wtorek, 29 stycznia 2013

Nowości wydawnicze - S. Gouguenheim "Krzyżacy"


Nie tylko w Polsce, ale jak się okazuje także we Francji, wciąż silny jest, ukształtowany pod wpływem literatury Sienkiewicza oraz obrazów filmowych Forda czy Eisensteina, stereotyp Krzyżaków jako odwiecznych najeźdźców germańskich. Pod białym płaszczem z czarnym krzyżem  wielu wciąż jeszcze dostrzega jedynie chciwych agentów osadnictwa niemieckiego na Wschodzie, brutalnych i bezwzględnych ewangelizatorów czy drapieżnych sąsiadów.



Opierając się na bogatej literaturze i w wielu miejscach unikatowych, po raz pierwszy przytaczanych francuskich źródłach, Sylvain Gouguenheim misternie rozplątuje skomplikowane węzły romantycznych fantazji i błędnych, często krzywdzących interpretacji tworzących „czarną legendę Zakonu Niemieckiego”. Lektura „Krzyżaków” zabiera czytelnika w ekscytująca podróż od murów Akki, poprzez Sycylię, Siedmiogród i Prusy, na skutych lodem wodach jeziora Pejpus czy krwawych polach Grunwaldu kończąc. 
Z kart książki wyłania się prawdziwa saga o rycerzach zdobywcach, następnie kolonizatorach i zręcznych administratorach, aż do prawdziwych władców państwa zakonnego i wielkich budowniczych zamków, które do dziś budzą zachwyt i poruszają wyobraźnię.

Polski przekład tego wybitnego dzieła został dodatkowo wsparty niekwestionowanym autorytetem dwóch wybitnych, polskich badaczy – prof. Sławomira Jóźwiaka i dr Janusza Trupindy, którzy dokonali naukowej redakcji i uzupełnień polskiego tekstu. Jak zapewnił we wstępie sam autor „dzięki temu polski czytelnik otrzyma do swoich rąk książkę doskonalszą od pierwotnej wersji francuskiej”.
Serdecznie zapraszamy do lektury

wtorek, 15 stycznia 2013

Zimowe przemeblowanie

Krótko przed końcem 2012 roku zamknęliśmy dwie wystawy, od kilkunastu lat stale obecne w dormitoriach na Zamku Wysokim – galerię rzeźby średniowiecznej oraz ekspozycję prezentującą wystrój kościoła NMP. Wszystko to w związku z trwającymi przygotowaniami do budowy nowej wystawy rzeźby gotyckiej, w świeżej, nowoczesnej aranżacji, która już wkrótce zostanie otwarta. Tymczasem eksponaty z sypialni trafiły do magazynu, gdzie czekają na przegląd konserwatorski i oczyszczenie. Szkoda nam jednak było zamykać pod kluczem wszystkie rzeźby, dlatego kilka najcenniejszych zabytków z kolekcji przenieśliśmy do innych wnętrz, gdzie można je podziwiać przez kilka najbliższych miesięcy. Kto jest czujny i ma bystre oko z pewnością zauważy Chrystusa w Ogrójcu, hermę relikwiarzową czy figury świętych niewiast tam, gdzie dotychczas ich nie było...
Zdecydowanie najbardziej znaczącą zmianą jest pojawienie się ołtarza z Tenkit w kaplicy prywatnej wielkich mistrzów na Zamku Średnim. Ta, skomplikowana ze względu na gabaryty ołtarza, akcja trwała kilka dni – od demontażu figur wypełniających szafę tryptyku i zdjęcie z zawiasów skrzydeł ze św. Barbarą i św. Jakubem, przez przewiezienie wszystkich elementów do Pałacu, aż po wykonanie konstrukcji stabilizującej ołtarz i ponowne zmontowanie wszystkich części.
Całe przedsięwzięcie kosztowało sporo energii i zaangażowania kilkunastu osób, panowie z ekipy technicznej nadźwigali się nie lada, do tego duży mróz nie uprzyjemniał pracy, ale za to efekt... nie rozczaruje nawet najbardziej wymagających gości!






Warto w tym miejscu przypomnieć, że tryptyk Koronacji Najświętszej Marii Panny został ufundowany w 1504 roku przez Fryderyka Saskiego, przedostatniego wielkiego mistrza zakonu krzyżackiego w Prusach, do kaplicy św. Wojciecha w Tenkitach (Tenkitten) na Sambii, gdzie według tradycji miał ponieść męczeńską śmierć św. Wojciech. W XVII wieku kaplica została zniszczona, wobec czego retabulum przeniesiono do zamku w Lochstedt, gdzie przetrwało do 1870 roku. Wówczas zakupiło je Towarzystwo Starożytności „Prussia” w Królewcu. Po kolejnych piętnastu latach ołtarz sprzedano do zbiorów zamkowych w Malborku (1885). Wojnę retabulum przetrwało bez większych uszkodzeń. Niestety, krótko po zakończeniu działań wojennych w 1945 roku, padło ofiarą grabieży i niemal wszystkie jego części uległy rozproszeniu. Proces scalania i przywracania ponownej świetności zabytku trwał dwie dekady, od połowy lat 70. do roku 1996.
M.Cz.

