Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

Kolej w regionie - Gabel - zapomniany węzeł StKB

Kösternitz - Nie 25 Kwi, 2010 18:02
Temat postu: Gabel - zapomniany węzeł StKB
Informacje o historii linii kolejowej zaczerpnięto z artykułów " Słupska Kolej Powiatowa ( Stolper Kreisbahn ) " (1) i (2), autorstwa pana Romana Witkowskiego, zamieszczonych w Świecie Kolei nr.9/2005 oraz 11/2005.

Gabel po niemiecku oznacza widelec, rozwidlenie. Te drugie określenie byłoby właściwe dla stacji zlokalizowanej w szczerym polu, z dala od siedzib ludzkich. Stacja po roku 1945 już nigdy nie funkcjonowała i nie została jej nadana polska nazwa. W Bazie Kolejowej widnieje jako " Kępno Słupskie " od nazwy pobliskiej wioski, ale jest to wyłącznie radosna twórczość nazewnicza redaktorów tego portalu.
Linia wąskotorowa relacji Słupsk - Smołdzina (z odgałęzieniem Żelkowo - Dargoleza) rozpoczęła regularne przewozy w roku 1897. W roku 1902 przedłużono ją na odcinku Dargoleza - Cecenowo.Następną linię kolejową relacji Ustka - Dominek , styczną z linią wąskotorową w Dominku postanowiono wybudować już jako linię normalnotową.W wyniku dalszych kolejnych w czasie ustaleń postanowiono przekuć całą sieć kolei wąskotorowej na tor normalny, oraz wybudować nowy odcinek Komnino - Siecie jako normalnotorowy oraz przekuć odcinek Siecie - Smołdzino, likwidując przy tym niepotrzebny już odcinek Żelkowo - Siecie.
W wyniku tego przy torze wąskotorowym z Dominka do Karzcina wybudowano równolegle nasyp normalnotorowy, tworząc pomiędzy Dominkiem i Karzcinem nową stację o charakterze techniczym - Gabel.

Kösternitz - Nie 25 Kwi, 2010 18:11

Dalsze fotografie z pozostałości tej stacji.
Kösternitz - Nie 25 Kwi, 2010 18:25

Stacja wyposażona była w małą, betonową wieżę ciśnień, która z powodu nieprzydatności materiału z jakiego została zbudowana dla celów rozbiórkowych, ocalała do dnia dzisiejszego.
Kösternitz - Nie 25 Kwi, 2010 18:29

Wnętrze wieży - nic nie ocalało.
Linka - Nie 25 Kwi, 2010 22:51

Niesamowite zdjęcia. Cywilizacja obraca się w perzynę pod wpływem przyrody. A wieża ciśnień bardzo zbliżona formą i budulcem do malborskiej przy dworcu! :shock:
Kösternitz - Sro 28 Kwi, 2010 21:02

Od roku 1913 do 1921 pomiędzy Gabel i Dominkiem funkcjonowały dwa torowiska - normalno i wąskotorowe. Po torowisku normalnotorowym ( położonym po zachodniej stronie ) kursowały pociągi normalnotorowe relacji Ustka - Gabel ( do 1920 r.,od 1920 relacji Ustka - Słupsk ) i Gabel - Smołdzino. Pociągów bezpośrednich między Ustką a Słupskiem nie było.
Po torowisku wąskotorowym ( położonym po wschodniej stronie ) kursowały pociągi wąskotorowe relacji Cecenowo - Słupsk ( do 1920 r., od 1920 do 1921 relacji Cecenowo - Gabel ).
W tym okresie kolej normalnotorowa i wąskotorowa miała dwie stacje styczne Dominek i Gabel.

Na zdjęciach starotorze z Gabel do Dominka w kolejnych odcinkach. Na prawo starotorze wąskotorowe, po którym meandruje współczesna droga gruntowa, na lewo zarośnięte i słabo widoczne starotorze normalnotorowe.

Kösternitz - Wto 04 Maj, 2010 13:39

W roku 1921 rozpoczęto przekuwanie pozostałej części kolei wąskotorowej wiodącej do Dargolezy na normalnotorową. Jako pierwszy wybudowano nowy odcinek Gabel - Lękwica, likwidując jej dotychczasowy przebieg przez Dominek.

Na zdjęciach nasyp normalnotorowy wychodzący ze stacji Gabel do przystanku Lękwica .


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group