Marienburg.pl
Nasze Miasto, Nasza Pasja...

Tczew i okolice - Tczew - architektura mostu

kolekcjoner - Nie 11 Maj, 2008 22:54
Temat postu: Tczew - architektura mostu
To unikalny zabytek techniki - nie tylko na skalę Polski - także Europy. Jedna z najstarszych tego typu konstrukcji na świecie. Wrzućmy tu swoje refleksje - jakiekolwiek - na temat tego obiektu.
Otwarty w 1857 roku, budowany - jak się nie mylę od 1849.

Kuglow - Nie 11 Maj, 2008 22:59

Rewelacja!!!Pierwszy raz widzę ten most,że tak powiem,od środka. :mrgreen:
karVVan - Nie 11 Maj, 2008 23:10

Strasznie waski,mijanie to zawsze adrenalina :mrgreen:
konto_usunięte - Nie 11 Maj, 2008 23:12

podczas wycieczki na wystawę filatelistyczną nakręciłem klipa przejazd przez most podeślę adminowi niech wszyscy nacieszą oczy
konto_usunięte - Nie 11 Maj, 2008 23:32

spóźniłem sie o 2 minuty niech ktoś scali te posty kilka klatek z filmu
kolekcjoner - Nie 11 Maj, 2008 23:34

Kuglow napisał/a:
Rewelacja!!!Pierwszy raz widzę ten most,że tak powiem,od środka. :mrgreen:

Towarzyszu Kuglow - a czyje to wycieraczki :mrgreen: :hahaha: :mrgreen:

Kuglow - Pon 12 Maj, 2008 00:04

kolekcjoner napisał/a:
a czyje to wycieraczki
Nie mam pojęcia.
kolekcjoner - Pon 12 Maj, 2008 00:07

Kuglow napisał/a:
kolekcjoner napisał/a:
a czyje to wycieraczki
Nie mam pojęcia.

Towarzyszu Kuglow - jakbyście wczoraj u mnie byli i rzeczoną publikacje o umundurowaniu wojsk III Rzeszy obejrzeli - tobyście wiedzieli :hahaha: a tak to ... nie będę się wyrażał....

mariquita - Pon 12 Maj, 2008 17:30

...a ja zawsze jak po nim przejeżdżam, to mam wrażenie,że się rozsypie... :shock:
konto_usunięte - Pon 12 Maj, 2008 18:22

Ja mam lekką słabość do wysokich krawężników w wąskich partiach mostu przy większych prędkościach ;-)
Zoppoter - Pon 12 Maj, 2008 19:11

Co tu można powiedzieć. Nędzne resztki oryginalnego mostu uzupełnione przęsłami bodaj czterech innych typów, o różnej długości i szerokości. Wszystko przez kilkadziesiąt lat polskiego panowania zaniedbane do tego stopnia, że na pewien czas most trzeba było, a po "remoncie" dopuszczono na nim ruch tylko aut osobowych i dostawczych.
konto_usunięte - Pon 12 Maj, 2008 22:53

mariquita napisał/a:
to mam wrażenie,że
wrzuć filmik niech inni poczują... :mrgreen:
konto_usunięte - Wto 13 Maj, 2008 06:49

napioo napisał/a:
wrzuć filmik


Oto i on:

http://www.marienburg.pl/...p?p=43804#43804

Gdańszczanka - Wto 13 Maj, 2008 18:04
Temat postu: most...
Bez względu na to, jaki jest - Most jest wyjątkowy! Szkoda tylko, że stale brak pieniędzy na jego renowację... A o jego wyjątkowości więcej wiedzą goście z zagranicy niż tzw. służby odpowiedzialne za restaurację tego wyjątkowego zabytku!
Hagedorn - Nie 18 Maj, 2008 22:05

parę starych pocztówek z Allegro...
StormChaser - Wto 20 Maj, 2008 21:29

Kilka dzisiejszych ujęć
StormChaser - Wto 20 Maj, 2008 21:46

Wieża mostowa
StormChaser - Wto 20 Maj, 2008 22:06

Ślady po tymczasowej konstrukcji z II WŚ
Linka - Wto 20 Maj, 2008 22:11

Ekstra fotki :ok: Byłeś może na szczycie wieży? :-)
Bartosz - Wto 20 Maj, 2008 22:13

Linka napisał/a:
Ekstra fotki Byłeś może na szczycie wieży?


Wątpię żeby był na szczycie, na fotce 20080520_112546.JPG widać brak barierki.

StormChaser - Wto 20 Maj, 2008 22:15

Bartosz napisał/a:
widać brak barierki
brak barierki to nic, brak schodów to jednak przeszkoda alpinista nie jestem, sprzetu nie posiadam :mrgreen:
rob3rt - Wto 20 Maj, 2008 22:17

Bartosz napisał/a:
widać brak barierki.
a w czym to przeszkadza? :-P


musze sie kiedyś tam wybrać w pobliże mostu, zawsze tylko z okien pociągu :-(

Linka - Wto 20 Maj, 2008 22:35

rob3rt napisał/a:
a w czym to przeszkadza?


