Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

Elbląg i okolice - Elbląg - statki, stateczki, łodzie, barki itp.

daroelbing - Wto 19 Sty, 2010 09:36
Temat postu: Elbląg - statki, stateczki, łodzie, barki itp.
Witam.
Może wiecie jaki to jest typ łodzi ta z dwoma okienkami na rufie. Dośc popularna w tamtych czasach na wielu fotkach jest obecna.
Jest wersja 1 masztowa i dwumasztowa. Ta z jednym masztem mnie najbardziej interesuje.
Gdzie można zobaczyć replikę. Bądz opracowanie na ten temat.
Znalazłem opracowanie Barkasy, fotkę kureny, żakówki itp. ale ciagle to nie ten typ?
Piękna rufa i gdzieś jeszcze widziałem boczne miecze do tego typu ale nie wiem czy napewno nie myle to z innymi jednostkami.

kolekcjoner - Wto 19 Sty, 2010 19:58

Ten statek to loma. jest to żaglowiec kabotażowy pływający po wodach przybrzeżnych Bałtyku, ale i Morza Północnego, także po Zalewie Wiślanym czy Nogacie. Były to jednostki 1 - 3 masztowe z ożaglowaniem gaflowym, za rufą ciągnęły one łódź do komunikacji z brzegiem. Bardzo popularne. Płaskie dno pozwalało podchodzić blisko do brzegu w miejscach gdzie nie było urządzeń przeładowczych. Żadna taka jednostka nie zachowała się. Elementy lomy eksponowane są w muzeum w Kątach Rybackich.
daroelbing - Sro 20 Sty, 2010 00:36

Dzięki wielkie "lomy" tej nazwy brakowało.
I klucząc wśród wysepek w sieci wyszperałem opisy i fotki.

"...Lomy budowane były od około 1870 na całym wybrzeżu Zalewu. Miały tylko jeden maszt. Około roku 1900 cieśla okrętowy Modersitzki w Tolkmicku budował także większe lomy, tak zwane frachtowe, z dwoma masztami..."
...Lomy były statkami specyficznymi dla Prus Wschodnich. Wykorzystywano je w różnych celach, od transportu po stawianie sieci. Kadłuby o poszyciu listwowym, były wykonywane z drewna dębowego...

Galeas to loma z dwoma masztami.
Długość całkowita: 20,35 m.
Szerokość: 6,76 m.

Robin Hood - Sro 20 Sty, 2010 11:23

Można znaleźć dosyć dużo ciekawych informacji na ten temat. Lomy z Tolkmicka – z takimi określeniami najczęściej się spotkałem. Nie sądzę jednak by tylko w Tolkmicku były budowane. Może jednak zakład szkutniczy założony przez Gottfrieda Modersitzki i później prowadzony przez syna Heinricha. miał na swoim koncie najwięcej zbudowanych jednostek tego typu. Stocznia Modersitzki działa do dzisiaj lecz niestety już nie w Tolkmicku a w Maasholm. Teraz znana jako Bootswerft Modersitzki, której właścicielami są Anna i Lotte Hedda Modersitzki nadal produkuje łodzie, jachty i kutry z tradycyjnych materiałów i w sposób będący wynikiem doświadczeń czterech pokoleń tej rodziny. Zdjęcia tego miasteczka przywodzą na myśl przedwojenne Tolkmicko. Wiele podobieństw, położenie nad Zalewem połączonym z Bałtykiem, stara przedwojenna stocznia produkująca kutry rybackie prawdopodobnie skłoniły do osiedlenia szkutnika Heinricha z Tolkmicka wraz z synami Erichem i Wernerem. Historia i zdjęcia współcześnie wykonywanych w tej stoczni kutrów i jachtów na stronie: http://www.bootswerft-modersitzki.de/index2.html
Oglądając zdjęcia jestem pewien, że zbudowanie repliki lomy nie sprawiłoby im najmniejszej trudności.
Jako ciekawostka – Modersitzki w Tolkmicku oprócz kutrów i żaglowych frachtowców budował również łodzie dla marynarki wojennej, m.in. dwie ciężkie łodzie szturmowe (Sturmboot 42) oznaczone numerami 1094 i 1095.

