Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

Historia kolei - ogólnie - Wagon osobowy 3 - osiowy serii Cy nr 13001

Kösternitz - Sob 20 Cze, 2009 18:15
Temat postu: Wagon osobowy 3 - osiowy serii Cy nr 13001
Wytwórca - WUMAG Görlitz ( Zgorzelec )
Rok : 1908

Charakterystyka wagonu :
Prędkość dopuszczalna - 40 km/h.
Długość - 11 m.
Masa - 19,9 T.
Rozstaw osi - 7,5 m.
Konstrukcja pudła - drewniana, poszycie - blachy stalowe.
Podwozie - stalowe,nitowane.
Hamulec - powietrzny systemu Kkp.
Łożyska - ślizgowe.
Oświetlenia - elektryczne.
Ogrzewanie - parowe wysokoprężne.
Wnętrze - 6-cio przedziałowy z bocznymi wejściami.

Info - tabliczka informacyjna w skansenie w Kościerzynie.

Kösternitz - Sob 20 Cze, 2009 18:18

Wnętrze wagonu. Wagon niestety był zamknięty i zdjęcia robione były przez niezbyt czystą szybę.
Kumak56 - Sob 20 Cze, 2009 23:53

Kösternitz napisał/a:
Wnętrze wagonu

Ciekawostka dla młodszych forumowiczów: konstrukcja wnętrza wagonu nie pozwalała skontrolować konduktorowi wszystkich pasażerów w całym wagonie.Zeby tego dokonać, musiał podczas jazdy przechodzić po długim stopniu do następnego przedziału ( dlatego jest tak dużo uchwytów wzdłóż pudła ). Taką czynność znam z autopsji. Apropos oświetlenia - pierwotnie było gazowe.

lukazs - Nie 21 Cze, 2009 01:06

Należy też dodać że takie przechodzenie odbywało się przy stosunkowo malych prędkościach - więc nie było ryzyka zdmuchnięcia. Przy prędkości powyżej 80 niemożliwe byłoby otwieranie i zamykanie drzwi.
Milek - Nie 21 Cze, 2009 09:31

lukazs napisał/a:
powyżej 80

Wąskotorówka mogła tyle osiągnąć ? Chyba, że z górki. Ponad 20 lat jeździłem i wątpie żeby max. prędkość doszła do 60.

lukazs - Nie 21 Cze, 2009 12:28

W Polsce maks dla wąskotorówek to 40. Ale wagony tzw. boczniaki były stosowane również na normalnym torze.
Kumak56 - Nie 21 Cze, 2009 14:47

Milek45 napisał/a:
Wąskotorówka mogła tyle osiągnąć ?

Przedstawiony tutaj wagon jest taborem normalnotorowym.

Kösternitz - Nie 21 Cze, 2009 17:16

Sam mam wątpliwości co do prędkości maksymalnej 40 km/h, podanej na opisie w skansenie.
Prawdopodobnie była to prędkość z jaką wagon mógł jeździć w ostatnim okresie eksploatacji.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group