poniedziałek, 29 października 2012

Anita Abeltina z Cesis o pobycie w Malborku

Dzisiaj trochę niecodziennie, mamy dla Państwa relację z pobytu w Malborku Anity Abeltiny z miasta Cesis na Łotwie, która odwiedziła zamek w ramach międzynarodowego programu Leonarda da Vinci. Anita spędziła w Malborku blisko dwa tygodnie -  poniżej dzieli się z nami swoimi wrażeniami:
 
"I do not like autumn. But Malbork meets me-, the guest- from not so far away Livonian Order Master residence in Latvia (Cesis), simply fantastically.
When, reaching the mighty castle walls, I was desperately searching where is the main entrance, the first thing I saw... was probably the Grand Master of the Teutonic Order himself on the horse!! Fantastic!

Once inside the castle courtyard, you see the castle in all its majesty. Here at last I felt myself as in a real castle ( as in films about knights: knights on the horses next to me). Completely surreal.

The first presentation of the Malbork castle – and autumn has disappeared. The day is warm and very, very sunny as in summer. I would like to say that not only the days were sunny but also all people I met and with whom I was acquainted. Especially, my kind guide and companion Marek Stokowski. Many thanks to him for such a heartfelt and truly interesting story! And indeed, I’d like fully to agree with his view that the main thing we take with us when leaving some place, are feelings and memories about people whom we have met.

The knowledge I have acquired here on the castle management, Castle Museum’s Conference Centre Karwan and   Malbork Welcome Centre operation is very valuable, but the greatest value of all, to my mind, are the newly acquired contacts, because I’d like in future that there would develop a closer link between the castles!" 
author: Anita Abeltina, Cesis, Latvia

poniedziałek, 23 lipca 2012

Anna Nowicka - recital gitarowy, 6 sierpnia 2012

Zamkowe Kameralia - Sala Siedmiofilarowa, godz. 18:00

Już 6 sierpnia, o godz. 18:00 zapraszamy pasjonatów muzyki klasycznej na kolejny koncert z cyklu "Zamkowe Kameralia " -  recital gitarowy w wykonaniu Anny Nowickiej.

 Anna Nowicka - ukończyła z wyróżnieniem szkołę muzyczną II st. przy Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie w klasie gitary mgr Dariusza Schmidta oraz studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie gitary prof. Jana Paterka i st.wykł. Emilii Majewskiej. W roku akademickim 2010/2011 odbyła roczne stypendium w Conservatorio di Santa Cecilia w Rzymie u boku Maestro Domenico Ascione, z którym zagrała w duecie wiele koncertów we Włoszech i w Polsce.

Jako solistka i kameralistka została wielokrotnie nagrodzona na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, a jej ostatni sukces to 3. miejsce w grupie solistów na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym „Premio Accademia” w czerwcu 2011 r. w Rzymie.

Pomimo młodego wieku, Anna Nowicka posiada duże doświadczenie sceniczne, grała solo i w różnych składach kameralnych (w gitarowym duecie, kwartecie i orkiestrze gitarowej, z fortepianem, skrzypcami i wokalem). W 2005 i 2007 r. wykonała z Orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej Suite Indiana argentińskiego kompozytora Jorge Cardoso.
Miała lekcje mistrzowskie z wybitnymi gitarzystami tj. Marcin Dylla, Łukasz Kuropaczewski, Tomasz Zawierucha, Krzysztof Pełech, Stela Miteva-Dinkova, Luciano Tortorelli, Davide Ficco, Haiki Matlik, Bernard Hebb, czy Reinbert Evers.
Anna Nowicka interesuje się też językami obcymi - w szczególności j. włoskim oraz lotnictwiem.


 
fot. archiwum zespołu

PROGRAM RECITALU

1. John Dowland - The Melancholy Galliard (ca.2 min.)
2. John Dowland - The Frog Galliard (ca.2 min.)
3. Jan Sebastian Bach - Preludium, Allemande,Courante z suity wiolonczelowej BWV 1008 (ca.12   min)
4. Vicente Asencio - Suite Valenciana (ca.10 min.)
5. Jan Edmund Jurkowski - Mazurek (ca.2 min.)
6. Augustin Barrios-Mangore - Un Sueño en la Floresta
7. Fryderyk Chopin -.Walc op. 64 nr 2 (ca. 3 min.)


Bilety w cenie 10,00 PLN do nabycia w kasie Muzeum Zamkowego w Malborku, Redakcji Gazety Malborskiej oraz w dniu koncertu przed wejściem do zamku.
Uczniowie szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich oraz emeryci i renciści powyżej 50. roku życia za okazaniem ważnej legitymacji upoważnieni są do 50% zniżki.
Dzieci do lat 7 mają wstęp bezpłatny.