Feuchtwangen napisał/a:
brak barierki to nic, brak schodów to jednak przeszkoda

Chyba, że brak schodów też nie jest przeszkodą :hahaha:

Kuglow - Sro 21 Maj, 2008 00:30

Nigdy nie widziałem tych mostów z takiej perspektywy!!Fotki są super!! :mrgreen: :ok:
Milek - Pią 30 Maj, 2008 20:37

foto: www.biegemann.eu/Kinder-undJugendzeit.htm
1945 rok.

konto_usunięte - Sob 31 Maj, 2008 23:44

trochę z góry
francula - Nie 01 Cze, 2008 22:18

Z wczorajszej wycieczki.
francula - Nie 01 Cze, 2008 22:19

c.d.
konto_usunięte - Nie 01 Cze, 2008 23:03

napis na konstrukcji poskładany z 3 fotek jest napisany w jednej linii i rany II WŚ z drugiej strony
Hagedorn - Pią 06 Cze, 2008 13:10

tczewskie mosty wysadzone w 1939 roku przez polskich saperów - zdjęcie z albumu na Allegro.
Milek - Sro 18 Cze, 2008 20:52

Kilka ujęć mostu w Tczewie
foto : www.ak-ansichtskarten.de

Milek - Sob 21 Cze, 2008 16:44

Kilka ciekawszych fotek mostu w Tczewie
więcej na: www.kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/spis.htm

Kumkacz1 - Czw 10 Lip, 2008 16:40
Temat postu: Znalezione w sieci
http://ww1.dfv.pl/gallery/best?g2_itemId=478741
Linka - Czw 10 Lip, 2008 21:32

A tu parę historycznych napisów - po kroju pisma widać, że być może nawet przedwojennych:
konto_usunięte - Sob 12 Lip, 2008 19:29

...
kolekcjoner - Czw 17 Lip, 2008 00:33

z minionej niedzieli ...
mefistofeles - Pią 15 Sie, 2008 21:37

Mam pytanie o most obecny kolejowy. Co się stało z oryginalnymi przęsłami (z tym charakterystycznym jajem)? Wydaje mi się, że część przetrwałą wysadzenie.

Skąd też wzieto przesła obecnego mostu. Sądzac po konstrukcji są mocno przedwojenne, więc podejrzewam, że wzieto je z jakiegoś innego mostu - jakiego?


A aportem w ramach przywitania kilka zdjęć sprzed tygodnia i link do tekstu:





http://mefistofeles.salon24.pl/88763,index.html

feyg - Sob 16 Sie, 2008 17:54

mefistofeles napisał/a:
Mam pytanie o most obecny kolejowy. Co się stało z oryginalnymi przęsłami (z tym charakterystycznym jajem)? Wydaje mi się, że część przetrwałą wysadzenie.

Soczewkowe przęsła mostu kolejowego częściowo przetrwały wysadzenie w 1939 roku, ale nie przetrwały ponownego wysadzenia w 1945 roku. Generalnie okazały się o wiele mniej sztywne od przęseł starego mostu - po wysadzeniu filarów zamieniały się w kłębowisko stali, gdy tamte tylko się łamały!

mefistofeles napisał/a:
Skąd też wzięto przęsła obecnego mostu. Sądząc po konstrukcji są mocno przedwojenne, więc podejrzewam, że wzięto je z jakiegoś innego mostu - jakiego?

Tu się mylisz - przęsła paraboliczne są stosunkowo "młode" i pochodzą z przełomu lat 50-60-tych XX w. Wyjątkiem jest drugie (licząc od Tczewa) przęsło o odmiennej konstrukcji - jest pamiątką po niemieckiej odbudowie ukończonej w roku 1940.

Hagedorn - Wto 26 Sie, 2008 12:14

rzadszy widoczek, z eBay...
StormChaser - Nie 28 Wrz, 2008 00:01

Portal lisewski stan przed 1939
Hagedorn - Pon 06 Paź, 2008 17:56

widok mostu od strony Rynku (a raczej uliczki wiodącej z Rynku nad Wisłę)
konto_usunięte - Sob 11 Paź, 2008 00:21

Bardzo fajny tekst o mostach w Tczewie :roll:

fragment: http://www.portalpomorza.pl/aktualnosci/8/6239

Cytat:
„Świadectwo” wiaduktów bez promocji na następny rok
Jedna „czwórka”, dwie „trójki”, dwie „dwójki” i cztery całe „zera” według szkolnych ocen – oto obraz „chluby i zakały” Tczewa, czyli mostów i wiaduktów.
Obiekty mostowe (wiadukty): ul. Wojska Polskiego - 49,9 m długości, nośność 20 t, ogólny stan zły, planowana przebudowa (albo obniżenie nośności lub zamknięcie); ul. 1 Maja (bliżej ul. Łąkowej) – 113,56 m, nośność 2,5 t (!), bardzo zły stan ogólny, konieczność przebudowy; most tczewski – 1052,34 m, nośność 3,5 t (!), ogólny stan zły, do generalnej naprawy nadają się wszystkie elementy mostu; ul. Nowy Rynek (ul. Mostowa) - 53,82 m, nośność 15 t, ogólny stan dostateczny, ale w katastrofalnym stanie np. poprzecznice podporowe, bez remontu dojdzie do przeciążenia konstrukcji i znacznego obniżenia nośności; ul. Łąkowa (nad kanałem Młyńskim) – 8,22 m, nośność 30 t, stan ogólny dostateczny, kwalifikacja do remontu w krótkim czasie (albo obniżenie nośności lub całkowite wyłączenie z eksploatacji); ul. 30 Stycznia – 36,58 m, nośność 15 t, stan bardzo zły, najlepsze rozwiązanie: całkowita przebudowa obiektu; ul. Rokicka – 14,5 m, nośność 42 t, zły stan, planowana wymiana (budowa od nowa – 2009 r.), jest gotowy projekt techniczno-wykonawczy; ul. Gdańska (wiadukt 800-lecia, rok budowy 1998) - 114 m, nośność 40 t, ogólny stan konstrukcji dobry; ul. 1 Maja (bliżej hospicjum) – 47,5 m, nośność 20 t (znak drogowy - zakaz wjazdu powyżej 15 t!), ogólny stan zły (grozi katastrofą budowlaną).