Inne informacje historyczne oraz modele lomy na stronach:
http://www.elblag-moje-miasto.pl/Tolkmicko.htm
http://www.tolkemit-online.de/lommen.htm
http://www.arbeitskreis-h...ard/richard.htm
http://westpreussen.we.fu...1/tolkemit1.htm

Ciekawym źródłem informacji może być również ta książka:
http://books.google.pl/bo...page&q=&f=false
Niestety na polskim rynku wydawniczym nieobecna.

P.S.daroelbing - zamieszczając fotografie i informacje zaczerpnięte z innych stron do dobrego zwyczaju (i obowiązku) należy podanie źródła :-)

kolekcjoner - Sro 20 Sty, 2010 21:43

W uzupełnieniu poprzedniego postu - mam w kolekcji kilkadziesiąt, może nawet ponad 100 widokówek z lomami. Poniżej wykaz (w nawiasach ilość masztów) miejscowości. Hamburg (2), Goleniów (2), Szczecin (2), Świnoujście (1, 3), Kamień pomorski (2), Kołobrzeg (2), Darłówko (2, 3), Hel (2), Gdańsk (2), Nowy Port (2), Elbląg (1, 2), Tolkmicko (1, 2), Frombork (2), Braniewo (1), Tylża (2), Pilawa (2), Królewiec (2), ale i Wiborg w Szwecji (2).
I jeszcze jedna uwaga - wyróżnikiem lom wśród innych jednostek żaglowych jest ster burtowy. Taki ster eksponowany jest w Muzeum Żeglugi w Kątach Rybackich.

Robin Hood - Czw 21 Sty, 2010 22:53

kolekcjoner napisał/a:
...I jeszcze jedna uwaga - wyróżnikiem lom wśród innych jednostek żaglowych jest ster burtowy. Taki ster eksponowany jest w Muzeum Żeglugi w Kątach Rybackich...


Nie jestem żeglarzem ani szkutnikiem ale wg mnie lomy mają klasyczny ster rufowy mocowany do pawęży. Na niektórych zdjęciach widać szczegóły zawiasowego połączenia płetwy steru oraz rumpel umieszczony centralnie na rufie powyżej pokładu. Według różnych źródeł ster burtowy mocowany był najczęściej w jarzmie na prawej burcie (charakterystyczny dla nefów i knar). W niektórych łodziach był też łączony z krótkim rumplem. Dobrze to jest widoczne m.in. na zdjęciach łodzi "Welet" stanowiącej replikę wzorowaną na słowiańskiej łodzi znalezionej w Gdańsku Oruni.

Natomiast to co jest widoczne po obydwu bokach każdej lomy, to miecze.
To jednak też nie jest wyróżnikiem lom wśród innych jednostek pływających pod żaglami. Pływające m.in. w dawnych czasach na Odrze i Zalewie Szczecińskim drewniane żaglowe barki tzw. Oderkahn były również wyposażane w boczne miecze zapobiegające dryfowi. Holenderskie tjalki budowane w tym samym czasie co lomy też były wyposażone w boczne miecze. Pływające do dzisiaj po Tamizie drewniane żaglowe barki np. „Cabby” - zbudowana jako ostatnia drewniana w stoczni Rochester w 1928r. czy też największa z drewnianych barek „Hydrogen” zbudowana w 1906r. lub najstarsze jeszcze pływające po Tamizie „Victor” i „Kitty” z 1895r. również są wyposażone w boczne miecze.

daroelbing - Pią 22 Sty, 2010 17:26

Dzieki Robin Hood za linki i pouczenie poczytałem poogladałem rzeczywiście drewniane jednostki wychodzace ze stoczni Bootswerft Modersitzki maja budowa kadłuba troche podobnych cech do tych starych lom. Tradycja widac istniej i sie opłaca.
Z tego samego tematu ale inny wątek BARKI.
Jadac słuzbowo na Mierzeje Wiślana zabrałem z Rybiny na stopa dziadka myśle bedzie dziadzio marzł a mnie nie ubedzie. Zagadałem ze zarasta Wisła Królewiecka nic nie pływa tylko kajaki a nawet i tych mało. Bardzo Starszy Pan sie rozkręcił i zaczą opowiadać ze po wojnie to jego ojciec, potem i on pływał takimi nieduzymi barkami wozili wszystko od buraków do zboza, świnie i piach no co tylko sie dało. Potem jak przyszła mechanizacja to wszystko upadło. Dużo sie nie dowiedziałem wysiadał w Sztutowie. Ale mówił panie wtedy to był ruch na wodzie. Slady przystani - wnęki w torach wodnych itp. jeszcze widoczne. Ale po barkach ani śladu.
Znalazłem w sieci jedynie : Pchacze, barki, pasażerki.....Żegluga szuwarowo-bagienna ;-)
http://www.zegluga.info/thumbnails.php?album=24
I tam ciekawostke ze Świetą pływano aż do Nowego Stawu na peweno i dalej alllle dzis to raczej nie możliwe Jedna ekipa z Ega próbowała i nie dała rady ze wzgl na zabagnienie.
Myśle ze mniejsze jednostki tez były, może coś posiadasz i jeszcze mógłbys wrzucić na stronę.