Serdecznie zapraszamy!



wtorek, 26 czerwca 2012

Recital harfowy - Zamkowe Kameralia

9 lipca o godz. 18:00 Muzeum Zamkowe w Malborku i Malborskie Centrum KWADRAT zapraszają do Sali Koncertowej na Zamku Średnim na recital harfowy w wykonaniu: Julii Łopuszyńskiej (harfa) i Stanisława Łopuszyńskiego (fortepian). Recital jest częścią cyklu poniedziałkowych koncertów muzyki klasycznej i jazzowej pt. "Zamkowe Kameralia".


Julia Łopuszyńska


Julia Łopuszyńska urodziła się w Warszawie w 1995. Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 7 lat w klasie skrzypiec P. Prof. Anny Staniak oraz w klasie harfy P. Prof. Anny Sikorzak-Olek. Już od drugiej klasy jeździła na konkursy i była ich laureatką.
Kolejne lata nauki gry na obu instrumentach przynosiły nowe sukcesy, propozycje koncertów i zagranicznych wyjazdów.
W VI 2008 roku Julia grała podczas koncertu z okazji wręczenia nagród Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Zamku Królewskim w Warszawie z udziałem Ministra Kultury Bogdana Zdrojewskiego oraz obecnego Prezydenta R.P. Bronisława Komorowskiego.
A w lipcu wzięła udział w Światowym Kongresie Harfowym, prawykonując utwory wybitnego kompozytora Haralda Genzmera.
W kwietniu 2009 roku Julia została zaproszona do wzięcia udziału w Koncercie Młodych Artystów w Poznaniu, gdzie z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod przewodnictwem Pani Agnieszki Duczmal z powodzeniem wykonała koncert F. J. Haendla w tym czasie również jeździła na konkursy gdzie również udawało jej się dojść do finału lub zajmować miejsca.
Julia brała aktywny udział w licznych koncertach solowych i orkiestrowych, takich jak koncert z orkiestrą szkoły muzycznej, lub występ na festiwalu Chopin Open w Warszawie.
Już we wrześniu 2010 wraz z Sylwią Kostką zostały zaproszone do wzięcia udziału w koncercie „Nasza duma i przyszłość” gdzie zagrały z orkiestrą „ Romantica”. Pod koniec 2010 Julia pojechała na międzynarodowy konkurs w Seged na Węgrzech, gdzie była jego finalistką.
W tym czasie przygotowywała się do wielu koncertów szkolnych takich jak przegląd muzyków 2010. W międzyczasie Julia przygotowywała się do wielu koncertów i konkursów. Jednym z nich był Koncert charytatywny „Wiosna Na Harfy”. Był to jeden z takich koncertów którego dochody zostały przeznaczona na Fundację Anny Dymnej „Mimo Wszystko”. W Kwietniu pojechała na dwa konkursy, gdzie udało jej się zająć miejsca. Julia grała równie na deskach Teatru Opery Narodowej solo oraz z Zespołem Wiktorska Harp Open podczas Międzynarodowego Festiwalu Dni Muzyki.
Do tego czasu starała się grać i jeździć na jak najwięcej koncertów konkursów, by móc poznawać nowe techniki i oswajać się z piękną muzyczną harfową historią.



Julia Łopuszyńska


Stanisław Łopuszyński urodził się w Lille we Francji w 1993 r.
Od młodości rodzice kierowali go w kierunku muzycznym, najpierw w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla, a potem w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie, gdzie poświęcił swój czas na doszkalaniu swojego drugiego kierunku muzycznego – klawesynu w klasie prof. Lilianny Stawarz.
Jest laureatem konkursów kompozytorskich m.in. w Łodzi i w Katowicach. W 2011 r. został zaproszony na Mistrzowskie Kursy Muzyki Dawnej do Eisenstadu w Austrii, gdzie pracował nad materiałem klawesynowym z Markiem Toporowskim oraz znakomitą czeską klawesynistką Lucią Lajcakovą.
Również w 2011 roku założył zespół, w którym łączone są dźwięki muzyki jazzowej i rozrywkowej, i z którym również wiąże swoją przyszłość artystyczną.


Stanisław Łopuszyński


PROGRAM RECITALU:


Julia Łopuszyńska:
Impromptu Caprice - Gabriel Pierne
Etude de concerte - Marcel Tournier
Wariacje na temat Paganiniego
Sonata c - moll
Źródło
Tańce - Claude Debussy


Stanisław Łopuszyński:

Rondeaux, Caprocchio z Partity c-moll J. S. Bacha
Etiuda Pastorale Nikolai Kapustin




BILETY:

Bilety w cenie 10,00 PLN do nabycia w kasie Muzeum Zamkowego w Malborku, Redakcji Gazety Malborskiej oraz w dniu koncertu przed wejściem do zamku.
Uczniowie szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich oraz emeryci i renciści powyżej 50. roku życia za okazaniem ważnej legitymacji upoważnieni są do 50% zniżki.
Dzieci do lat 7 mają wstęp bezpłatny.

Serdecznie zapraszamy!