zet48 - Pon 13 Paź, 2008 19:02

Ja do tego wszystkiego dodam również kilka ciekawych fotek mostów...mam nadzieje ze komuś się spodobają
Linka - Pon 13 Paź, 2008 19:07

Są OK, dzięki :ok: :piwo:
Kuglow - Pon 13 Paź, 2008 19:08

zet48 napisał/a:
mam nadzieje ze komuś się spodobają
Rewelacyjne foty!!! :clap: :ok:
StormChaser - Wto 21 Paź, 2008 23:31

z ebaya
Powiślanin - Wto 28 Paź, 2008 13:02

Zdjęcie z lotu ptaka.
kolekcjoner - Wto 28 Paź, 2008 17:44

Powiślanin napisał/a:
Zdjęcie z lotu ptaka.

A ja myślałem, że zlotu samolotem :oops: :ot: :hahaha:

Powiślanin - Wto 28 Paź, 2008 19:26

kolekcjoner napisał/a:
Powiślanin napisał/a:
Zdjęcie z lotu ptaka.

A ja myślałem, że zlotu samolotem :oops: :ot: :hahaha:

Zdjęcie jest ze zlotu motolotni w Tczewie :-D

Milek - Wto 28 Paź, 2008 20:20

Czy z samolotu, czy motolotni czy z ptaka zdjęcie jest wyjątkowe :clap:
zapała - Wto 28 Paź, 2008 23:05

co to za "pole" po lewej stronie za mostem ?
kolekcjoner - Wto 28 Paź, 2008 23:08

zapała napisał/a:
co to za "pole" po lewej stronie za mostem ?

... tczewskie lotnisko :hahaha: a tak naprawdę to taki skwer zrobiony (jak się nie mylę) z funduszy unijnych

konto_usunięte - Wto 28 Paź, 2008 23:13

zapała napisał/a:
co to za "pole" po lewej stronie za mostem ?


jaki warszawski slang, no, no, prawie jak z Pragi ;-)

zapała - Sro 29 Paź, 2008 00:37

Azaziz napisał/a:
zapała napisał/a:
co to za "pole" po lewej stronie za mostem ?


jaki warszawski slang, no, no, prawie jak z Pragi ;-)


nie z Pragi, tylko z Bielan a właściwie Piasków, tyle że już nie malborskich - tak to moje perygrynacje zatoczyły koło, z Piasków na Piaski (chociaż dobrze, że nie na Wielbark) :ops: :hahaha:

mefistofeles - Czw 30 Paź, 2008 23:04

zapała napisał/a:
co to za "pole" po lewej stronie za mostem ?


Parking i skatepark. Fajna jest ściezka dla rowerów. Można zjechac (lub podjechać) serpentynami albo zjechac na wprost na pysk (ale podjazd tamtędy dla twardzieli)

Milek - Nie 02 Lis, 2008 16:54

Podobne jak Powiślanina, ale nieco starsze http://portalwiedzy.onet....czasopisma.html
zet48 - Czw 19 Mar, 2009 14:43

...Kontynuując serie mostów z "lotu ptaka" :)
zet48 - Sob 21 Mar, 2009 23:05

...Chciałbym jeszcze dodać jedno ciekawe zdjęcie ...przedstawia mosty, gdy przedłużono je o parę przęseł w kierunku Lisewa ...stare wschodnie portale wjazdowe pełniły role zwykłych wieżyczek 8-)
Gdańszczanka - Wto 24 Mar, 2009 20:31

Jeśli było, to proszę usunąć :
http://www.tczew.pl/index...1b4cee29bb93a05

Akcja dopiero się zaczyna – na ratunek Mostowi Tczewskiemu
Poniedziałek, 23 marca 2009

Most Tczewski, jeden z najcenniejszych zabytków inżynierii budowlanej na świecie, woła o ratunek. Chociaż coraz większe grono osób, instytucji jest przekonanych, że most trzeba ratować, kolejne dyskusje kończą się tym samym stwierdzeniem: nie ma pieniędzy. Pieniędzy brakuje na remont, ale co więcej… gdyby most się zawalił, nie byłoby nawet za co go rozebrać.


Konferencję poświęconą przyszłości mostu zorganizowała Grupa Inicjatywna Odbudowy Mostu Tczewskiego „Bridge” przy współpracy Starostwa Powiatowego i Urzędu Miejskiego w Tczewie. Wśród gości byli m.in. Roman Zaborowski, wojewoda pomorski, Janusz Lewandowski,europoseł, prof. Andrzej Chodubski z Uniwersytetu Gdańskiego, samorządowcy miasta i powiatu i osoby zainteresowane ratowaniem mostu.