Dzieki Wielkie.

kolekcjoner - Pią 22 Sty, 2010 20:16

Robin Hood napisał/a:
Natomiast to co jest widoczne po obydwu bokach każdej lomy, to miecze.

W muzeum w Kątach Rybackich jest model lomy, tam też można zobaczyć ten kontrowersyjny przedmiot - ster lub miecz - w oryginale. I porozmawiać ze specjalistą w tym zakresie. Z tego co udało mi się przed laty usłyszeć to niekiedy, ale rzadko, lomy miewały ster rufowy. Związane to było by może z przebudowami, ale jednostki wielomasztowe, pływające po otwartych akwenach morskich, sterowniejsze były zapewne ze sterem rufowym. I taki ster widoczny jest na materiale ikonograficznym. Natomiast te do żeglugi przybrzeżnej miały stery burtowe. To też widzimy na ikonografii. To co widać na zdjęciach nie jest mieczem.
I jeszcze jedno - barki rzeczne z XIX wieku na zdjęciach często przypominają lomy. Mają podobna rufę, maszt - ale jest on składany, w odróżnieniu od tego na lomie, zawsze mają ster rufowy - w dwu typach, w zależności od kształtu rufy. A ta jednostka z youtube to raczej na pewno barka a nie loma.

And102 - Sob 23 Sty, 2010 13:17

Zdjęcia kiedyś wystawione na aukcji Ebay..
kolekcjoner - Sob 23 Sty, 2010 20:23

Jeszcze w temacie - rufa XIX wiecznej drewnianej, lomopodobnej barki ze złożonym masztem o żaglu rozprzowym (jak na barce z Grudziądza powyżej) oraz dziób barki o poszyciu metalowym (taka ponad 110-letnia stoi dzisiaj przy nabrzeżu w Malborku jako restauracja).
daroelbing - Pon 25 Sty, 2010 10:29

Czyli ta z Yotuba to bedzie bardziej barka lomopodobna ciekawe ze kadłub widac bardziej V kształtny. A lomy te na Zalew Wiślany to takie płaskie dno, kadłub jak kołyska. Na Żuławach też chyba lepsze byłyby płaskodenne.
A to fot powyżej 2005-09-02-006B.jpg to Elbląg Wyspa Spichrzów a która to barka z Grudziadza? Jedna jednostka ma na burcie Elbing a druga nie widoczne.

kolekcjoner - Pon 25 Sty, 2010 15:27

Barka z Grudziądza jest na tej ilustracji "barka1.JPG
barka żaglowa na Wiśle w Grudziądzu"

Hagedorn - Pon 03 Maj, 2010 11:48

współczesne "pływadła" na rzece Elbląg...
daroelbing - Nie 30 Maj, 2010 19:15
Temat postu: Lomy
Fajny filmik "Lomy i galeasy z Tolkmicka" opowiada Ks.dr Andrzej Kilanowski
ciekawie nawet wodowanie sie trafiło czego wcześniej nie widziałem :-)
http://www.tv.elblag.pl/play/1374/

daroelbing - Czw 16 Lut, 2012 20:53
Temat postu: Drewniana barka
Drewniana barka w produkcji albo w remoncie poszycia i na wodzie na obecnym Kanale Elbląskim
Dohler - Czw 16 Lut, 2012 21:52

Elbląg - Targ Rybny
Hagedorn - Pią 04 Sty, 2013 11:24

pocztówka z eBay...
Hagedorn - Czw 05 Wrz, 2013 18:37

kilka starych pocztówek z Allegro...
daroelbing - Czw 28 Lis, 2013 17:59
Temat postu: Barka na kursie do Elblaga
Ciekawy film na YouTube lub na stronie wyświetlanej w pasku na filmie.
Elbing Oberland Canal, 1930's Film 1930
Barka transportująca drewno. Rejs sfilmowany w ciekawym skrócie kanałem przez pochylnie i jezioro Druzno do Elbląga. Barka bez silnika ale "idzie" jak nie na żaglach to na "pych" długimi drągami a nawet przez burłaczenie.I to w pełnym załadunku. Szacunek ciężki kawał chleba mieli.
Kilka PrtSc. z filmu.

