Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

Kolej w regionie - Lipusz - stacja kolejowa

Kösternitz - Nie 06 Wrz, 2009 18:04
Temat postu: Lipusz - stacja kolejowa
Uroczyste otwarcie stacji w Lipuszu odbyło się 15 lipca 1900. Początkowo do stacji docierała tylko linia z Kościerzyny. Lipusz od początku był projektowany i budowany jako lokalny węzeł kolejowy, w którym krzyżowały się linie łączące trzy miasta powiatowe: Kościerzynę, Chojnice i Bytów. Dodatkowo w Lupuszu miała stacjonować drużyna manewrowa, która łączyła i dzieliła pociągi relacji łączonych. W 1901 roku otwarto linię do Bytowa a dnia 1 lipca 1902, po otwarciu linii do Chojnic, Lipusz stał się węzłem kolejowym. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości linia Lipusz-Bytów (obecnie Lipusz-Korzybie) została przecięta granicą polsko-niemiecką tuż przed stacją Róg. Lipusz znajdował się wówczas po stronie polskiej. W czerwcu 1920 roku linia została rozebrana aż do granicy, a stacja przestała spełniać funkcję węzła. W roku 1939, już po rozpoczęciu wojny, Niemcy odbudowali brakujący fragment linii.
1945-1989
Po II wojnie światowej Linia Lipusz- Korzybie w całości znalazła się po stronie polskiej. Przez cały okres PRL Lipusz był węzeł kolejowym obsługującym lokalne pociągi osobowe oraz pociągi towarowe. W latach 60. składano i rozkładano tu pociągi kursujące na trasie Kościerzyna-Bytów/Chojnice.
po 1990
W rozkładzie jazdy z 1990/92 przez Lipusz przejeżdżało 6 par pociągów Kościerzyna - Chojnice w tym jedna para w relacji wydłużonej aż do Gdyni Głównej, para pociągów Lipusz - Kościerzyna i Lipusz - Chojnice oraz 4 pary pociągów Lipusz - Bytów. W następnym rozkładzie 92/93 zmniejszono o 1 liczbę par pociągów Kościerzyna - Chojnice jednakże przedłożono jeszcze jedną do Gdyni, liczba pociągów do Bytowa się nie zmieniła, jednakże był to ostatni rozkład w którym występowały pociągi na tej trasie. W 1993 roku w czasie fali likwidacji lokalnych linii kolejowych zlikwidowano połączenie Bytów-Kościerzyna, od tej pory przy tabeli 381b występuje notatka Ruch pociągów wstrzymany do odwołania, która utrzymuje się aż do rozkładu 96/97. Od tej pory przez Lipusz przejeżdżają jedynie pociągi relacji Kościerzyna-Chojnic . Ze względu na bardzo słaby stan torowiska planowano również fizyczną likwidację linii do Bytowa, jednakże po interwencji samorządowców z gminy Bytów i przekazaniu linii w użytkowanie spółce Pol-Miedź Trans z Lubina zachowano ją przynajmniej dla ruchu towarowego.
Info - Wikipedia.

Na zdjęciu posterunek odgałęźny Lipusz R31,umożliwiający wraz z posterunkiem Lipusz R32 bezpośrednią
komunikację w relacji Kościerzyna - Bytów oraz fragment przejazdu drogi lokalnej Lipusz - Sulęczyno.

Kösternitz - Nie 06 Wrz, 2009 18:07

Droga na dworzec i stojące przy nim domy mieszkalne pracowników kolei.
Kösternitz - Nie 06 Wrz, 2009 18:13

Budynek dworca.
Kösternitz - Nie 06 Wrz, 2009 18:15

Perony.
Kösternitz - Nie 06 Wrz, 2009 18:25

Drzwi wejściowe, wnętrze budynku i toalety dworcowe.
Kösternitz - Nie 06 Wrz, 2009 18:29

Place ładunkowe i znajdujący się przy nich budynek, prawdopodobnie dawny magazyn i ekspedycja towarowa.
Kösternitz - Nie 06 Wrz, 2009 18:33

Lokomotywownia i wieża wodna.
Kösternitz - Nie 06 Wrz, 2009 18:37

Pozostałe widoki z terenu stacji.
Hamburger - Sro 09 Wrz, 2009 11:18

Warto jeszcze dodać że niewiele brakowało, by stacja w Lipuszu sto lat temu stała się węzłem 4-ro kierunkowym. Otóż w 1907 r. powstały plany budowy linii Pomysk Wielki - Sulęczyno - Sierakowice, które miejscowy samorząd chciał uzupełnić przez budowę odcinka Lipusz - Sulęczyno. Niestety, sprzeciwił się temu minister robót publicznych w Berlinie, uznając ten 18 km odcinek (biegnący przez las) za mało rentowny i wniosek odrzucił.

W okresie międzywojennym pozostawiono trójkąt który służył do obracania lokomotyw. Wtedy przez stację w Lipuszu przejeżdżały bezpośrednie pociągi m.in. relacji Gniezno - Nakło n/Not.- Chojnice - Kościerzyna - Skarszewy - Smętowo/Kartuzy - Gdynia.

Po wojnie przez kilka lat można było bez przesiadek dojechać m.in. do Tczewa, a póżniej przez wiele lat (od 1961 r.) Lipusz był interesującą stacją, gdzie wczesnym rankiem łączono dwa składy pociągów pasażerskich (Chojnice - Lipusz - Kościerzyna - Gdynia i Bytów - Lipusz - Kościerzyna - Gdynia), prowadzone wagonami motorowymi SN61. Wieczorem, po przybyciu pociągu z Gdyni, analogicznie odbywało się dzielenie składu i po kilku minutach ze stacji odjeżdżały dwa pociągi motorowe - jeden do Chojnic, drugi do Bytowa. Tak więc przez kilka dziesięcioleci Bytów posiadał bezpośrednie połączenie z Gdynią.
Dodać jeszcze trzeba że kilka lat temu były już "zamachy" na ruch pasażerski Chojnice - Kościerzyna. Obecnie kilka razy dziennie linię przemierza autobus szynowy.

Hamburger - Sro 09 Wrz, 2009 12:07

Parę pamiątkowych fotek sprzed 11 lat.
Hamburger - Sro 09 Wrz, 2009 12:09

I dwie fotografie sprzed 10 lat.
Hamburger - Czw 10 Wrz, 2009 15:19

Sprawdziłem w starych rozkładach jazdy - pociągi bezpośrednie Gdynia - Bytów - Gdynia kursowały tylko do 1974 r. Tak więc ten komfort nie trwał tak długo jak pierwotnie sądziłem....
Kösternitz - Nie 06 Lut, 2011 21:59

Pocztówka z obiegu 1912 roku.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group