- Most woła o ratunek - powiedział Kazimierz Ickiewicz, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Tczewie. Radny przypomniał ponad 150-letnią historię mostu i smutną prawdę, że obiekt który Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa uznało za międzynarodowy zabytek inżynierii budowlanej i postawiło w jednym szeregu z paryską wieżą Eiffela, Kanałem Panamskim czy nowojorską Statuą Wolności, nie przeszedł poważnego remontu od czasów wojny. – To wymarzone miejsce dla studentów budownictwa mostowego – tłumaczył K. Ickiewicz. – To światowy skansen mostowy, łączący wszystkie możliwe rozwiązania techniczno - konstrukcyjne stosowane w sztuce budowlanej mostów od XIX wieku.

Prof. Andrzej Chodubski mówił o cywilizacyjnym znaczeniu mostów. – Wielkie cywilizacje powstawały nad wodami, to woda dzieliła kraje, ale most był zawsze elementem który łączył społeczności żyjące po obu brzegach.
Po II wojnie światowej most tczewski połączył prawy brzeg Wisły z ziemiami odzyskanymi – zwrócił uwagę Ludwik Kiedrowski, kierownik Biura Promocji w Urzędzie Miejskim.
Po zniszczeniach wojennych most miał jeszcze 8 wieżyczek – widać to było wyraźnie na zaprezentowanym filmie dokumentalnym z 1947 r., do dzisiaj pozostały jedynie cztery. Co się stało? – Wieżyczki rozebrano, a cegłę przekazano na odbudowę Warszawy – wytłumaczył L. Kiedrowski. – Planowano rozebrać wszystkie wieżyczki, ale tczewianie nie dopuścili do tego.
L. Kiedrowski mówił też o wielu możliwościach wykorzystania mostu w promocji Tczewa. Most to symbol miasta, jednoznacznie się z nim kojarzący, ale to także miejsce, które można wykorzystać na imprezy kulturalne, rekreacyjne, artystyczne. Przykładem może być wykorzystanie zabytku w 2000 r. jako scenografii do „Mostu Farenheita”, spektaklu Jerzego Kaliny, realizowanego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Działań Teatralnych i Plastycznych ZDARZENIA Tczew-Europa. Przejazd rowerami przez most był też jedną z atrakcji ubiegłorocznego ”Dnia bez samochodu”. Wreszcie wizerunek mostu to element najnowszego logo Tczewa.

Jest to obiekt wspaniały, ale… niechciany. Od lat trwają starania, aby most przekazać skarbowi państwa. Starostwo Powiatowe, nawet przy wsparciu budżetu miasta i województwa nie jest w stanie mostu wyremontować. Jak powiedział wicestarosta Adam Kucharek, aby utrzymać most w stanie historycznym potrzeba ok. 200 mln zł. Jeśli nie uda się uzyskać wsparcia, za dwa lata most trzeba będzie zamknąć…
Przeglądy techniczne wykazują jednoznacznie, że most jest w bardzo złym stanie - potwierdza Maria Witkowska, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg. – Remontu wymagają wszystkie jego elementy. Most nie spełnia wymogów nośności nawet najniższej klasy. Pozostawienie go w obecnym stanie prowadzi do bardzo szybkiej degradacji.
Co rusz pojawiają się społeczne inicjatywy zmierzające do ratowania mostu. Podejmowane są próby organizowania publicznej zbiórki pieniędzy, temat często pojawia się w mediach. – Uczniowie dawnego Zespołu Szkół Kolejowych zbudowali makietę, która była eksponowana w Muzeum Techniki w Warszawie wraz z wystawą fotograficzną przygotowaną przez Uniwersytet Techniczny z Kaiserslautern oraz Politechnikę Gdańską – przypomniał Stanisław Ackerman, radny powiatowy. - Makieta trafiła także do Muzeum Techniki w Berlinie, dzisiaj można ją oglądać na dziedzińcu Centrum Wystawienniczo-Regionalnego Dolnej Wisły.
– Mosty tczewskie powinny stać się wreszcie przedmiotem najwyższego zainteresowania władz centralnych – powiedział Roman Liebrecht z Grupy Inicjatywnej Odbudowy Mostu Tczewskiego. - Celem grupy jest lobbowanie na rzecz odbudowy mostu, jego promocja.
- Nieco bardziej optymistyczne było wystąpienie Janusza Lewandowskiego. Europoseł namawiał do współpracy z Niemcami, być może uda się tutaj wykorzystać pewne sentymenty naszych zachodnich sąsiadów, wszak most zawdzięczamy królowi pruskiemu Fryderykowi Wilhelmowi IV. Zdaniem J. Lewandowskiego należy szukać wszelkich możliwych sposobów dofinansowania , także wśród programów unijnych. Nie będzie to sprawa prosta, choćby z tej racji, że Unia wymaga wkładu własnego, a nawet 25 proc. kosztów inwestycji to dla powiatu zbyt duża kwota. – Uszy do góry, jedziemy dalej. Akcja dopiero się zaczyna – zagrzewał do działania europoseł.
- Naszym obowiązkiem jest zachować dziedzictwo poprzednich pokoleń – powiedział Zenon Odya, prezydent Tczewa. - Może warto doprowadzić do zmiany charakteru drogi, w ciągu której znajduje się most. Może wówczas, podobnie jak w Kwidzynie, łatwiej byłoby zdobyć fundusze zewnętrzne.
Wojewoda Roman Zaborowski tłumaczył, że ważne jest podnoszenie wartości mostu nie tylko aspekcie historycznym, ale także współcześnie. – To bardzo ważny most dla mieszkańców gminy Lichnowy, jego brak oznaczałby, że chcąc dotrzeć do Tczewa musieliby codziennie nadkładać kilkanaście kilometrów. – Nie zatrzymujmy się w połowie drogi. Zdarza się, że z pozoru nierealne pomysły udaje się realizować. Gdy jest dobra grupa lobbystów i grono pasjonatów, można sprawę doprowadzić do szczęśliwego zakończenia.