daroelbing - Nie 06 Kwi, 2014 19:11
Temat postu: Statek
...To jest „Kaczor”, statek wybudowany w latach 30. w Prusach Wschodnich. Prawdopodobnie pływał najpierw po Kanale Elbląskim, później miał jakąś wojenną przygodę, po której zachował stanowisko dla karabinu maszynowego. W końcu trafił na Wisłę i w Toruniu najpierw pływał, potem rdzewiał, a teraz jest restaurowany..." źródło: http://szymon-spandowski....rt-zimowy.html.

Ciekawe jak wygląda obecnie jednostka po restauracji. A może ktoś ma foto z okresu 30-45r.

daroelbing - Czw 10 Lip, 2014 20:03
Temat postu: Motorówka Kaczor
Stateczek wyremontowany przez RZGW . Zaprezentowany na pikniku w Toruniu.
http://www.rzgw.gda.pl/?m...&path=2,12,759.
Dwie fotografie z w/w strony, trzecia aktualna z wizyty w Porcie Zimowym 06.07.2014r.

daroelbing - Wto 11 Sie, 2020 08:33
Temat postu: Holownik DANEK
Wyszperane z sieci :
“Danek” poniemiecki mały holownik motorowy przekazany szkole przez elbląski “Zamech” w 1970 r.
Czyli "mieszał wodę" w naszych szuwarach :kciuki:
Realizowano na nim zajęcia praktyczne - naukę manewrowości.
Szybko zrezygnowano z jego eksploatacji - z braku środków na odnowienie klasy.
Przebudowany na statek wycieczkowy pływa obecnie na jez. Poraj k/Częstochowy
źródło http://www.statekdomem.fo...-statki-szkolne

daroelbing - Sro 11 Lis, 2020 18:55
Temat postu: Holownik DANEK
Zebrane z sieci:
Ma długą historię. Przed drugą wojną światową pływał w Elblągu.
Tak o jego powojennej odbudowie informował Elbląski Głos Wybrzeża z 4 października 1955 r.:
Cytat: Zadania Stoczni Rzecznej w Elblągu ostatnio znacznie wzrosły.
W październiku zostanie oddany do eksploatacji dla „Zamechu” holownik „Danek”.
Wkrótce potem nastąpi wodowanie holownika „Okoń” dla Żeglugi.
Holownik ten otrzymuje nowe wyposażenie wnętrz. 1 listopada zjedzie z pochylni Stoczni Rzecznej lodołamacz „Ryś”, który przechodzi obecnie swój doroczny remont.

Huta Częstochowa kupiła i sprowadziła statek do Poraja w 1987 roku za 10 milionów ówczesnych złotych.
"Danek" zabierał na pokład 50 pasażerów.
Od końca lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, do 2006 roku atrakcją zalewu w Poraju były rejsy statkiem wycieczkowym Danek. W pierwszy rejs, po porajskim zalewie statek wyruszył w 1991 roku.

https://myszkow.naszemiasto.pl/poraj-po-kilku-latach-cumowania-ampampquotdanekampampquot/ar/c8-6517611
oraz Wolne Forum Gdańsk

daroelbing - Sro 11 Lis, 2020 19:04
Temat postu: Holownik DANEK
W 2006 roku statek kupiła gmina Janikowo, pod Inowrocławiem, za 32,6 tys. zł.
Do transportu odcięto pierwotną wysoką sterówkę.
Staruszek przeszedł gruntowny remont. Wykonano nową niższa sterówkę równą z tyną częścią nadbudówki
Z ciężkiego holownika zmienił się w szykowny statek wycieczkowy.
10 lipca 2007 Statek wycieczkowy "Janek" wypłynął z przystani w Janikowie w swój dziewiczy rejs po Jeziorze Pakoskim.
Z dawnych lat pozostał solidny, stalowy, nitowany kadłub. Poza tym zainstalowano nową nadbudówkę, pokład z ławkami. Pod pokładem znalazło się miejsce na kawiarenkę.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group