M.in dzięki temu mostowi udało sie Niemcom przerzucić wojska w 1914 roku na bitwe wschodniopruską. Wtedy to w pośpiechu zbudowano dwutorową linię na wschód od Kwidzyna. Po powstaniu RP linia straciła znaczenie i została za obopólną zgodą RP i Rzeszy rozebrana (częściowo wykorzystano przęsła do budowy mostu drogowego w Toruniu )
_________________
Witam Malborżanki i Malborżan!
 
 
tplucinski 
tplucinski

Pomógł: 1 raz
Wysłany: Czw 29 Sty, 2009 12:07   

W Grabówku był jeszcze jeden most - w częściach. Na potrzeby Paktu Warszawskiego. Przy okazji: na ile rozebrali go miejscowi, na złom?
Kilka zebranych wątków na temat innych linii kolejowych w okolicy: http://www.chem.univ.gda....toria-kolei.htm
Załączam zdjęcie z motoparalotni Roberta Machela.
Przeprawa była czynna jeszcze w 1946: Warszawa - Gdańsk

opaleniemost.jpg
Plik ściągnięto 21325 raz(y) 104,99 KB

Ostatnio zmieniony przez Hagedorn Czw 29 Sty, 2009 12:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Tczewiak 


Pomógł: 2 razy
Wysłany: Pią 01 Maj, 2009 19:42   Most na Wiśle w Opaleniu

"W latach 1905- 09 na linii kolejowej Smętowo- Kwidzyn wzniesiono na Wiśle most kolejowo- drogowy, na którym
położono jeden tor. Most miał długość 1058 m i posiadał 10 przęseł. Przyczółki zostały wyposażone w obronne
bramy. Na prawym brzegu znajdował się również dwupiętrowy blokhauz. Przed 1914 rokiem planowano położenie
drugiego toru kolejowego, z czego zrezygnowano po wybuchu wojny. Po 1921 roku na Wiśle przebiegała granica
państwowa między Polską a Niemcami, przy czym cały most znajdował się po polskiej stronie. W latach 1928- 31
użytkowany w niewielkim stopniu most rozebrano, a jego elementy użyto do budowy mostu drogowego w Toruniu i
mostu drogowego w Koninie nad odnogą Warty (2 przęsła). W czasie II wojny światowej wybudowano most
drewniany i zaczęto rekonstruować most stalowy. Oba mosty wysadzono w 1945 r. Odbudowany przez Rosjan most
drewniany istniał do 1947r.
Tory kolejowe dochodzące z obu stron Wisły do wałów przeciwpowodziowych były utrzymywane w dobrym stanie do
końca lat osiemdziesiątych (np. na odcinku Grabówko- Kwidzyn położone są szyny z lat sześćdziesiątych). W
razie wybuchu wojny miał być tu położony most składany (składowany na pobliskiej stacji Nowy Dwór), po
którym miały jechać transporty wojskowe z ZSRR na zachód."
To cytat ze strony:
http://kaczorek.easyisp.pl/pisz/ - spis treści - szukać Most na Wiśle w Opaleniu
Tam też więcej informacji na temat nieistniejącego już mostu.
Można tam znaleźć interesujące informacje rownież na temat innych ufortyfikowanych mostów,
w tym również o mostach tczewskim i knybawskim.

Stan obecny pozostałości po moście w Opaleniu przedstawiam na kilku fotografiach z dzisiejszej wycieczki.
Nie wierzyłem własnym oczom: w pobliże dawnego przyczółka mostu nadal dochodzą nienaruszone, chociaż
zarośnięte trawą, tory. Czyżby gminni złomiarze wymarli...?

Opalenie_most2.jpg
Plik ściągnięto 21351 raz(y) 58,7 KB

Opalenie_most3.jpg
Plik ściągnięto 21351 raz(y) 55,25 KB

Opalenie_most4.jpg
Plik ściągnięto 21351 raz(y) 74,4 KB

Opalenie_most5.jpg
Plik ściągnięto 21351 raz(y) 62,86 KB

Opalenie_most6.jpg
Plik ściągnięto 21351 raz(y) 71,27 KB

 
 
Tczewiak 


Pomógł: 2 razy
Wysłany: Pią 01 Maj, 2009 19:48   

C.d.
Jeszcze kilka fotografii..

Opalenie_most1.jpg
Plik ściągnięto 21344 raz(y) 76,67 KB

Opalenie_most8.jpg
Plik ściągnięto 21344 raz(y) 53,07 KB

Opalenie_most7.jpg
Plik ściągnięto 21344 raz(y) 74,36 KB

 
 
Cayenka 


Pomogła: 2 razy
Wysłany: Sro 29 Lip, 2009 19:49   

Tych zdjęć tutaj nie widziałam
pocztówka - zbiory prywatne
skany zdjęć to część większej kolekcji (wybrałam te ciekawe)

Zmiana rozmiarumost.jpg
Plik ściągnięto 21241 raz(y) 50,65 KB

Zmiana rozmiarumost13.jpg
Plik ściągnięto 21241 raz(y) 42,96 KB

Zmiana rozmiarumost42.jpg
Plik ściągnięto 21241 raz(y) 64,88 KB

Zmiana rozmiarumost46.jpg
Plik ściągnięto 21241 raz(y) 53,98 KB

Zmiana rozmiarumost09.jpg
Plik ściągnięto 21241 raz(y) 53,5 KB

 
 
Cayenka 


Pomogła: 2 razy
Wysłany: Sro 29 Lip, 2009 19:53   

i jeszcze 5 bo tyle się mieści :-)

Zmiana rozmiarumost24.jpg
Plik ściągnięto 21237 raz(y) 56,7 KB

Zmiana rozmiarumost27.jpg
Plik ściągnięto 21237 raz(y) 73,73 KB

Zmiana rozmiarumost29.jpg
Plik ściągnięto 21237 raz(y) 75,42 KB

Zmiana rozmiarumost34.jpg
Plik ściągnięto 21237 raz(y) 62,75 KB

Zmiana rozmiarumost39.jpg
Plik ściągnięto 21237 raz(y) 39,52 KB

 
 
konto_usunięte
[Usunięty]

Wysłany: Sro 29 Lip, 2009 20:00   

Jak ja pragnę tego mostu :ok:
 
 
KrzysztofW 


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Sro 29 Lip, 2009 21:31   

Co to za akcja na "Zmiana rozmiarumost29.jpg". Jakaś katastrofa? Czy tylko most jest używany jako "dźwig" do ustawienia tego parowozu(?), kotła(?) na barce?
 
 
Cayenka 


Pomogła: 2 razy
Wysłany: Sro 29 Lip, 2009 21:45   

Most jest rozbierany. Nazwałabym to wypadkiem przy pracy. Lokomotywa spadła i tyle z niej zostało :

P.S.
Czy zdjęcie "most 39" nie przedstawia czasem Torunia?

Zmiana rozmiarumost37.jpg
Plik ściągnięto 21211 raz(y) 48,9 KB

Ostatnio zmieniony przez Cayenka Sro 29 Lip, 2009 21:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
KrzysztofW 


Pomógł: 1 raz
Wysłany: Sro 29 Lip, 2009 22:01   

To nie parowóz spadł z mostu, a całe przęsło spadło, razem z parowozem :-(
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group