M.M.

Gdańszczanka - Nie 05 Kwi, 2009 20:49

Poranne mosty
Gdańszczanka - Czw 09 Kwi, 2009 22:00

Parę migawek z dzisiaj :-)
zet48 - Pon 20 Kwi, 2009 21:05

...kilka zdjęć :)
zet48 - Pon 20 Kwi, 2009 21:09

... cd.
zet48 - Sro 22 Kwi, 2009 16:07

...Mimo iż most się sypie, wciąż można dostrzec jego piękno :)

- foty zrobione tuż przed wschodem słońca

zet48 - Pon 04 Maj, 2009 16:34

znalazłem na portalu allegro.pl ciekawą ilustracje przedstawiającą Most Tczewski w 1880 r.

ZRÓDŁO : http://www.allegro.pl/ite...wisle_1880.html

zet48 - Pon 04 Maj, 2009 17:45

Chciałbym dodać jeszcze krótki film ukazujacy zniszczenia Mostów po 1 września 1939 roku

http://www.youtube.com/watch?v=f3hk3RIB_3g

zet48 - Pon 11 Maj, 2009 17:18

zaobserwowałem dziś rano (około 4:30) "pływającą mgłę" w okolicach Tczewskiego Mostu

Mosty pięknie wtedy wyglądały ...następnym razem wezmę lepszy aparat

...dodaję też krótki film nakręcony telefonem komórkowym

http://www.youtube.com/watch?v=khj0Exu5RM0

StormChaser - Wto 30 Cze, 2009 19:20

Widok z kolejowego
StormChaser - Wto 30 Cze, 2009 19:45

A pod mostem przybierająca Wisła
StormChaser - Czw 10 Wrz, 2009 21:54

Zestaw fotografii z allegro z roku 1940, wystawiający sugeruje, że jest na nich także most malborski ale nie wydaje mi się (brak portali wjazdowych, które runęły w malborku w 1945), na zdjęciach jest tylko tczewski.
zet48 - Czw 10 Wrz, 2009 22:11

StormChaser napisał/a:
Zestaw fotografii z allegro z roku 1940, wystawiający sugeruje, że jest na nich także most malborski ale nie wydaje mi się (brak portali wjazdowych, które runęły w malborku w 1945), na zdjęciach jest tylko tczewski.


wysłałem maila do sprzedającego i poprawił opis wystawionych zdjęć

StormChaser - Czw 10 Wrz, 2009 22:14

zet48 napisał/a:
poprawił opis wystawionych zdjęć
:ok:
Milek - Sob 03 Paź, 2009 19:34

Architektura mostu
http://aspdin.wifa.uni-le.../ramm/bild1.htm

zet48 - Sob 31 Paź, 2009 19:05

pojawiła się nawet kolorowanka z Tczewskim Mostem
zet48 - Sro 11 Lis, 2009 22:07

We wnętrzu mostowych wież można zobaczyć stare napisy - pamiątki pozostawiane przez ludzi z dawnych epok :)
zet48 - Sob 21 Lis, 2009 17:13

Grafika ukazująca zmiany w konstrukcji Mostów w latach 1857-1912
StormChaser - Nie 22 Lis, 2009 11:56

Cytat:
Grafika ukazująca zmiany w konstrukcji Mostów w latach 1857-1912
A źródło prezentowanych schematów? :nununu:
zet48 - Nie 22 Lis, 2009 13:14

StormChaser napisał/a:
A źródło prezentowanych schematów? :nununu:

Kiedyś te grafiki były prezentowane na debatach i dyskusjach na temat przyszłości Mostów ...jak również na konferencji z okazji 150 lat Tczewskiego Mostu ...niestety dziś znalazłem je tylko na innym forum
http://fortyfikacje.net/f...highlight=tczew

StormChaser - Wto 01 Gru, 2009 21:25

Odbudowa mostu 1946-56 fotohistoria.pl
StormChaser - Wto 01 Gru, 2009 21:27

Jeszcze parę
imike - Czw 07 Sty, 2010 15:25

Zoppoter napisał/a:
Co tu można powiedzieć. Nędzne resztki oryginalnego mostu uzupełnione przęsłami bodaj czterech innych typów, o różnej długości i szerokości. Wszystko przez kilkadziesiąt lat polskiego panowania zaniedbane do tego stopnia, że na pewien czas most trzeba było, a po "remoncie" dopuszczono na nim ruch tylko aut osobowych i dostawczych.


Male sprostowanie:
Dawny most kolejowo-drogowy w tej chwili rzeczywiscie sklada sie z czterech rodzajow przesel, od strony Lisewa Malborskiego sa to:
- 3 przesla oddane do uzytku w 1912r - wowczas przesuniety zostal wal przeciwpowodziowy a calkowita dlugosc mostu wynosi od tego momentu ok. 1km (ok, poniewaz rozne zrodla roznie podaja);
- 3 przesla zbudowane po II wojnie swiatowej (w czasie wojny istniala tam jedynie waska kladka - most sluzyl jedynie peszym, stracil calkowicie swoje znaczenie, poniewaz w (tu nie jestem pewien co do daty) rou 1940 lub 1941 Niemcy oddali do uzytku, tzw. most knybawski;
- 4 przesla oryginalne - od poczatku istnienia mostu, tj. 1857roku;
- 2 przesla - pozostalosc po II wojnie swiatowej - nie pamietam dokladnej nazwy, ale jest to jakas typowa brytyjska konstrukcja, ktora byla uzywana w czasie wojny i po do naprawy tymczasowej mostow - wczesniej byla uzyta do naprawy mostu kolejowego, pozniej zostala przesunieta na most drogowy.

Co do mostow kolejowych - wycofujacy sie Niemcy wysadzili je (jak rowniez i most drogowy, jednak ten nie byl w calosci odbudowany, poza tym nie mial zadnego strategicznego znaczenia), niszczac je doszczetnie.
most kolejowy w tej chwili jako najstarsze posiada 3 pierwsze przesla (liczac od strony Lisewa Malborskiego), pochodza z roku 1912.

pozdrawiam.

zet48 - Czw 28 Sty, 2010 17:51

Na stronie Urzędu Miejskiego (www.tczew.pl) umieszczono bardzo ciekawy film ilustrujący jak przez lata zmieniały się Mosty :) polecam ten film

http://www.tczew.pl/index...0c8801c353d26a1

Siostra Irena - Czw 28 Sty, 2010 18:04

Fiufiu, Biuro Promocji się postarało :ok: :peace:
Larina - Czw 28 Sty, 2010 18:14

świetnie zrobione, twórcom filmiku należą się oklaski :clap:
zet48 - Czw 28 Sty, 2010 19:04

Jeśli przyjrzeć sie bliżej to ten film posiada błędy ...niektóre fotografie przedstawiające odbudowę Mostów podczas niemieckiej okupacji zostały odwrócone (odbicie lustrzane)
stanisławn - Pią 29 Sty, 2010 00:16

Larina napisał/a:
świetnie zrobione, twórcom filmiku należą się oklaski
jeden z nich mieszka w Malborku :ok:
Siostra Irena - Pią 29 Sty, 2010 00:31

stanisławn napisał/a:
jeden z nich mieszka w Malborku

to może coś skleci o malborskich :idea:

zet48 - Nie 14 Lut, 2010 12:23

Kolejny filmik z sieci ...tym razem początek materiału filmowego pokazuje odbudowę Mostów podczas okupacji niemieckiej

http://www.britishpathe.com/record.php?id=50815

zet48 - Czw 04 Mar, 2010 00:43

Cytat z forum Dawny Gdańsk ...dowodzi na to że Mosty Tczewskie to perła światowej architektury
Cytat:
Zwróćcie uwagę na jego towarzystwo w tej książce.
Gatz K., Hart H.: Stahlkonstruktionen im Hochbau, Callwey, München, 1966

zet48 - Nie 14 Mar, 2010 19:37

Byłem dziś we wnętrzu mostowych wieżyczek i zobaczyłem coś czym dotąd nie miałem pojęcia. Pod nawierzchnią Mostu istnieje przejście łączące dwie wieże usadzone na tym samym filarze.
Kristoph - Wto 27 Kwi, 2010 20:32
Temat postu: wieże
a we filarach kazamaty i strzelnice.
zet48 - Wto 27 Kwi, 2010 21:14

Nie widziałem tam otworów strzelniczych ...jest tam tylko chodnik prowadzący pod nawierzchnią asfaltową z jednej wieżyczki na drugą. Chodnik biegnie po filarze i z obu stron przysłonięty jest siecią kratownic ...brak tam pomieszczeń aż jestem zawiedziony :cry:
Kristoph - Wto 27 Kwi, 2010 21:51
Temat postu: Filary
Dawno zamurowane. Dodam jeszcze link. Osobiście w nich nie byłem ale mój kolega tak i można było dojść aż do kamieni wewnątrz filaru na dnie. www.ekoportal.eu/Artykuly/Mosty_w_Tczewie.html
Kristoph - Czw 29 Kwi, 2010 17:26
Temat postu: Most
Widok bram wiazdowych na starej pocztówce.
Kristoph - Czw 29 Kwi, 2010 17:33
Temat postu: Szczyt
Ja byłem na samym szczycie wieży - miałem stracha.
zet48 - Czw 29 Kwi, 2010 22:28

przecież na szczyt wieży nie ma schodów
Kristoph - Pią 30 Kwi, 2010 18:45

W każdej wieży były trzy drewniane piętra a po między nimi drewniane schody. Do pierwszego piętra prowadziły
kręte, murowane schody widoczne na zdjęciach.

zet48 - Pią 30 Kwi, 2010 19:21

Gdzie można nabyć książkę ? Jestem nią bardzo zainteresowany
Kristoph - Pią 30 Kwi, 2010 20:21
Temat postu: Książka
Z książką jest ciężko. Jest to wydanie specjalne, niestety nie pisze w niej jaki jest nakład.
Dostali ją same VIP-y. Ja moją dostałem całkiem przypadkowo.

zet48 - Sob 01 Maj, 2010 15:09
Temat postu: Re: Książka
Kristoph napisał/a:
Z książką jest ciężko. Jest to wydanie specjalne, niestety nie pisze w niej jaki jest nakład.
Dostali ją same VIP-y. Ja moją dostałem całkiem przypadkowo.


Czy możesz załatwić jeszcze jedną książkę? bardzo ni na niej zależy

Kristoph - Sob 01 Maj, 2010 19:56
Temat postu: Most
Wiem jeszcze wiele o moście i co się na nim działo. Czy ktoś uwierzy o skokach do Wisły z górnego przęsła.
Albo o lotach samolotów pod mostem???

Kristoph - Nie 02 Maj, 2010 09:43
Temat postu: Most
Jeszcze raz most.
Kristoph - Nie 02 Maj, 2010 10:01
Temat postu: Most kolejowy
Filar i wózek kontrolny mostu kolejowego.
zet48 - Nie 02 Maj, 2010 20:51

Kristoph dałeś ciekawe zdjęcie (tczew_mosjjj_193.jpg) widać na nim rozebrany portal wjazdowy na most kolejowy ...foto z lat 30-tych
Kristoph - Nie 02 Maj, 2010 22:17
Temat postu: Płaskorzeźby
Portal zachodni- płaskorzeźba wykonana przez rzeźbiarza GUSTAVA BLASERA, umieszczona w 1860 roku.
Król FRYDERYK WILHELM IV widoczny po środku. Po lewej delegacja ludzi wraz z czterema książętami za nimi.
Po prawej członkowie komisji budowlanej : Starszy Tajny Radca do Spraw Budownictwa LENTZE z planami w ręku
i dalej po prawej z powitalnym gestem Minister Finansów V.D.HEYDT. Za nim po lewej patrzący na króla, inżynier
SCHINZ. Napis pod płaskorzeźbą mówił: Pod rządami Fryderyka Wilhelma IV, rozpoczęto XXVII lipca MDCCCLI
i oddano XII października MDCCCLVII.

Kristoph - Nie 02 Maj, 2010 22:28
Temat postu: Płaskorzeźby
Portal wschodni-płaskorzeźba zaprojektowana przez rzeźbiarza HERMANNA SCHIEVELBEINA umieszczona w
1859 roku. Obrazuje ujarzmionych i nawracanych Litwinów przez Mistrza Krzyżackiego WINRICHA VON KNIPRODE.
Pod tą płaskorzeźbą napisano następujące zdanie " Na pamiątkę dni największego rozkwitu Zakonu Krzyżackiego w Prusach za panowania Mistrza Winricha Kniprode."

Kristoph - Pon 03 Maj, 2010 08:26
Temat postu: Mosty w kolorze
Jeszcze parę starych ujęć:
Kristoph - Pon 03 Maj, 2010 08:31
Temat postu: Most
Most po zniszczeniu widziany z lotu ptaka.
Kristoph - Pon 03 Maj, 2010 08:59
Temat postu: Wizyta
Wizyta Gauleitera Alberta Forstera przy moście Tczewskim w 1939 roku.
Kristoph - Pon 03 Maj, 2010 10:50
Temat postu: Portal
Jeszcze jedna fotka do tematu " Portale Mostów "
Kristoph - Wto 04 Maj, 2010 08:56
Temat postu: Most
Jeszcze raz troszkę większa fotka która budzi zainteresowanie.
Kristoph - Wto 04 Maj, 2010 09:04
Temat postu: Kładki
Witam. Posiadam jeszcze szereg różnych fotek kładek drewnianych po między mostami zbudowane w 1939r.
jako przejścia dla pieszych, oraz przejazd drogowy po między mostami z1947r. Niestety w chwili obecnej nie mam
aparatu a bluetooth mi się zepsuł.

Kösternitz - Wto 04 Maj, 2010 11:20

Pocztówka datowana w 1900 r. Mosty, niestety niezbyt wyraźne.
StormChaser - Wto 11 Maj, 2010 08:55

Widoczek
Siostra Irena - Sro 12 Maj, 2010 17:24

http://ndtponton.wordpress.com/2008/11/
Kristoph - Sro 12 Maj, 2010 19:21
Temat postu: Kładki przejściowe
Odnośnie kładek - to narazie mogę tylko opisać >> co, kiedy << bo do fotek potrzebny skaner.
W razie zainteresowania proszę pytać - chętnie napiszę.

Kristoph - Nie 23 Maj, 2010 20:18
Temat postu: Data
Czy zna ktoś może datę ukończenia budowy mostu?
Wiadomo tylko, że most otwarto 12 października 1857r. ale budowa trwała dalej.
Ostatnia faza budowy była w 1858r. - może ktoś zna bardziej dokładną datę?

zet48 - Nie 23 Maj, 2010 20:37

W książce Józefa Golickiego "Tczewskie Mosty Przez Wisłę" jest tylko informacja o tym że w 1858 roku wymurowano wieże na czwartym i piątym filarze oraz postawiono bramę na wschodnim przyczółku. Otwarcie Mostu odbyło się 12 października 1857 roku, ale nie odbyły się żadne wielkie uroczystości z powodu epidemii cholery i choroby króla. ...Tylko tyle na dzień dzisiejszy udało mi się ustalić.
StormChaser - Sob 05 Cze, 2010 23:31

Ebay
Kristoph - Nie 06 Cze, 2010 19:02
Temat postu: Kładka
Świetna fotka. Dobrze widoczne jest prowizoryczne drewniane przejście dla pieszych, przecinające szóste przęsło.
Kristoph - Nie 06 Cze, 2010 19:38
Temat postu: Kładki
Znalazłem w necie:
Most - jeszcze nie ma kładki
Na następnych zdjęciach już widać kładkę.

Kumak56 - Nie 06 Cze, 2010 22:14

Kristoph napisał/a:
Most - jeszcze nie ma kładki

... ale ma jeszcze 8 wież :-D

Kristoph - Pon 07 Cze, 2010 21:01

Kumak56 napisał/a:
... ale ma jeszcze 8 wież :-D


Tutaj chyba zaszło jakieś nie porozumienie, bo mowa tu o roku 1939, a 8 wież było aż do 1947r.

Kumak56 - Pon 07 Cze, 2010 22:16

Kristoph napisał/a:
zaszło jakieś nie porozumienie

Masz rację - zaszło tu nieporozumienie. Nie wiem dlaczego ubzdurało mi się że to zdjęcia powojenne, tuż sprzed rozbiórki wież. :idont: :ops:

Siostra Irena - Wto 28 Gru, 2010 22:52

W listopadowo-grudniowym numerze "Spotkań z Zabytkami" ukazał się artykuł dra Affelta pt. "Most nad mostami"
zet48 - Wto 28 Gru, 2010 23:33

Jak zdobyć takie pisemko?
Siostra Irena - Wto 28 Gru, 2010 23:43

Ja nabyłam w Empiku :-)
zet48 - Sro 29 Gru, 2010 16:10

Dziękuje za info :mrgreen: Jutro skocze do Empiku
zet48 - Sob 01 Sty, 2011 13:14

Siostra Irena napisał/a:
W listopadowo-grudniowym numerze "Spotkań z Zabytkami" ukazał się artykuł dra Affelta pt. "Most nad mostami"

Bardzo ciekawy artykuł, cieszy mnie poświęcenie Mostowi Tczewskiemu aż ośmiu stron.
Zaciekawiło mnie zdjęcie fontanny "Czterech Rzek", a dokładniej alegoryczna postać Wisły trzymającej model portalu i przęsła Mostu Tczewskiego.
Poniżej zdjęcia Wrangel Brunnen projektu Hugo Hagena. Berlin 1877 rok.

Ewingi - Wto 25 Sty, 2011 20:47

Jeszcze jeden widoczek znaleziony w sieci.
zet48 - Wto 25 Sty, 2011 23:04

Widoczek pojawił się już w temacie. Był jednak gorszej jakości ...więc wybaczamy :peace:
StormChaser - Czw 15 Wrz, 2011 21:28

Na zdjęciach z ebay
karVVan - Sob 07 Sty, 2012 18:22

Mosty z mojej szuflady.
Siostra Irena - Sob 07 Sty, 2012 18:36

karVVan napisał/a:
Mosty z mojej szuflady

a to nie tczewskie? ;-)

Hagedorn - Sob 07 Sty, 2012 18:46

jeszcze jak tczewskie! :nununu:
karVVan - Sob 07 Sty, 2012 21:28

Oh,pomylony temat,przestawcie pliss!!
StormChaser - Pon 06 Lut, 2012 16:14

Z ebay
StormChaser - Nie 04 Mar, 2012 17:03

Widokówka z około 1911 roku (ebay)
StormChaser - Nie 25 Mar, 2012 22:50

Współcześnie...
Kuglow - Pon 26 Mar, 2012 17:51

StormChaser napisał/a:
Współcześnie...


Nie miałem jeszcze okazji widzieć tego mostu z takiej perspektywy. Rewelacyjne zdjęcia. :clap: :ok:

luanda - Pon 26 Mar, 2012 22:18

Powaliła mnie ostatnio pewna informacja nt. mostu tczewskiego (tego pierwszego rzecz jasna). Niedawno od dr W. Affelt'a (guru i wielkiego miłośnika zabytków techniki) dowiedziałem się, że konstruktor i wykonawca mostu Rudolf Schinz zmarł na zawał podczas prób obciążeniowych mostu. Cóż nie wytrzymał biedak napięcia przy uruchamianiu działa życia...
Kuglow - Wto 27 Mar, 2012 01:30

luanda napisał/a:
uruchamianiu działa życia...


Strzelał z działa do mostu podczas prób ?? :mrgreen:

luanda - Wto 27 Mar, 2012 08:27

Kuglow napisał/a:
Strzelał z działa do mostu podczas prób ?? :mrgreen:


Raczej łopotał zastawkami :D

zet48 - Wto 27 Mar, 2012 08:35

Temat śmierci Rudolfa i jego pochówku na tczewskim cmentarzu jest rozwinięty na forum portalu Dawny Tczew. Zapraszam
StormChaser - Sob 07 Kwi, 2012 22:25

Ebay...
Bartosz - Wto 27 Maj, 2014 20:51

Kilka ujęć z dnia wczorajszego (26.05)
Bartosz - Wto 27 Maj, 2014 20:52

...
Siostra Irena - Sro 30 Lip, 2014 21:17

http://www.tczewska.pl/ar...my-tego-zabytku
Cytat:
Zdaniem Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w odbudowanym Moście Tczewskim musi być wyraźna różnica między starymi elementami, a tymi odtworzonymi. Zgadza się z nim wielu specjalistów. Tymczasem dotarliśmy do byłego konserwatora zabytków, który ma podobne zdanie co wielu mieszkańców Tczewa - uważa, że władze powiatu tczewskiego powinny ten obiekt odbudować wiernie.

Siostra Irena - Wto 13 Sty, 2015 17:18

https://www.youtube.com/watch?v=su2Pu8_L8B4
StormChaser - Pią 27 Lut, 2015 22:14

Fotka z ebay
Siostra Irena - Pią 06 Maj, 2016 20:20

źródło: http://www.drehscheibe-online.de
MrKłosik - Sro 11 Maj, 2016 15:14











Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group